Har nån åkt till Australien med barn på semester?

24 okt. 2006 13:35
Visningar: 7083
Hej!!

Jag och min sambo har en önskan att åka på semester till Australien.
Vi vill att våra barn ska följa med.
Tanken är att åka om 2 år.
Barnen är födda jan -99 och april -02.

Vi har tänkt att vara borta nästan 4 veckor. Över jul och nyår + en vecka innan och efter.
Hur löser man boendefrågan?
Vi känner ingen i Australien, ännu i alla fall.

Har någon gjort en sådan resa med barn?
Kram
Av Maddeck
31 okt. 2006 17:53
hej
Jag blev lite avis när jag läste att ni skulle dit, längtar och hoppas att jag får möjlighet att åka dit igen.
jag har i och för sig inte varit i australien med barn , men jag tror att det går alldeles utmärkt att ta med dom dit. jag var där 2002 och det var en underbar resa, vi var där i 3 veckor och det var ok. Men tänk på att landet är stort så begränsa er till en kust.
Vi åkte längs östkusten och tog vägen förbi Ayers rock på vägen hem.
Vi bodde på hostels mest, som vi bokade på internet hemifrån, funkade suveränt. En sida som heter hostelworld.com var bra. Vi var 3 som åkte och vi delade rum , det var bra standard och bra priser.
Hoppas att ni kommer iväg!!
5 nov. 2006 15:47
Hej maddeck!

Ja många med dig gillar Australien inklusive vi fastän vi inte varit där, än!!
Hostelssidan var jag inne och kikade på. Bra att man kan boka hemifrån. Ett måste när man åker med barnen.

Ja det är just östkusten vi tänkt åka till. Vi har bara preliminärt planerat resan ännu.
Flyg till sidney och hyra bil och kolla läget runt omkring där, upp till Newcastle typ.

Sedan flyg från sydney till Brisbane och hyra bil för att åka uppåt.
Vill absolut till Surfers Paradise och besöka Hard Rock Café. Gillar det stället i Stockholm.
Så det är klart att man måste besöka det när man är i Australien oxå *ler*.

Sedan blir det ju Australien Zoo. Synd att inte Steve Irving finns längre, men hans dotter går visst i hans fotspår
så det blir nog spännande ändå. Om man har turen att se henne och övriga familjen är det ju ett +.
Det ska visst finnas mycket roligt att göra för barn så det är bara att leta upp platserna så det inte bara blir sol och bad. (Då kan man ju välja ett resmål på klart kortare avstånd)

Den långa flygresan dit och hem är väl det vi bekymmrar oss för mest, fast barnen har ju lättare än vi att krypa ihop i flygstolarna och sova gott.
Läste på Austrias Flygbolags hemsida att på långflygresor har de personal som finns tillhands för barnen.
Riktigt bra tycker jag.
Vet inte om andra bolag gör likadant.

Ja, jag hoppas verkligen att vi kommer iväg. Längtar!! Hoppas två år går fort.

Kram
5 nov. 2006 16:40
Hej! Vi har rest jorden runt med våra barn fyra gånger varav tre gånger med stopp i Australien. Barnen är födda aug-99 och jan-02, väldigt lika era alltså. Australien är inget som helst problem. Standarden på allt är som hemma. Vi brukar leta boende på respektive stads turistbyrå på internet och sen boka något ställe med kök online med kreditkort. Flyget dit är mest problem för de vuxna. Barn har det så mycket bekvämare, oftast på de vuxnas bekostnad. Lättast är att åka nattflyg så de sover hela tiden. Vi har alltid stannat några dagar halvvägs i Asien eller Amerika vilket känns bättre och förenklar tidsomställningen. Det kostar normalt ingenting extra. Bra att ha extra kläder i handbagaget om de kräks (har hänt). Som turist är Australien fantastiskt fast inte lika bra som Nya Zeeland förstås. Skriv gärna om ni vill veta något mera specifikt.
Av Heidan
29 dec. 2009 16:24
Hej!

