Har nyss varit på roadtrip i Californien

22 okt. 2011 15:55
Visningar: 2917
Vi flög till San Francisco för att bila ner över Big Sur till Los angeles, där besökte vi bland annat Newport landing(Balboa Island för whale watching).. efter det gick turen till Las Vegas , där vi hann med att bila till Grand canyon :)
sen vidare över death valley och en övernattning i Mammot Lakes.. en avstickare till Bodie Ghosttown och sen en heldag i Yosemite nationalpark. efter det raka vägen till San Francisco för 6 övernattningar innan hemfart igår,,där hann vi med all sedvanlig sightseeing , ja och så alcatraz såklart :)

Är det nån som har några frågor så sitter jag inne med friska minnen av resan
Jag minns att vi undrade lite praktiska saker , som kostnader och trafikregler och sånt

fråga på !

/Kexchoklad
Av Gebbart
6 jan. 2012 14:58
Vi håller också på att planera för en roadtrip i Californien i tre veckor. Vi har tänkt oss att utgår från San Francisco och ta oss ner till Los Angeles. Eventuellt San Diego men definitivt Las Vegas och Grand canyon och Yosemite.
Vi funderar över om vi ska flyga till SF och hem från LA (eller San diego), eller både till och från SF.
Har du någon åsikt om fördelar och nackdelar?
Är det något du rekommenderar mer eller mindre än något annat?

Bokade ni boende innan eller allteftersom och var det dyrt att bo och äta?
Har du någon aning om det är billigare att boka flygbiljetten så tidigt som möjligt, vet du om något
bolag är att föredra framför något annat?

Tacksam för svar!
6 jan. 2012 16:21
Citerat från gebbart:
Vi håller också på att planera för en roadtrip i Californien i tre veckor. Vi har tänkt oss att utgår från San Francisco och ta oss ner till Los Angeles. Eventuellt San Diego men definitivt Las Vegas och Grand canyon och Yosemite.
Vi funderar över om vi ska flyga till SF och hem från LA (eller San diego), eller både till och från SF.
Har du någon åsikt om fördelar och nackdelar?
Är det något du rekommenderar mer eller mindre än något annat?

Bokade ni boende innan eller allteftersom och var det dyrt att bo och äta?
Har du någon aning om det är billigare att boka flygbiljetten så tidigt som möjligt, vet du om något
bolag är att föredra framför något annat?

Tacksam för svar!
Vet inte om detta är tänkt som någon sorts privat tråd eller om andra får lägga sig i, annars bortse från vad andra skriver bara.

Vi gjorde samma tur för ett år sen.
Resan är en naturlig runda, man reser med fördel till och från samma stad annars missar man en del av rundan vilket man inte vill, det är så otroligt sevärt överallt!
Rekommenderar verkligen några dagar i San Diego, staden var den finaste under vår tur, efter San Fransico. Vår Tur var på 3 1/2 vecka, LA (Hollywood) San Diego, Williams (vid G.C), LAs Vegas (där vi gifte oss), Mammoth Lakes, San Francisco, (Hwy 1 tillbaka till) LA (Culver City). Bokade allt i förväg (spar tid och man kan kolla allt noga). Bokade flyget ca. ett 1/2 år i förväg, blir i regel billigast.
Av Annl
7 jan. 2012 02:02
Hej,

Vi var på roadtrip i tre veckor i Kalifornien sommaren 2010 och vi flög till SF och flög hem från LA. Det skulle jag absolut rekommendera om man inte vill åka tillbaka samma väg så att säga.

San Diego kan jag verkligen rekommendera - där var helmysigt.

Las Vegas var kul att se men jag kan tycka att det räckte med en natt där - givet att du inte vill spela.

Grand Canyon får ni absolut inte missa och helst bör ni försöka ta er till norra rimmen - det är det värt.

Jag brukar boka våra flygbiljetter nästan ett år i förväg och då kan du komma riktigt billigt undan. Men ju förr desto bättre.

Vi flög hem från LA med Air France och till SD med Delta eftersom det var en inrikesflight.

BA är väldigt bra tycker jag och att byta i London är ju så att säga rätt riktning.
Citerat från gebbart:
Vi håller också på att planera för en roadtrip i Californien i tre veckor. Vi har tänkt oss att utgår från San Francisco och ta oss ner till Los Angeles. Eventuellt San Diego men definitivt Las Vegas och Grand canyon och Yosemite.
Vi funderar över om vi ska flyga till SF och hem från LA (eller San diego), eller både till och från SF.
Har du någon åsikt om fördelar och nackdelar?
Är det något du rekommenderar mer eller mindre än något annat?

