Fråga om visum, mellanlandning, Qatar->Bali

17 jan. 2016 19:17
Visningar: 674
Hallå!

Vi är några kompisar som tänkte åka till Bali nu i maj och tänkte stanna i exakt 30 dagar för att få ut maximal tiden med Visa on Arrival, med mellanlandning i Qatar i 3h. Vi flyger med Qatar Airways. Frågan handlar om visum, då vi sökt runt lite och insett att skaffa ett 60 dagars visum verkar komplicerat pga att vi har svårt att ta oss till ambassaden under deras öppna timmar. Så frågan är om vi kommer klara oss på Visa on Arrival, och vad man ska tänka på när man köper det. Måste man visa något visum i Qatar under mellanlandningen även fast vi bara ska vara på flygplatsen under dessa timmar?

Vi reser såhär:

Utresa: Arlanda 22:40 30 april -> Qatar 05:40 1 maj | 3h mellanlandning Qatar | -> Bali 23:05 1 maj. Då tänkte vi att vi fixar visumet när vi kommer fram till Bali 1 maj, sen 30 dagar (visumets tid) på det, alltså 31 maj.

Hemresa: Bali 19:05 31 maj -> Qatar osv...

Alltså, tror ni detta kommer funka med ett vanligt Visa on Arrival 30 dagar, då vi anländer i Bali 1 maj och åker därifrån 31 maj. Det är ju precis 30 dagar så borde funka? Vad skulle hända om flyget hem den 31 maj blir inställt pga något så att vi måste vara kvar till 1 juni. Då det har gått 31 dagars på visumet, för som jag sett går det inte att förlänga?

Skrev lite oklart men vet inte hur jag ska förklara, hoppas ni förstår.

MVH.
25 jan. 2016 16:12
Det kommer fungera, inget konstigt alls och ni behöver inte visa upp något vid mellanlandning i Doha. Ni behöver inte ens betala för visum längre. Sedan 2015 är det gratis för svenskar att semestra på Bali om man stannar max 30 dagar. Det nya visumet heter "Visa Free Facility" (Du hittar lite mer info här; http://www.29grader.se/2015/12/visum-pa-bali-forandringar.html).

Skulle flyget hem bli försenat och ni måste åka en dag efter att visumet går ut så får man betala en typ av "straffavgift" per extra dag. Men jag mins tyvärr inte hur mycket den är på.