HJÄLP!! 19 ÅR och ska BACKPACKA I ASIEN HELT SJÄLV!!

Av Queen_a
29 nov. 2017 23:19
Visningar: 5145
Jag är en tjej på 19 år som ska backpacka ensam i Asien i vår. Här nedan berättar jag en skissad plan av min resa, så du får gärna komma med tips och råd om vad jag borde göra på de olika platserna, det kan vara saker du själv har gjort, hört att andra har gjort där osv. som man inte får missa! Du får också gärna komma med förslag på hur länga jag borde stanna på de olika platserna, men jag kommer resa i max 2 månader tror jag så det får gärna vara rimliga förslag :D

- Jag tänkte börja min resa i slutet av februari genom att flyga till Phuket, vara där i ca en vecka för att sedan resa till Koh Phangan för att hinna med full moon party 2 mars. Där ska jag även ta dykarcertifikat (någon som har gjort det där? Är det bra? Fick du användning av det i resten av din resa?).
- Sen reser jag med buss upp till Bangkok och är där också ca en vecka (eller....?? Vad tycker du?)
- Åker därefter till VIetnam och här vet jag varken vart i Vietnam jag ska åka, hur länge jag ska stanna eller vad jag ska hitta på. Kanske dyka? Jag har ju ändå tagit dykarcertifikat liksom. Hjälp tack :D
- Flyger sedan till Filippinerna och DÄR har jag hört att det är jättefint, ska åka båt mellan öarna, bada, slappa, dyka och bara leva. Men finns det något mer som jag borde göra där? Några speciella platser jag borde besöka?
- Sist men inte minst åker jag till Bali och spenderar resten av dagarna där! Som sagt, ge mig era tips även här!

Alltså:
Thailand (Phuket, Koh Phangang, Bangkok) --> Vietnam --> Filippinerna --> Indonesien (Bali)

Är assugen på att åka till Chiang Mai, de har så vacker natur och man kan göra sjukt roliga utflykter och hika där, men vet inte riktigt hur jag ska få in det i min resa...några idéer?

Tacksam för svar! Jag ska som sagt åka själv så jag har ingen att bolla idéer och tankar med, så plz hjälp mig! :D
Av Erik777
30 nov. 2017 10:42
Jag tycker det låter bra, många saker har jag inte en aning om så uttalar mig bara om det jag tror att jag vet :)
1. Åk inte buss till Bangkok. Jag gissar att du åker båt från Koh Pangan till endera Surat Thani eller Chumpon. Det är långt till Bangkok! Ta flyget, eller om du absolut inte vill flyga åk tåg!

2. Stor risk att du blir besviken på Phuket när du varit i andra delar av Thailand. Iofs bra då att börja där, men du kan lika gärna åka direkt från flygplatsen till Koh Phangan imho.

3. jag har aldrig varit i Chiang Mai, men skulle absolut åka dit om jag hade tid och möjlighet, så åk!.
30 nov. 2017 13:19
Jag hade skippat Phuket, vilket är ännu ett överexploaterat svensk semestermecka, där allt ont som världen någonsin skapat, finns. Stick till Koh Tao, ta dykcert där, sen vidare för fullmoon i Phangan. Buss till Bangkok går fint men det är inget kul. Det är en bra bit från Chumpon och det är ofta svinkallt i bussarna. Flyg är att föredra men vill du ha hela backpackerpaketet så är det väl värt att lida några timmar på bussen.

En vecka i Bangkok är nog lite väl mycket, det är som vilken storstad som helst, ett par dagar räcker. Kombinera Chiang Mai med Bangkok, om du kan få fatt i ett vettigt flyg. Blir trist att spendera så mycket tid i en buss med fyrtio andra, svettiga backpackers.

Dykning i Vietnam vet jag ingenting om men se till att uppleva HCMC.

