Giftun beach resort???

26 mars 2008 19:58
Visningar: 726
Hej hopp alla glada!

Nedräkningen har börjat!!
24 april åker jag till Hurghada och Giftun beach resort, två veckor med All inclusive.
Har fått med mig mamma, pappa och bror på detta,så nu undrar jag om det
finns nån därute som vet NÅT om detta hotell??
Håller på att oroa mig till vanvett att det inte ska vara tillräckligt "bra" där :/
Vi är mest ute efter sol och bad så jag tror nog att vi får vår beskärda del då det är solsäkert värre ,peppar peppar.
Med våran tur lär det väl bli hagel o drivis :P

Ha det!!
27 mars 2008 01:41
Hej! vi bodde där för något år sedan och vi tyckte väl att hotellet var bra med trevlig och verkligt hjälpsam personal, fint hotellområde osv. däremot så är det ju som det är utanför hotellområdet som vanligt när det gäller Egypten skulle jag vilja säga, det är väldigt stökigt och skitigt på många ställen och det är ju litet tråkigt att det inte finns någon strandpromenad där för det kan ju vara mysigt med en tur utefter strandpromenaden framåt kvällen, men som sagt hotellområdet och den tillhörande strandremsan var ju fin även om en annan tråkig grej är att varje hotell stängt av sin bit av stranden det är ju roligare om man kan promenera längs efter stranden ibland men det är ju inte så mycket att göra åt det för så här är det ju nu, men hotellområdet tyckte jag nog var väldigt trivsamt i övrigt med mycket grönområden mellan byggnaderna som bestod av två större byggnader och ett antal bungalows och ett fint poolområde med tillhörande poolbar.

Då fanns det möjlighet att låna strandhanddukar utan kostnad och likaså så var det gratis solstolar och jag skulle väl tro att det är lika numera.

Upplägget med maten vet jag inte hur den är nu för då 2003 var giftun beach resort inget all-inklusivehotell, men restaurangerna fanns ju där då också men idag skulle jag nog tro att de har buffè servering i stora restaurangen där frukosten serverades då när vi var där då var ju maten ok. på strandserveringen och restaurangen ut mot gatan iallafall även om jag nog tycker att jag ätit bättre mat i andra länder än Egypten generellt speciellt vad det gäller bakverk och matbröd som vi nog tyckte var ganska dåligt jämfört med andra platser vi besökt, däremot så var ju fisken hyfsad.

Jag tycker personligen att den stora förtjänsten med Egypten inte är kvaliteten utan snarare att det är billigt men man kan ju ha en bra vistelse där ändå och det finns ju många som älskar egypten över allt annat även om jag personligen tror att just det låga priset och även röda havets koraller och undervattensliv förståss är de viktigaste anledningarna till att folk åker dit gång på gång,möjligen tillsammans med de gamla platserna som pyramiderna, Kairomuseet,.och luxor som kan vara väl så intressanta om än tjatiga i långa loppet så finns allt det andra att få av bättre kvalitet på annat håll även om det ibland är till ett högre pris så är det väl så att pris och kvalitet oftast går hand i hand möjligen då med undantag för de piratkopior av kända t-shirtmärken som säljs där i Egypten för de håller ofta verklig kanonkvalitet.

Kan väl sammanfatta att det blev både ris och ros vad det gäller Egypten i det här inlägget men jag skulle nog vilja påstå att en vistelse just på Giftun beach resort kan göra att en ganska medelmåttlig resa i sig lyfter sig ett snäpp och skulle jag komma tillbaka till Hurghada någon gång så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att bo på Giftun igen så jag antar väl att det är ett bra betyg just den lugna atmosfären på hotellet blev verkligen en lisa för själen när man varit på en utflukt och bokstavligt attakerats av de stundtals mer än lovligt framfusiga och dryga försäljarna och just dessa försäljare och det faktum att det är så skabbigt och skitigt där gör ju att Egypten halkar ner många pinnhål på min topplista över besökta resmål.

