Grekland och den ekonomiska krisen!

6 maj 2010 07:31
Visningar: 3021
Hej! Tänkte åka till Grekland och öluffa i sommar. Men börjar fundera lite på hur den ekonomiska krisen där påverkar för oss turister!?
Priser osv...
Mvh Johan
Av Homeros
6 maj 2010 09:16
Tror inte den kommer att påverka oss nämnvärt..Inte negativt isåfall..Visst, skatter kommer att höjas men antagligen inte priserna och grekerna som driver pensionat, tavernor, barer m.m får nöja sig med mindre vinst helt enkelt..Vill de behålla turisterna så har de inte råd att höja priserna för mycket och turisterna är precis vad de behöver. Samtidigt försvagas Euron något så även en liten höjning går nog jämnt upp jämfört med förra sommaren då Euron var högre..Tror inte vi behöver oroa oss och en öluff är ju verkligen något man inte vill missa...:) Åker ner i mitten av Juni och stannar fyra veckor..Gott ska det bli!!

Åk ner, slappna av och njut..Ha en härlig sommar i Hellas!!!

//Homeros
Av Energi
6 maj 2010 12:06
Tror inte heller att det kommer att påverka oss turister. >Tror inte heller att det kommer att pågå så länge pga att finns inget stöd från befolkningen i Europa. Är nog bara Grekerna som tror att man kan sluta jobba vid 55 och sen få bidrag. Men all heder åt det Grekiska befolkningen som vågar protestera som dom gör. Här i Sverige skulle det alldrig kunna hända. På sin höjd skulle vi sätta på oss cykelhjälmen och cykla till närmaste internetcafe för att skriva på en upprorslista över något vi tycker är fel
Av Marika
6 maj 2010 14:17
Tyvärr tror jag detta kan pågå länge och att vi kommer att få se fler länder drabbas, tex Spanien, Portugal och Irland. Var beredda på inställda flyg, strejker m.m. Greklands finansiella problem är ett stort problem som inte kommer att lösas snabbt om det nu kan lösas alls?

Åker ni dit, se till att ha ett bra avbeställningsskydd, tex Europieska som ger er alla pengar tillbaka om ni vill avboka och såklart en reseförsäkring. Vad gäller försäkringar kolla med din kortleverantör och hemförsäkringsbolag vad som ingår hos dem innan du tecknar annan försäkring. På plats skulle jag se till at thålla mig uppdaterad och kolla nyheter på nätet eller tv.

MVH / Marika
Av Charina
6 maj 2010 16:58
Nix, skulle inte boka resa till Grekland som det ser ut nu.
Av Bengtar
6 maj 2010 18:21
Citerat från marika:
Tyvärr tror jag detta kan pågå länge och att vi kommer att få se fler länder drabbas, tex Spanien, Portugal och Irland. Var beredda på inställda flyg, strejker m.m. Greklands finansiella problem är ett stort problem som inte kommer att lösas snabbt om det nu kan lösas alls?

Åker ni dit, se till att ha ett bra avbeställningsskydd, tex Europieska som ger er alla pengar tillbaka om ni vill avboka och såklart en reseförsäkring. Vad gäller försäkringar kolla med din kortleverantör och hemförsäkringsbolag vad som ingår hos dem innan du tecknar annan försäkring. På plats skulle jag se till at thålla mig uppdaterad och kolla nyheter på nätet eller tv.

MVH / Marika
Hej MARIKA.
Kram på dig.
Att det är pengakris på gång i EU är det ingen som helst tvekan om.
Problemet är kanske inte de ovan uppräknade länderna, utan England när dom så småningom blir synade.
Du Marika, jag har saknat dig i diskussionerna om den hemska Thailändska situationen.
Nu, när det är en kris i Grekland som handlar om så enkla världsliga ting som pengar i huvudsak är du kvickt framme.
Jag önskar att du öppnar näbbet i diverse Thaidiskussioner och delger din åsikt.
Du ger utmärkta råd om hur man ska förhålla sig som resenär med avsikt på försäkringar etc.
Men det är Grkland.
Och där har du väl inte ekonomiska band?
Va?
Min alldeles egen reflexion om det Grekland som ligger under luppen är, jag är bestört.
Grekland är ju i det mesta det filosofiska tänkandets vagga.
I Grekland är det kutym att protestera kraftfullt när något ogillas. Det är en demokrati som kan reda ut det hela, snart.
Jag hoppas innerligt att man snart kan reda ut detta.
Jag tror på Grekland.
7 maj 2010 08:08
Res till Grekland!
Just nu behöver de oss turister som mest.
Turismen är en av landets viktigaste inkomstkällor.
Grekerna själva kommer nog att göra allt de kan för att inte störa turistnäringen med sina kommunikationsmedel i form av strejker eller liknande.

Jag tycker i dagsläget synd om den gemene greken som blivit så lurad av toppmän som handskats så vårdslöst med landets ekonomi.
Finns det något jag ogillar så är det maktmissbruk.
Av Begesk
7 maj 2010 12:36
Kort analys: Att euron störtdyker mot dollarn är förstås inte så konstigt. Att kronan faller ännu mer beror på att det är en liten valuta. När det blåser så flyr investerarna till säkrare valutor, i det här fallet dollar. När den akuta fasen är över kan kronan komma att stärkas mot euron..... men när?

Om man reser till Grekland skall man ta med den stora plånboken...... om man inte har dollar i madrassen.
Dollar mot kr har ökat från 7,1 till 7,8 på cirka en vecka. Tidigare har värdet varit bra för kr under det sista halvåret. Hoppas att fallet stoppas upp!
Av Zahide
7 maj 2010 18:25
Tror inte heller att man märker av det. Eventuellt då av höjd skatt på bensin, tobak och alkohol men det är knappast aktuellt ännu.

Tycker jättemycket om Grekland, men att landet som dessutom är ett populärt turistland håller på att gå i konkurs låter ju märkligt och att euroländerna ska stå för fiolerna varav Finland skulle bidra med 1,6 miljarder när vi årligen för in flera miljoner euro till turistnäringen i landet.
Av Begesk
7 maj 2010 19:18
Zahide gör en analys på läget och skriver: "Tror inte heller att man märker av det. Eventuellt då av höjd skatt på bensin, tobak och alkohol men det är knappast aktuellt ännu."

Vad är det man inte märker? Är det när du är i landet och kollar oroligheterna på gatan, så är nog läget lugnt på öarna. Ang.kostnaden så:
I Finland har ni ju redan euro, men vi svenskar som skall växla in valuta kommer att känna av det. Just nu försvagas vår kr mot både euro och dollar. Men på sikt är förhoppningsvis din prognos säker ok? ..... men då gissar jag.
Av Begesk
10 maj 2010 11:12
ECB-rådets beslut om flera åtgärder för att hantera de allvarliga spänningarna på vissa marknadsssegment verkar ha gjort resultat. Åtgärderna har idag dämpat penningpolitikens transmissionsmekanism och därigenom "återskapat" det effektiva bedrivandet av en penningpolitik inriktad mot prisstabilitet på medellång sikt.. Idag har "vargflocken" lugnat sig och nu hoppas man att lugnet är återställt ...........men vi får avvakta, faran är inte över.

Kanske kan vi räkna bort den försämrade växlingskursen??? Nu återstår det att se hur skatterna och andra nödvändiga pålager påverkar turisterna i Grekland. Men jag har en bestämd känsla av att "alla" får vara med och bidra till vändningen....... för att det skall kunna bli en vändning.

Det är bara att kalkylera att resan blir dyrare. Vi lever här och nu!