Resten kan jag inte svara på.
Av Queen_a
30 nov. 2017 14:47
Erik777:

Jag tror jag tar tåget till Bangkok isf, om inte flygbiljetten går att köpa till ett bra pris! Jag ska kolla på flygbiljetter från Arlanda till Phangan, det låter nog bäst. Tack för tips!
Av Erik777
30 nov. 2017 14:59
Citerat från Queen_a:
Erik777:

Jag tror jag tar tåget till Bangkok isf, om inte flygbiljetten går att köpa till ett bra pris! Jag ska kolla på flygbiljetter från Arlanda till Phangan, det låter nog bäst. Tack för tips!
Aha, du har inte köpt biljetten till Phuket än. Koh Phangan har ingen flygplats, närmaste är Koh Samui , på grannön med samma namn, eller Surat Thani eller Chumpon på fastlandet.
Av Queen_a
30 nov. 2017 17:26
Kalleftw:

Jag skipar bog phuket då, kollar just nu på flyg till Bangkok och sen tåg ner till surat thani. Om tåget går bra så åker jag kanske tåg tillbaka sen efter fullmoon och dyksert. :) dseb är jag vänlig där litegrann iallafall för att sen dra vidare till chiang Mai. Ska kolla upp hcmc, tack! :)
Av Queen_a
30 nov. 2017 17:26
Någon som vet något om Laos eller Kambodja? Vad gör man där? Är det värt att åka igenom dessa två länder också?
Av Queen_a
30 nov. 2017 22:23
Citerat från Erik777:
Aha, du har inte köpt biljetten till Phuket än. Koh Phangan har ingen flygplats, närmaste är Koh Samui , på grannön med samma namn, eller Surat Thani eller Chumpon på fastlandet.
Ah okej jag förstår, tack!
Av Sanmat
1 dec. 2017 07:18
Phuket är inget höjdarställe om du vill uppleva "riktiga" Thailand. Det är som vilket charteställe som helst. Ko Samui är mysigare isåfall. Om du ändå ska till Ko Phangan så hade jag hållt mig på den sidan av thai. Från Samui kan du flyga till Bangkok sen för vidare transport. Väl värt pengarna jämfört med att sitta i buss. Eller om du tar båt till fastlandet och sedan buss till Surat Thani och flyg därifrån (oftast billigare än Samui-Bkk men lite mer tidskrävande.

Vietnam är inte så bra dykning i. Däremot filippinerna!!! Världsklass!! Hur länge ska du vara där? Vad vill du uppleva?

Kambodja är trevligt. Billigt, folk kan bra engelska och är genuint trevliga, Åk och se Angkor Wat!! Riktigt mäktigt!!
1 dec. 2017 08:47 (redigerad)
Laos kan jag inte uttala mig om men Kambodja är nog ett av de bästa, om inte det bästa landet jag någonsin besökt.
Siem Reap är fantastiskt, bra partyställe och en heldag i Angkor Wat.

Phnom Penh var sådär i min mening men att besöka The Killing Fields gjorde resan värd det.

I söder finns Sihanoukville med kingliggande öar, som Koh Rong. Förslagsvis så googlar du Koh Rong och se att du måste åka dit.
1 dec. 2017 10:24 (redigerad)
Citerat från Queen_a:
Citerat från Erik777:
Aha, du har inte köpt biljetten till Phuket än. Koh Phangan har ingen flygplats, närmaste är Koh Samui , på grannön med samma namn, eller Surat Thani eller Chumpon på fastlandet.
Ah okej jag förstår, tack!
Flyg till koh Samui istället för till Bangkok såvida du inte verkligen vill utforska Bangkok! :)
Kolla med charterbolagen, där kan man ibland få tag i riktigt billiga flygstolar.
Av Pelle77
1 dec. 2017 18:22
Chiang Mai är väldigt vackert så missa inte den pärlan. Som du säger finns det väldigt mycket att göra där. Jämfört med Bkk är det en mindre, lugnare och renare stad.

Jag hade hoppat Phuket, känns massturism. Vill ni till Koh Phangan kan ni flyga med Air Asia till Surat Thani och sen taxi och båt därifrån.

Kambodja är ett annat givet stopp och definitivt Siem Reap med hela Angkor-området.

På Bali så missa inte Ubud, så mycket bättre än Kuta och de ställena.

Trevlig resa!
Av Strip
7 dec. 2017 18:54
En vecka i bangkok känns lite mycket. Ett par dagar räcker. Kambodja är typ bästa landet jag varit i, älskade allt. Landade i phnom pehn och tog taxi ner till sihanoukville (undvik den staden), sen båt ut till Koh rong samloem, grannö till koh rong som är rätt känd. Koh rong samloem är mindre och mer oröd. Sjukt fin. Bodde på ett partyhostel och hade askul. Sen ett par dagar på Otres beach som typ är en del av sihanoukville, men mysig. Sen Siem reap! Som man såklart måste till om man är i kambodja. I Laos var jag bara i Luang Prabang, jättemysig stad. Sen vidare till Vietnam. Säg till om du är intresserad av dom ställena också :)