Grekland Samos, Pythagorion eller Kokari?

4 maj 2007 15:50
Visningar: 9652
Jag och min sambo funderar på att dra till Samos i slutet av augusti, vi har aldrig varit där.

Vi har kollat runt lite och har fastnat för både Kokari och Pythagorion.

Så nu undrar jag om det finns några veteraner här, eller någon med en åsikt om vilket ställe som man ska satsa på?

Tack på förhand!

/Fia
5 maj 2007 09:48
Hej Fia!

Ni gör helt rätt som har funderat på att åka till Samos. Jag och min sambo var där i augusti 2005, och båda fastnade direkt. Det var en riktig toppenö!

Men vi bodde i lilla byn Votsalakia, en lugn by med en liten strand å några tavernor/restauranger. Här var fortfarande priserna låga och alla var jättetrevliga. Och det var inte långt till en av stranderna "Psilli Amos" helt underbar strand! Vi var där i två veckor så vi hyrde bil och åkte runt hela ön, så vi besökte både Kokari och Pythagorion som också kändes bra, men det var ju mer turister där vilket medförde att priserna var högre.

Hoppa ni hittar något bra.

Mvh/ Sandra
Av Melitta
5 maj 2007 11:35
Hej hopp!
Åker till Samos (Pythagorion) den 13/5. Har aldrig varit där men de som varit där säger att det är en annorlunda grekisk ö tack vare sin grönska. Jag kommer att lägga in både foton och kommentarer när jag kommer hem. Skriver en rad och berättar hur jag upplevde resan då!

MVH Anna
5 maj 2007 18:47
Du gjør et bra valg med Samos, men du bør bo i Pythagorion. Jeg har til sammen vært der 30 uker når jeg kommer opp etter fire uker i juni i år. I midten av august flytter jeg til Pythagorion.
Av Sierra
5 maj 2007 22:51
Pythagorion är väldigt trevligt och vackert. Rent och snyggt. Trevliga människor och mysiga restauranger om du knallar in på bakgatorna och lämnar det något dyrare hamnområdet. Inga långa transfer från flygplatsen. Bor du i stan tar det mindre än 10 min med taxi. Charterbolagens transferkostnad är dyrare! Hyr vespa eller motorbike och dra runt på ön. Bra vägar och lagom trafik. Varför inte dra nytta av motorbiken och stanna någon natt även i Kokari? Jag har några bilder från Pythagorion inlagda på min sida.
Välkommen in...och du, trevlig resa!
//Sierra
Av Babbo
6 maj 2007 20:59
Jag har varit i Kokari. Jättemysig liten by. Fina klapperstensstränder på promenadavstånd.
Vi var där i juni. Har hört att det kan vara blåsigt eftersom det ligger på nordsidan. Detta märkte vi inget av.

Pythagorions närhet till flygplatsen ser jag mest som negativt. Annars finns det nog mera "nöjen" där.
Av Ami
7 maj 2007 00:17
,Jag har inte varit i Kokari, men som jag förstår är det en lugn semesterort, när vi var på Samos bodde vi i Pythagorion, där fiins säkert fler barer och restauranger men något håll igång ställe är det inte.
Hamnpromenaden är mysig och går man på smågatorna bakom finns det typiska Grekland kvar, närheten till flygplatsen är inget problem vi blev inte alls störda av den.
Stranden mellan Pythagorion och flygplatsen är ca. 2 km lång, med klappersten och sand.
Som du förstår rekommenderar jag Pythagorion, jag ska själv åka dit i september.
Av Piafia
15 maj 2007 08:12
Hej!
Pythagorion helt klart!!!
Kokari blåser det för det första ganska mycket, men inte bara det... Vi längtar fortfarande tillbaka till Pythagorion (var där -03). Ett tips om ni åker dit är att välja resturangerna lite ovanför hamngatan, vilken fantastisk vänlighet och mat... Tänk att sitta på en uteservering med granatäppelträd ovanför huvudet... I like!!!!
Av Melitta
29 maj 2007 09:20
Kalimera! Har kommit hem från underbara Samos!! Vill tillbaka genast. Detta är den bästa grekiska ö jag rest till, alla kategorier. Vi bodde strax utanför Pythagorion och vi tyckte det var en lagom stor by att överblicka kvällstid. Vi hyrde bil en dag och reste runt ön och jag får säga att hade jag inte bott i Pythagorion så hade jag haft Kokkari som andrahandsval. Även Samos stad är trevligt men mycket större och lite "stimmigare". Från Kokkari har ni nära till den fina stranden Lemonakia (se mina bilder). Men vi blev förälskade i atmosfären i Pythagorion. Vi åker tillbaka så snart vi kan! Ha en underbar resa!
Av Piafia
8 aug. 2007 07:36
Håller till fullo med om att Samos är den bästa grekiska ö jag varit på!