HCMC/Saigon Tips- Råd - Sightseeing

Av Alfva
29 aug. 2008 09:49
Visningar: 941
I mitten av december har vi 3 dagar att spendera i HCMC/Saigon. Vi behöver inte transport till/från flygplatsen eftersom vi åker charter (enda anledningen till att vi åker charter är för att hela den resan blev billigare än bara flygbiljetter!!!)

Vi kommer att bo i District 1, vad jag har förstått är detta också var de flesta sightseeingplatserna finns. Men frågan är vilka som är värda att besökas?

Hela betoningen i Saigon ligger ju mycket på Vietnamkriget, det är muséer, minnen, tunnlar och andra diverse krigsmemorier som ska upplevas, men vad är bara turistfällor och vad är verkligt intressant att besöka?
Bör tunnlarna ses eller innebär en resa dit att trängas med 400 turister som har samma mål?

Sen det här med pool... Vi har ju lyckats boka ett hotell utan någon pool (kalla duschar fungerar nog iofs rätt bra med), men finns det några bra ställen där man kan "hyra" en pool för en stund?

Och shoppingen. Är Vietnam ett prutland eller finns prislapparna synliga?

Ungefär hur mycket ligger en middag på ute?
Vad kostar vatten?

Ge mig alla tips, råd och all annan intressant information ni har om Vietnam!
Av Trea
29 aug. 2008 11:03
Jag har inte varit i HCMC och kan alltså inte ge nån detaljerad info om stan, men däremot har vi varit i Vietnam (Hanoi, Halong bay och Hoi An). Så lite allmän om Vietnam...

Ett underbart land som vi tyckte väldigt mycket om! I och för sig var det väl mest den lilla staden Hoi An som gjorde oss förälskade och inte storstaden Hanoi, men i alla fall...

Se upp med trafiken!! Det är i det närmaste livsfarligt att försöka korsa en gata... och ändå måste man ju ibland... Jag har aldrig sett så mycket moppar i hela mitt liv! Med hela bohag lastade uppepå, sängar, grisar, mormor, spädbarn... Det gäller att gå rakt fram i jämn takt så kör de framför eller bakom en...

Priserna är generellt väldigt låga, men i såna här länder kan det ju variera vansinnigt! En tallrik nudlar på gatan kostar 10 kr, men om du går in på den lyxigaste hotellrestaurangen i stan går det nog lätt att slarva bort en 1000-lapp... Många gånger hittar man väl nåt där emellan, men generellt är det hur som helst billigt! Och maten är jättegod! (Även enkel billig mat är god!)

På marknader och i enklare affärer ska man pruta. Men kanske inte på finare ställen.
Av Alfva
29 aug. 2008 11:37
Citerat från trea:
Jag har inte varit i HCMC och kan alltså inte ge nån detaljerad info om stan, men däremot har vi varit i Vietnam (Hanoi, Halong bay och Hoi An). Så lite allmän om Vietnam...

Ett underbart land som vi tyckte väldigt mycket om! I och för sig var det väl mest den lilla staden Hoi An som gjorde oss förälskade och inte storstaden Hanoi, men i alla fall...

Se upp med trafiken!! Det är i det närmaste livsfarligt att försöka korsa en gata... och ändå måste man ju ibland... Jag har aldrig sett så mycket moppar i hela mitt liv! Med hela bohag lastade uppepå, sängar, grisar, mormor, spädbarn... Det gäller att gå rakt fram i jämn takt så kör de framför eller bakom en...

Priserna är generellt väldigt låga, men i såna här länder kan det ju variera vansinnigt! En tallrik nudlar på gatan kostar 10 kr, men om du går in på den lyxigaste hotellrestaurangen i stan går det nog lätt att slarva bort en 1000-lapp... Många gånger hittar man väl nåt där emellan, men generellt är det hur som helst billigt! Och maten är jättegod! (Även enkel billig mat är god!)

På marknader och i enklare affärer ska man pruta. Men kanske inte på finare ställen.
Jättebra generell info iaf! :)

Men det här med priser. Skiljer det sig i regel (jag vet att det kan skilja enormt ändå) mycket på normal priserna i städerna och i turistområdena? Om du jämför Hanoi mot Hoi An då...

Vi var ju senast i Filippinerna, eftersom det var löjligt billigt där kommer vi säkerligen tycka att det är ganska dyrt här, men det får vara! :)

TACK! Lovar att inte springa ut i gatan!
Av Trea
29 aug. 2008 12:57
Bra att du inte springer ut i gatan ;)

Vi var aldrig i några hela områden som var riktiga turistområden, utan allt var väldigt blandat. Däremot kan man väl säga att allt som riktade sig specifikt mot turister eller utländska affärsmän var dyrare. Vi gifte oss i Hanoi och åt vår bröllopsmiddag på ett väldigt fint hotell (dyrt!!) men precis utanför porten fanns billigare restauranger och bredvid dem små stånd där det mesta var så gott som "gratis"... Så det var ganska blandat...
Av Trea
29 aug. 2008 13:02
Jag tror förresten inte att ni ska behöva tycka att det är så dyrt! Vi upplevde i alla fall att det var billigare än Thailand. Vi sydde upp kläder och det var mycket billigare än i Thailand!

Och de där lyxrestarurangerna jag nämnde måste man ju verkligen inte gå på! Det finns många bra och trevliga restauranger med bra priser. Jag ville bara förklara att de här stora skillnaderna finns! Och det handlar inte bara om turister. De stora exklusiva hotellen i Hanoi riktade sig mest mot rika affärsmän från Japan kändes det som...

I Hoi An bodde vi på ett av de billigaste och mysigaste hotellen jag nånsin bott på. Jag minns inte vad det kostade, men jag minns att vi var chockade över att det var så billigt. Och då fanns den ändå en jättemysig pool och var väldigt fint...
Av Ronnyk
29 aug. 2008 13:29
Hallo, jag har kvartat på De Tham gatan i distrikt 1 senaste gångerna jag har varit i Saigon, lätt att boka dags turer och dyl , smidigt område att bo i när man är i stan,själv är jag ganska historia intresserad så jag va på krigsförbrytar museet och besökte Cu chi tunnlarna, båda kan man väl kalla för turist fällor men tyckte det var intressant, och så var vi på en tur ner till Mekong deltat, vi va på en två dagars tur men det finns även endagars turer att boka på någon utav resekafeen på Tham gatan, det kan jag verkligen rekomendera, väldigt intressant tur med många intryck , priserna är väldigt låga på många håll lägre än filippinerna ,på bla mat, och transport (taxi ) , Vietnam är ett prut land , på gator och marknader mm mm, men har fasta priser i affärer (med prislapp), vad gäller maten så beror ofta priset på om det är en Vietnamesisk eller västerlänsk restaurang och vilken klass den har, men det är billigt, om ni blir bad sugna så kan ni ta er till Saigon Water park,öppen 11-19, eller till Rex Hotel, du behöver inte bo där för att utnyttja poolen men det kostar ca 10usd, hotellet ligger centralt och är välkänt så det är bara att säga Rex hotell till taxi eller cyklo gubben så vet han vart han ska garanterat, Ha det bra Hälsningar Ronny,