Läs inte enbart det negativa jag skrivit om Egypten för ni måste verkligen bilda er en egen uppfattning om landet och vi är bevisligen alla olika och kanske är det så att det här blir ert smultronställe även om det inte är mitt men Giftun Beach resort kan jag ivarje fall ge klart godkännt.
Sol kan jag nog garantera att ni får i massor för som en kille sa på frågan jag ställde en gång när vi var där om hur mycket regn de brukar få där It never rains in Hurghada så förutsättningarna för sol och bad kan inte bli mycket bättre och där är nog en annan anledning till varför just Egypten blivit så populärt. Hoppas ni får en bra resa och lycka till med vädret.
Mvh. Bosse.
Av Lena23
27 mars 2008 09:36
Hej
Hoppas att ni kommer att får en skön semester, med all säkerhet med både sol och bad. Vi bodde på Giftun år 2000 och hotellet är helt OK. Håller med allt som Bosse skrivit ovan. Hotellet är fräscht med hjälpsam personal och bra service. År 2000 var det inget all-inclusive hotel, varvid all förtäring ( läs öl och vatten,chips) fick smugglas in förbi vakterna som bevakar entrén dygnet runt. De hade inte rätt att gå igenom väskor, men väl ta hand om synlig förtäring, med hänvisning till hotellets resturanger, som hade 100% högre prisnivå än butiken utanför. poll området är fint och likaså stranden -dock ingen snorkling vid Giftun precis. Vi var där i februari och det var rejält kallt på kvällarna och i vattnet. Vi frös hela tiden på kvällarna, men i april är nog väderläget helt annorlunda.
Det tråkiga med hotellets placering är att du är hänvisad till gemensamhetstaxi ( då 1 dollar p.p) till centrum, när du sett dig less på de få butiker och hotell med tilhörande resturanger som finns i närheten. Du kan heller inte promenera längs stranden, då varje hotell avgränsar sin beach med stängsel. Maten var inte bra om man inte ville äta på hotellresturanger -kokade grytbitar "in a pot", som liknade mest vår kalops. ( Vi ville ha rekommendation av hotellets reception på en bra resturang i närheten, inte på hotellen, och fick rekmendationen att gå på Mc Donalds!). Om du åker in till centrum för shopping, middag etc så är det inga problem att ta sig dit- det är bara att vinka så stannar en minibuss, men om du skall tillbaka sent på natten, så är bilutbudet mindre, och även då tillfället till shackrande- helt plötsligt gäller inte en dollar /p.p och du kan få hålla på ett tag att hitta en skjuts åter till hotellet för samma pris. - Det är ju inget stort problem, men kan vara lite jobbigt om man vill hem har trötta barn med sig.
Resans höjdpunkter var dykningen -Grand hotell i närheten har en bra dykfirma som ordnar både dyk och snorkelturer ,samt Luxor! Det var en riktigt höjdare tycker vi.
28 mars 2008 09:26
Tack så jättemkt för era svar!
Jag tror att jag kommer att åka till Egypten med den inställningen att staden är ful,försäljarna extremt jobbiga, maten (allinclusivebuffen) kommer att vara helt ok men inte nåt extraordinärt medans solen o badet kommer att vara SUPER!!! =)
Räcker gott för mig ;) Inte ens tre veckor kvar nu....
Sköt om er!
29 mars 2008 15:37
Hej!
Vi bodde på Giftun i början av november-03. Vi bodde i sk bungalows och svärföräldrarna i hotellbyggnaden. Bra boenden båda två och rent och snyggt. Varje dag hade vi dekorationer på sängen när vi kom hem på eftermiddagen gjorda av handdukar.
Vi tycker att maten var bra och ganska varierande. En lättare frukost serverades i strandbaren mellan ca kl 11-12.30 för de som inte hade lust att äta tidigare.
Vi fick ett kort som man fick lämna in i en speciell liten kiosk i byte mot strandhanddukar. Lämnade man inte igen handduken så hade man inget kort och det skulle visas upp i matsalen för att få äta där...
Det var en fin strand, en av de bästa sas det.
Skriver inget mer eftersom jag håller med de som redan skrivit.
En bra semester om man vill bada och sola men jag skulle aldrig gå utanför hotellet om jag reste dit igen. Kan inte finnas mer påträngande folk! Vässa armbågarna och ha en trevlig semester!
Ingrid
13 dec. 2010 16:14
Lite ny fräsh info om hotellet Giftun resort. Jag var där i början på december 2010 och är inte särskilt nöjd med min vistelse.

Boendet som erbjuds är antingen i lägenheter i flervåningshus (vilket jag inte vet något om) eller i bungalows dvs små lägenheter i markplan. Jag bodde i en av dessa lägenheter på markplan. Min bungalow med tillhörande uteplats visade sig vara placerat precis intill en bar där det var högljudd underhållning för hotellets gäster varje kväll från kl 21-24. Detta oväsen gick att stå ut med enbart tack vare mina öronproppar men hela rummet skakade kvällstid pga musikvolymen.

Dessutom stank hela hotellrummet regelbundet från avloppet (man vaknade på nätterna av stanken), och lukten gick inte att få bort trots att ventilationen alltid var påslagen i badrummet. Schampo erbjöds inte trots all-inclusive, utan enbart en tvål (av lägsta kvalitet) erbjöds för hygien på dubbelrummet.

Städningen av rummet blev ofta slarvigt gjord. Trots att man hängde ut "stör ej"-skylt vid dörren blev man likväl störd av personalen på hotellet som kom och knackade på och ville komma in och städa. Dålig service.

Maten erbjöds i form av buffe, av låg till godkänd nivå. Ofta segt kött, och konstiga efterrätter obekanta för oss svenskar. Antingen extremt översöta, eller inte söta alls utan bara smaklösa.

