Tips om Ho Chi Minh

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar
Ho Chi Minh, som tidigare hette Saigon, är Vietnams största stad. Staden är full av liv och rörelse och här väntar allt från god mat, billig öl och myllrande marknader till vacker kolonial arkitektur.
Blogginlägg om Ho Chi Minh
Vietnamn
Dag 6-10 Saigon Då har vi 4 nätter att tillbringa i Vietnam Ho chi minh staden eller som befolkningen själv säger Saigon. Första natten tillbringa vi på ett billigt hotell par meter från det hotell som skulle tillbringa de tre nätterna på .Sedon ...... Vi kom på kvällen och det var precis som jag läst . Har aldrig sett så många mopeder och allt tutande , i Saigon bor där 13 miljoner människor och 7 miljoner mopeder. Köper de bil får de skatta 200%. Vi blev positivt överraskade att hotellet var så fint för 300kr natten . Okej blev inte mycket sovande för all trafiken och där var inga ljudisolerade fönster. Dag två tog vi en frukost på stan,om ni kommer hit glöm inte smaka deras fantastiska smoothie helt gudomliga. Vi checka in i vår lyxlägenhet två sovrum med två toaletter,kök och vardagsrum ,skönt med lite space. Här är ett jättefint gym,yoga och pool med bastu. Vi utforska dagen med lite shopping på marknader b.la och bastu. Nyår fira vid på sky360 fin utsikt på 24 våningen med fine dining ostron, hummercappaccio ,gåslever ,oxfilé och chokladdessert . Allt var bra lite för mycket discomusik för mig och Billy . Men blev en lyckad kväll med ett fint fyrverkeri. Nästa dag tog vi en brunch på stan saigon special väldigt bra mat. Krigsmuseet var en bra lagom sevärdhet. Det fick bli ett gympass och än en gång tack vare fb såg vi att vänner till oss var här. Bestämde att ta en middag med dem . Vi tog det stället som de varit på nyårsafton ,kan säga . Det blev ingen besvikelse . Lika trevlig mat som sällskap. Vi runda av kvällen med en kaffe och dessert. Nästa dag blev en tur till tunnlarna . Lång dag men häftigt att få en bild på kriget och känslan att krypa i tunnlarna som var 60 m höga. Möra och hungriga tog vi en middag med Eva o Magnus även ikväll på Saigon club ( ta andra våningen ,tredje är det mycket mer liv på ) en väldigt trevlig kväll med gott sällskap och väldigt god mat. Nästa dag blir det flyg till Malaysia.
av Familjenforssell 5 jan. 2019
Varuhus dag
Slog oss häromdagen att vi faktiskt aldrig hade varit inne i ett veitnamesiskt varuhus så var ju tvungen att prova detta. Besökte 2. Första stället hetter Lotte Mart och hade allt ifrån kläder, leksaker, akvarier, hushållsgrejer, alkohol alltså allt tom mat som levande ål,krabba och dylikt och grisfötter. Jätteroligt att bara gå runt och kika. Anders fick sig en ny kniv och vi andra hittade väl lite allt möjligt som vi knappt visste vi behövde 😉 Det som var lite speciellt var att allt låg i samma affär men kläderna betalades i en kassa på klädavdelningen och leksaker betalades i den stora kassan på nedervåningen trots att dom avdelningarna låg bredvid varandra, så blev lite fram och tillbaka men till slut så kom vi därifrån med 😊 Ludwig hittade en butik med munkar och konstaterade att det var lika gott som hemma. Sen åkte vi till Crescent Mall. 7 våningar. Rulltrappor i ett spindelnät i mitten. På 4e våning ett tåg som kidsen givetvis åkte. Gick runt hela våning 4. Jättegulligt, Anders fick åka med så fick jag lite egentid i affärerna då det var några julklappar som skulle handlas. 😊 Så hela dagen gick där. Det som Sverige absolut bör ta efter är att det finns förvaringsinlämning så man inte behöver gå runt och bära på saker som dessutom kostar nada. Det för att vakterna ska slippa plombera din väska innan du går in i affären. För det gör dom i varuhusen. Och nu har vi precis stängt igen sista resväskan och krupit ner. Barnen har sovit några timmar tur är väl det då klockan passerat 01.00. Imorgon blir det hemfärd tills på torsdag.