Jag och min 5 ariga son ar pa resande fot i (WA) Australien i skrivandets stund. Vi har varit har sedan den 23/12 och aker tillbaka till sverige den 14/1 2010.
Vi ar pa vastra sidan denna gang... mkt pga att jag har en vannina i Karlgoorlie - en 7 tim resa med tag fran Perth innat landet - the outback. =)
Om nagra dagar bilar vi vidare ner mot havet och tillbax mot Perth... Logi ordnar vi under vagen (sa som man gor nar man backpackar, eftersom man aldrig egentligen vet hur lang tid resan tar samt hur platsen ar om man skulle vilja stanna langre etc.)

Australien ar definitivt vart ett besok... skaffa den nyaste upplagan av Willmaguiden - den absolut basta reseguiden. (jag anvander min gammla som jag hade da jag var har for 2:a gangen 2002) Ostkusten ar absolut det basta stallet att besoka om man aker hit for forsta gangen... Mkt mer att uppleva!! Jag har namligen sjalv rest runt en del och aven varit bosatt i Sun shine Coast som ligger 40 min norr om Brisbane. Daremot vet jag inte om resan till Ayers Rock ar vart modan da man reser med barn... resan ar alldeles for lang och det ar inte mkt att se pa vagen. Utnyttja dessa dagar istallet till att besoka ex Barriar reven... =)

Jag har rest ensam med min son sedan han var 5 man gammal... da var han till Australien forsta gangen och denna resa blir hans 2:a.. annars har vi akt till Thailand varje vinter. =) Jamfor man sa ar resan hit ratt tuff . Till Thailand flyger man oftast den langsta flighten pa natten da man sjalv har nattrytmen i kroppen - latt att sova!. Men eftersom resan till Australien ar en bit langre bort - rattare sagt tva langa flighter sa flyger man dessvarre oftast den langsta 10 tim pa dagen ( sjalvklart beror det forstass pa vilken vag/vart man aker) men det kan absolut vara smart med ett stop pa vagen.

Hores!

Carpe diem!
13 maj 2010 15:43
Hej!

Nyfiken på att höra om hur resan blev, om ni kom iväg! Tar gärna emot tips, ffa på boende. Skall resa med sambo och två barn, 4 och 6 år gamla, i 6.5 vecka from slutet av Nov 2010. Brisbane är bas för där bor min kusin. Skall starta med 1 vecka på Stradbrooke Island utanför Brisbane och sen är planen öppen. Vill gärna besöka ett par vingårdar och har hört att Noosa är fint. Så, vart bör vi åka och hur är bra att bo?

Hälsningar
Ulrika
12 okt. 2010 21:44
Hej!

Är också lite nyfiken om ni kom iväg. Jag är ny här på detta forum så jag kikar runt lite.
Jag var iväg till Australien med mina barn för några år sen. Då var dom mellan 4 o 10 år gamla. De är resvana o trots resan var lång så var det inte ett enda "pip" från någon av dem.
12 okt. 2010 22:42
Hej på er. För er som undrar så Nej! vi kom aldrig iväg av olika omständigheter. Sambon började bli bekväm.. för långt eftersom vi skulle resa med barnen för första gången. Jag höll med och vi hamnade istället på Palma Nova, Mallorca. Låångt ifrån vad som var meningen men var ett bra beslut. Fick då se hur barnen klarade en kortare resa på 3,25 tim. Den stora pep o undra om vi inte var framme snart, redan efter 2 tim. Minstingen somnade när hon tröttnade på upplevelsen att flyga. Vi kände att det var tur att vi inte tog resan till Australien.
Dessutom lever sambon o jag på var sitt håll numera (så kan det gå) men min dröm lever vidare. till Australien ska jag. Vilket år återstå att se.
Tack alla ni för era berättelser och bra tips :) Hoppas ni andra kommit iväg på era resor och Lycka till ni som har det framför er. Kram