90% av gästerna på hotellet är tyskar, och hotellet riktar in sina tjänster mot dessa. På stranden gick det runt personal som gormade på tyska och försökte ragga kunder till hotellets olika aktiviteter. Störande för alla som ville ligga och ta det lugnt på stranden. Vid stranden spelades dessutom hög musik med tyska radiopratare. Det lär tydligen finnas hotell som är ännu värre vad gäller skrikig personal som går runt på stranden och stör gästerna, men detta kan man även räkna med på Giftun i viss utsträckning.

Stranden var liten men ok. Ointressant snorkling vid hotellområdet, men ingen chans att göra intressanta strandfynd.

Personalen på hotellet tränger sig ofta på gästerna, och det är sällan man lämnas ifred trots att man har ett avvisande kroppsspråk. Man kan till exempel sitta och äta en måltid och plötsligt kommer en servitör och rycker undan ens tallrik och halvfulla ölglas och bär iväg dessa till disken. Personalen kommer ofta och avbryter en när man sitter och pratar med en bordsgranne, utan hänsyn till att de stör ens samtal.

När man ska iväg på dagsutflykter och ber köket om lunchlåda att ta med, så blir innehållet torftigt: en liten juice, några brödbitar, ett paket smör, några torra kakor och två små bananer. Det är rejält torftigt att äta om man ska iväg på utflykt till Kairo eller Luxor under nästan ett dygn.

Slutligen vad gäller magsjuka så var det väldigt vanligt förekommande på detta hotell. Jag uppskattar att risken att drabbas är 50%. Nästan alla jag talade med hade någon eller några i sitt sällskap som drabbats av magsjuka, diarre och fruktanssvärt jobbiga kräkningar ett par dagar under semestern. Jag misstänker de varmhållna bufférna samt bristande hygien hos den slarviga personalen, som jag såg tappa bestick på golvet men som ändå delades ut till resturanggästerna att stoppa i munnen. Mitt betyg på hotellet är 2 av 5, knappt godkänt. Ok om priset är lägre än andra hotell antar jag...
Av Hathor
13 dec. 2010 22:31
o hur gammal är den här tråden??
14 dec. 2010 14:57
Ja oj va länge sen det va vi åkte dit FÖRSTA GÅNGEN =)

Vi va då så nöjda så vi åkte igen i våras!
Tänk va olika det kan vara...
Men jag förstår helt o fullt din reaktion Avokadopesto ang att bo bredvid baren/discot! Det skulle jag verkligen inte vilja heller men sen ang det andra är det väldigt olika mellan oss =)
Jag tycker att personalen är jättetrevliga och dom vill ju bara göra sitt jobb..många som fick skäll av chefen om dom inte va "snabb" nog.
Maten tycker jag är mer än OK! Finns ju nåt för alla smaker, olika varje dag. Efterrättsbordet= mums!!

Vi har som sagt varit där 2ggr nu och varit 13 pers och då på dessa 13 personer under sammanlagt 4 veckor har 3 st haft lite mera rallykallestyrning i magen men inget som har påverkat semestern...
Stranden är jättefin, bra sand och långgrunt i vattnet. Ingen snorkling just vid stranden att tala om men vid bryggan finns lite fisk att se på, bla boxerfish. Sen kan man ju ta promenader ända ut till strandtarmen som ligger till vänster om Giftun, och det är helt fantastiskt =)

Vet ej om ni, Avokadopesto, såg att stranden är "uppdelad"? Musik och aktiviteter på ena sidan men lugnare på den andra. Vi låg alltid på den "lugna" och hörde ingen musik..
Dom som går runt och försöker ragga upp folk till div båtturer eller massage eller va det nu kan vara..är man bara trevlig mot dom så fattar dom fort galoppen och stör en inge mer.

Hade även mina beaktningar att gå utanför hotellet men oj vad jag fick äta upp mina farhågor..
Skulle det va ens hälften så rent här i Sverige skulle vi vara nöjda =)
Massa affärer bara nån minut från hotellet som dessutom har fasta priser så man slipper allt va prutning heter.

Nä jag tycker verkligen om detta solsäkra ställe som är mycket prisvärt!

MvH Therese
Av Betzy1
16 dec. 2010 15:23
Jag har bott på Giftun Resort två gånger och kommer åka dit igen nu i maj 2011. Har även bott på två andra hotell och tycker att Giftun är ett bra hotell. Men hotelldelen är bättre än markplan. Jag tycker stranden är kanonfin här, mycket bättre än övriga hotell som jag bott på. Jag håller inte alls med dig som tyckte den var liten. Jag tror inte att det är något unikt för just detta hotell med musik på stranden och personal som går runt och erbjuder massage och utflykter. Så är det ju på alla hotell.