av Naglarp4 10 jan. 2017 Resealbum: Vietnam 2016
Cu chi tunnlarna och ben thanh marknaden
Blev hämtade runt 8 imorses och åkte till cu chi tunnlarna. Hade sett innan att det bara var 50 km men då vi inte är i Sverige utan i ett överbefolkat litet land så det tog ca 2,5 h dit. Var en bussresa vi åkte på och vår tour guide berättade vädligt mycket intressant historia och fakta om Vietnam och Vietnam krigen. Så denna guiden fick bra betyg, pratade hyfsat engelska (nej, alla guider gör tyvärr inte det) och hade humor. Men vi kom iallafall fram till det genuina området. Tunnlarna finns i 2 olika system. 1990 eller strax innan byggde regeringen om några tunnlar för oss turister. Så dom tunnlarna kan man gå i och dom är lite mer turistanpassade i alla avseenden. Dit åkte inte vi utan vi åkte till ett område där dom inte rör tunnlarna alls. Det enda som skiljer nu och från Vietnamkriget är elektriciteten. Förut var det oljelampor. Och givetvis storleken på ingången. Originalingången var inte mycket bredare än min fot så hade kanske fått in huvudet för att kika. Fick se en film på några minuter och sen visade dom olika sorters fällor som användes i kriget från vietnamesernas sida. Man fick även provskjuta med ak47 om man ville men vi skippade den biten. Sen fick vi smaka på bamburot som var det enda dom hade att äta under kriget då allt annat var sönderbombat. Inget som fäll oss i smaken, förmodligen inte dom heller eftersom dom var så små att dom kunde komma igenom de däringa hålen. Sen fick vi då som Anders längtat efter krypa ner i en tunnel. Barnen hoppade glatt ner och Ludwig kunde ju gå upprätt. 110-120 cm i takhöjd berättade guiden. Så Wilhelm fick böja på sig litegrann iallafall. Sen efter 25 m kunde man välja att gå upp eller fortsätta krypa, Ludwig ville upp då han blivit rädd innan då det var en lampa som gick sönder i tunneln och det tog en stund innan jag fipplat upp telefonen för lite belysning. Wilhelm gav också upp så det var bara Anders som fortsatte krypa igenom. Var bara 2 st av de andra i gruppen med som fortsatte efter Anders. Men dom kröp 25 m till innan dom kom upp ur ett annat hål. Anders var som ett barn på julafton så nu blir det väl tunnelgrävning i Naglarp 😂 Sen åkte vi tillbaka till Ho chi minh och bytte hotell. Barnen ville genast bada men fick i dom lite mat innan iallafall. Sen traskade vi bort till marknaden för att på vägen dit hitta en fantastisk glassbutik med äkta glass från Frankrike 😂 jaja,gott var det iallafall. Väl på narknaden gick vi all in. Jag hade spanat in en handväska när jag var här sist, den kostade 950 000 och jag läste på någon annan sida att börja pruta på halva priset. Så jag tog med mig 1 000 000 i handen pekade på 2 väskor och sa att det här är vad jag betalar. Tog ungefär 10 min men ut kom jag med 2 väskor i princip till priset av 1 innan prutning. Fick ner en annan sak från 850 000 till 200 000. Att inte ge sig, inte ha någon skam i kroppen och veta att jag aldrig mer träffar dom kommer man långt med. 😉
av Naglarp4 9 jan. 2017 Resealbum: Vietnam 2016
Mekong deltat
Idag tog vi en tur till mekongdeltat. Bussen hämtade oss på hotellet 07.30 och var var framme vid deltat ca 10.00. Hoppade i en stor motorbåt tillsammans med ca 15-20 pers till. Åkte först till dragon island där vi fick gå iland för att titta på en bi odling vilket vi tyckte var lagom spännande med tanke på att vi allihop granskat Lennarts (Anders bror) bin och hans honungstillverkning. Men sen blev vi bjudna på honungste, honungsgodis, banangodis och en kvinna kletade in en honungslotion på min hand, som för övrigt fortfarande är kladdig efter ca 10 h så inget högt betyg för den inte. Men honungstet får nog Lennart ta och lära sig. Himmel vad gott. Till och med barnen drack upp 😲 så gott var det. Och honungsgodiset var inte fy skam det heller så det blev det en påse eller två 😇 Sen gick vi en liten bit ich fick åka roddbåt. 