Hjälp med upplägg av resväg

5 okt. 2023 11:32
Visningar: 182
Hej,

Jag och min kille åker den 21 november i 3 veckor till Thailand. Vi åker först till bangkok och har bokat två nätter hotell.

Därefter vill vi besöka
- Koh Tao
- Koh Lipe
- Koh Lanta
- Koh Phangan
- Railay beach

Är alla dessa värda att besöka och hur skulle ni då lättast dela upp det och i vilken ordning så att man minimerar restid.

Tacksam för svar :)
6 okt. 2023 16:15
Hej, för o ge er lite hjälp så är ju frågan om ni åker hem från Bangkok också? Har ni rest där förut? Men våran erfarenhet är ju att ni har valt lite för många ställen som ligger lite för långt isär. Vi skulle hoppa öarna i Siambukten o luffa runt i Krabi/Lanta området. Lipe är fantastiskt men det ligger lite avsides. Men ni har ngr andra trevliga öar på vägen dit som Mook Kradan o Ngai. Kolla in dom.
Av Keja
8 okt. 2023 09:43
Lite i snärjigaste laget men inte omöjligt. Tåg eller buss Bangkok-Chumpon, därifrån båt Koh Tao, båt vidare till Koh Phangan, vidare med båt via Koh Samui till Surat Thani, buss till Krabi och båt till Railay, Därifrån båt till Koh Phi Phi fär byte till Koh Lanta. Vet inte om det går någon transport till Koh Lipe men har själv hyrt speedboat för den streckan. Sen ska du ta dig tillbaka till Bangkok och då blir det båt till Satun, buss till Hat Yai och sen flyg eller tåg till Bangkok. Alternativt tvärt om. Länge sen jag åkte den rutten så det kan gå snabbare nu än då men räkna med mycket resande och väntande. Bangkok skulle jag ta på slutet istället.
Av Zoega
9 okt. 2023 21:12
Koh Lanta till koh Lipe går speed boat dagligen men det är långt.
Jag åkte från Phuket i våras, med byte i/på Lanta så det funkar.
Men man är ganska trött på att åka speedboat när man kommer fram...

Även om det känns lite tråkigt att säga så, så skulle nog även jag välja bort några av de tänkta stoppen, det blir mest att bocka av dom från en att göra lista...

Railay beach. Har tillbringat drygt 2 veckor i Ao Nang, där långtailbåtarna till Railay avgår. En eftermiddag på Railay räckte för mig, enligt mig inte värt en omväg. Men jag är ingen strandmänniska heller, även jag verkligen gillar Lipe.
14 okt. 2023 08:37
Jag älskar både Koh Tao och Koh Lipe, men som de andra skrivit ligger de inte så nära varandra utan är verkligen två av de öarna som ligger långt bort.

Jag hade valt att antingen åka till Koh Tao och Koh Phangan och ev lägga till några dagar på Koh Samui om man vill. Det gjorde vi i vintras på två veckor när vi utgick från Krabi, men vi hade gärna haft en vecka till på oss.

Koh Lanta, Railey och Koh Lipe funkar också bra att köra som en resa. Koh Kradan tyckte jag verkligen om och kanske kan vara värt ett stopp på vägen till/från Koh Lipe?

Alla öar du skriver om är verkligen underbara och även om jag älskar både Koh Lipe och Koh Tao så är det mycket som skiljer sig åt. Så se över om ni verkligen hinner alla resmål på en resa eller om det kanske blir bättre att ta det på två olika resor :)

Av de resmål du skriver är Koh Lanta och Railey enklast att ta sig till om man åker ex charter så då kanske det är värt att lägga mer tid på de andra resmålen som är lite svårare att ta sig till?
Av Erik777
17 okt. 2023 00:59
Klart det går, men vill ni ha semester eller tillbringa större delan av resan på båtar och bussar?
Flyg till Hat Yai, sen tar ni Koh Lipe och jobbar er sedan uppåt.