Bokade ni boende innan eller allteftersom och var det dyrt att bo och äta?
Har du någon aning om det är billigare att boka flygbiljetten så tidigt som möjligt, vet du om något
bolag är att föredra framför något annat?

Tacksam för svar!
Av Gebbart
7 jan. 2012 18:00
Tack för era svar!
Det känns som att vi skulle behöva betydligt mer tid än tre veckor men vi får försöka att plocka ut några godbitar denna första Kalifornien resa. Känns som att det får bli pris och flygtider som får bestämma
om vi flyger till och från samma ställe eller inte.

//Catarina
8 jan. 2012 11:30
Citerat från gebbart:
Tack för era svar!
Det känns som att vi skulle behöva betydligt mer tid än tre veckor men vi får försöka att plocka ut några godbitar denna första Kalifornien resa. Känns som att det får bli pris och flygtider som får bestämma
om vi flyger till och från samma ställe eller inte.

//Catarina
Tänk bara på att ni missar en del av er rutt eller får köra samma sträcka två gånger om ni reser dit och hem från olika städer, absolut bäst att åka till & från samma stad med de ställen ni tänkt besöka, lär knappast bli billigare på annat sätt heller.
Av Gurajja
16 jan. 2012 11:58
Bilhyra i USA verkar rörigt...
Har planerat roadtrip i Kalifornien till sommaren. Hur gick det att hyra bil i USA? Jag och min Sambo har hyrt bil via Holidayautos och på vouchern så står det att dt är Alamo som kommer förse oss med bil.

Vilka hyrde ni med, och har du några tips om vad man ska tänka på när man hyr bil?
Vad ska man göra för att inte bli stående med en massa extra kostnader? Har läst många recensioner från folk som hyrt med Alamo och att hyra med dem verkar ju inte direkt betryggande...

/gurajja
16 jan. 2012 14:21
Citerat från gurajja:
Bilhyra i USA verkar rörigt...
Har planerat roadtrip i Kalifornien till sommaren. Hur gick det att hyra bil i USA? Jag och min Sambo har hyrt bil via Holidayautos och på vouchern så står det att dt är Alamo som kommer förse oss med bil.

Vilka hyrde ni med, och har du några tips om vad man ska tänka på när man hyr bil?
Vad ska man göra för att inte bli stående med en massa extra kostnader? Har läst många recensioner från folk som hyrt med Alamo och att hyra med dem verkar ju inte direkt betryggande...

/gurajja
Vet inte om min berättelse om Alamo på LAX är en av dem Du läst, det var i alla fall ingen trevlig upplevelse, (däremot var de trevliga i San Diego där vi fick byta ut bilen de tvingade på oss på LAX. Det man kan göra är att boka det man vill ha hemifrån, ha klart för sig vad man betalt för och sen tacka nej till alla erbjudanden på plats.
Av Annl
16 jan. 2012 17:58
Hej,

Vi har varit på roadtrip i USA under två somrar i rad och första sommaren hyrde vi av Avis efter att vi sett ett specialerbjudande på Turmässan. De hade garanterat att alla kostnader var inkluderade och att vi skulle kunna lämna bilen på ett annat ställe än där vi hämtade. Det funkade med hyrbilen i Kalifornien men i New York avkrävde damen oss en extra avgift på 100 dollar för att vi skulle lämna bilen på en annan ort - trots att det klart och tydligt av avtalet framgick att det inte skulle vara så. Att visa henne avtalet var som att snacka med ett gäng kor och det enda hon sa var att vi ju kunde reklamera kortbetalningen.

I somras hyrde vi två hyrbilar av Alamo och det funkade hur bra som helst och vi fick helt nya bilar och dessutom större än vad vi beställt i vart fall vad gällde den ena. Inga konstiga avgifter eller så och toppenservice.

Glöm inte att du måste ha GPS - allt annat är dårskap i USA som är ett så stort land.
Citerat från gurajja:
Bilhyra i USA verkar rörigt...
Har planerat roadtrip i Kalifornien till sommaren. Hur gick det att hyra bil i USA? Jag och min Sambo har hyrt bil via Holidayautos och på vouchern så står det att dt är Alamo som kommer förse oss med bil.

Vilka hyrde ni med, och har du några tips om vad man ska tänka på när man hyr bil?
Vad ska man göra för att inte bli stående med en massa extra kostnader? Har läst många recensioner från folk som hyrt med Alamo och att hyra med dem verkar ju inte direkt betryggande...

/gurajja