Grekland Naxos

Av Donna
17 juni 2007 13:09
Visningar: 3536
Hej!
Är det någon som varit på Naxos i Grekland och som kan ge mig lite tips om denna ö?
Jag vet bara att jag skall dit i september och skulle vilja få lite tips från någon som varit där.
Vi jag min man och en 17 åring son skall bo i Naxos stad.
Tacksam för all upplysning.

Hälsn
Donna!
Av Bp
17 juni 2007 14:16
Hej!
Att bo inne i stan har sina för- och nackdelar. Att bada går bra inne i hamnen nedanför det historiska monument som alla fotograferar vid seolnedgången. Nästa badplats ligger ca 15 min gångväg söderut men är mycket långgrund och har väldigt många besökare.
Bästa baden ligger mil utanför - Plakha beach - och har gratisbussar från hamnen dit om du vill bo där . Att bo inne i gamla stan är annars mysigt med många små dock inte så billiga restauranger. Rum finns i mängder att boka på plats. Betala dock inte mer än 30-35 Euro/rum.
Bakom gamla kyrkan nere vid hamnen finns ett pensionat som har hyggliga priser.
Vi kanske åker åker ner i sommar men då mot andra ögrupper. Vi ö-luffar vilket verkligen är att rekommendera. 20 dagar kostar då inte mer än 14 000:- för 2 personer.

mvh/bp
Av Mika67
2 aug. 2007 13:36
Hej!

Är sedan tre veckor tillbaka hemkommen från öluffning bland de Kykladiska öarna. En av öarna som vi stannade på var Naxos. Där bodde vi på Pension Verykokkos som ligger ca 50 m från Agios Georgiosstranden (stranden i Naxos stad). Vi betalade då 25 euro/rum - barnen fick ett rum och vi ett eget rum. Pensionatet drivs av sonen i familjen - Dimitris - men hela familjen är engagerade i verksamheten. Kan verkligen rekommendera stället.

Som bp skriver är stranden i staden långgrund, speciellt om man badar där alla andra badar, dvs där alla solstolar är. Vi gick alltid till vänster på stranden och förbi alla solstolar och parasoller. Bortanför där de hyr ut trampbåtar är det mycket mindre folk och inte alls så långgrunt och där badade vi. Vi tog även bussen ut till Agia Anna och det är oxå en jättefin strand. Bussen ut kostade ca 9 euro ToR för oss fyra. En dag hyrde vi bil och utforskade ön lite mer och då passade vi på att ta eftermiddagsdoppet i Plaka. Kan vara bra att känna till att ju längre bort på Plaka du kommer desto mer nakenbadare finns det.

På kvällarna åt vi som oftast i gamla staden. Jag tyckte inte att det var dyrare där än på hamnpromenaden, tvärtom fick man mer valuta för pengarna. Resturangerna där som jag varmt kan rekommendera är Vassillis Garden (brodern står och tar emot och ger order till sina småsystrar som sedan servar). Här åt vi vid flera tillfällen, prova deras souvlaki och moussaka. Det andra stället är Labyrinth som serverar god mat och jättegoda crepes.

En kväll åt vi på Popis Grill vid hamnpromenaden, men det tyckte inte jag var något speciellt. Alldeles för mycket folk och stimmigt. Om man fortsätter förbi Central Square, till höger om Supermarketen, ner mot stranden kommer man till en Italiensk restaurang på vänster sida med goda pasta och pizzarätter. Lite längre ner på vänster sida finns ett ställe som serverar jättegoda och billiga GyrosPita.

Hoppas du har nytta av tipsen.