2 personer rodde en lång smal båt som vi 4 satt på rad i. Totalt bortkastat egentligen, var fullt med båtar, alla turister på ett och samma ställe och bara allmänt trångt på vattnet. Precis när det började bli mysigt då trafiken på vattnet tunnades ut skulle vi gå ur båten. Men barnen var jättenöjda. Vår guide sa nämligen att man inte fick hålla händerna utanför båten. Detta givetvis pga av klämningsrisken men då våra barn inte kan engelska sa vi att det var pga krokodilerna 😂 dom tyckte båtturen därför var jättespännande. Nu var det ju inte ren lögn för det finns faktiskt krokodiler i deltat men med tanke på hur mycket liv och rörelse det var just där så var nog dom djuren låååångt bort. Sen satte vi oss i båten igen. Hamnade vid biodlingen vid samma bord som ett ungt par. Han var från tjeckien och hon vietnames. Hon hade köpt äpplen (ser/smakar inte riktigt som våra) och gav en påse till Ludwig som han och Wilhelm glatt satte i sig innan vi kom fram till kokosnötsön. Här fick vi se hur man gör kokosnötsgodis och givetvis även provsmaka. Jag vet inte vad det är med asien och choklad men deras lokala choklad är oätbar så även denna smaksatta kolan som vi fick smaka på. Men den som var smaksatt med jordnöt var heelt okej 😊 Efter detta åkte vi vidare till phoenix ön och åt lunch. Eftersom lunchen ingick fick man ris och fläsk. Man kunde lägga till 100 000 dong/person och få fisk nämligen deras elefantöra-fisk som är deras specialite. Och äter man den i mekongdeltat behöver man knappt betala en femtedel av vad dom gör inne i ho chi minh. Men vi är inga fiskmänniskor så vi valde fläsket. Tack gode gud för det. Ni får se bilden på den hemma sen. Bordet bakom oss hade beställt den så jag frågade om jag fick ta kort. Du får ta hur många kort du vill bara du tar fisken med 😂 han fick behålla fisken 😉 Sen efter maten fick man "utforska" ön som var ungefär som 3 fotbollsplaner. Men där fanns en krokodilfarm så nu har Ludwig matat en krokodil. Man fick köpa en köttbut för 10 000 dong ca 4,50 sek och så satte man den på ett metspö och firade ner till krokodilerna. Har det på film 😊 Wilhelm ville inte, han tyckte det var jobbigt med allt folk som titta. Så vi gick vidare till andra sidan ön där det låg ett tempel och fördrev lite tid innan vi satte oss på båten för att åka vidare till enhörningsön. Väl där fick vi komma till en fruktträdgård där vår guide berättade om lite olika frukter sen fick vi sätta oss till bords och smaka på alla frukter samtidigt som det var 3 vietnamesiska kvinnor som sjöng traditionell musik. Lät ungefär lika illa som finsk karaoke. 😂 Sen satte vi oss på båten igen för att upptäcka att våran tjeck och vietnames hade nu köpt en påse med litchi (?) Frukt till barnen. Det föll inte Wilhelm i smaken men hos Ludwig slank det ner. Är grymt imponerad av mina barn idag. Jo, dom har slagits som vanligt men dom har smakat på ALLT vilket jag tycker är riktigt duktigt gjort. Det är definitivt inte mina gener 😂 Så idag blev det en heldag iväg, skönt med tanke på bunkern vi sover i 😉 men imorgon blir det en ny utflykt och så byter vi hotell 👍 Denna utflykten var jättekul, blev ett dumt missförstånd mellan mig och hotellkillen dock. Det ska finnas en flytande marknad i mekongdeltat som hade varit riktigt kul att se hur det funkade som han sa var med men han menade på den andra utflykten. Men så kan det vara. Tycker denna utflykten passade vår familj bättre med tanke på all godis och frukt vi annars missat 😊