Frågor om Thailand i nov-dec 2007

Av Asil
13 mars 2007 21:39
Visningar: 369
Hej!
Vilken härligt inspirerande site detta är!

Vi har bokat biljetter till Bangkok i slutet av november. Behöver man sätta igång och boka redan nu?
Reser två vuxna med en 5 åring och en 2,5 åring. Förr i tiden hade jag sett denna resa som en ö-luff, men nu med barnen så känner jag mig mer osäker och har MÄNGDER av frågor. Ibland önskar jag att vi siktat in oss på en öluff i Grekland istället, där känner jag mig mer säker.
Vi funderar bl.a. på en bra resrutt. Är sugna på Koh Samui och Hua hin... men på tre veckor lär vi även hinna med någon visit till Phuket , eller blir det stressigt?
Hur tycker ni att resorna mellan olika orter flyter på, är det smidigt att ta sig från Koh Samui över till barnvänliga delar av Phuket.

Vad har ni för erfarenheter av bungalow respektive hotellrum? Vad är smidigast om man har barn.

Sedan har jag myggskräck... jag har sådant blod att jag alltid får gigantiska bett och kan få riktigt skumma reaktioner på dessa. Finns det ställen med mindre myggor på eller är detta avhängigt olika tider på året?

Många frågor i en och samma tråd... jag börjar såhär eftersom jag är en sådan nybörjare på denna kreativa site!
Av Mape
13 mars 2007 22:07
Hej låter himla trevligt,förutom myggen förstås,dem kan vi vara utan.Det är mycket barnvänligt på sydöstra sidan med
nära till Ko Chang och Ko Samet. Se min hemsida http://www.mabelhouse.se Välkommen till Thailand
Av Candy
17 mars 2007 16:46
Hej
3 veckor går grymt fort! Vi kom hem 8 mars efter 3 veckor i Thailand. 3 barn 12-14 år. Vi hade massor av planor. Men går inte alltis som man tänkt, speciellt om man har barn med. Vi fick var sin släng av vätskebrist som låste oss lite totalt under 1 vecka. Feberfrossa och diarè. Så vi skiftade på att vara sjuka. Och då är det svårt att luffa runt. Men vi bokade boende via mape som har svarat dig här före mig. Så vi bode i en lägenhet och tog utflykter över dagen. Sen bokade vi hotel i Bangkok 4 dagar när vi var där via internetcafè inga problem. Även jag har värsta problem med myggen. Gillar dom inte, men dom gillar mig. Köpte roll on Mygga på apoteket i Sverige och den räckte för 5 pers i 3 veckor. Glömde 1 kväll och då fick vi några bett. Annars var det helt problemfritt. Hotellet i Bangkok blev 1 dubbelrum samt ett trippelrum, finns många ställen med "connection" dör mellan rummen. Lycka till med planeringen. Det är halva nöjet.
Av Mal
18 mars 2007 03:10
På tre veckor tror jag ni ska rikta in er på ett par ställen i närheten av varandra.

Om ni vill till Samui kan ni ta Hua Hin på ner vägen och från Samui sedan ta några dagar på Koh Phangan. Dock... i slutet på november är den östra sidan mer regnig än den västra! Jag skulle flyga till Krabi och utforska övärlden där runt omkring först med Phi Phi och Lanta. Sen kanske ta Khao Lak en tag och fortsätta till Phuket sista delen på resan. Sen flyga tillbaka till Bangkok.

Myggor, ja det finns - det finns även gott om billiga myggmedel här nere. Nu är dom rätt starka så med tanke på barnen är mygga-tipset klokt. Om du iaf får problem med betten så har apoteken bra salvor och vid stora problem har läkarna ännu bättre salvor!

Ni behöver inte boka rum än.
Av Asil
19 mars 2007 13:08
Hej och tack för svaren.
Jag hade turen att sätta på TravelChannel förra helgen precis när de hade ett repotage om Koh Samui. Sen var det ett häftigt inslag med en båtburen marknad någonstan i närheten av Bangkok. Lite turistvarning, men kul. Min tvååring skulle dock kasta sig ur båte direkt!
Bra tips detta om regnrisken i november. Vi hade tänkt att det var lite en fördel med svalare väder eftersom barnen är ganska små. Men det är värt att tänka över detta med att ist resa till Phuket.
Jag ska titta mer på din site med rumsbokning, mape.
Av Mape
19 mars 2007 13:26
Det är en mycket bra tid att resa i november,med tanke på vädret,iallafall nere i sydöstra Thailand regnperioden är slut,friskt o fräsch luft.
Allt är grönt,och lite normal temperatur.Och som Mal säger om myggor här finns alla medel mot detta i Thailand,om så behövs.Mvh Mape