Florida - platser att vara eller inte vara på under jul och nyår?

Av Karin72
21 sep. 2022 20:37
Visningar: 94
Jag och mina 2 söner (18 och 22) planerar åka till Florida över jul och nyår 2022 för att bla fira min 50-årsdag. Vi kan åka som tidigast 17/12 och måste vara hemma igen 3/1.
Vi vill gärna till Orlando och parkerna, Miami för sol o bad och häng och kanske Key west och snorkla (och se/simma med delfiner). Ena sonen vill mest "känna in och uppleva USA/amerikanskt".
Västkusten verkar även fin för sol o bad, men är det för kallt då?
Helst flyger vi in till ett ställe och kör nedåt/uppåt och flyger hem från det andra men inte kollat närmare på flyg än.
Någon som har tips på var som är bäst att fira jul och nyår (alltså 2 olika ställen)? Och var man inte bör vara under de dagarna? Tex när är det minst köer etc i Orlando-parkerna? Och utifrån det - i vilken ända av Florida ska man börja?
Tacksam även för tips även på resrutt, roliga stopp etc.
22 sep. 2022 10:15
Kul med Floridaresa! Jag skulle absolut börja med Miami för några dagar sol och bad för att sen sticka upp till Orlando. Det är supermycket besökare i parkerna ju närmare julen ni kommer och i mellandagarna är det helt knökfullt.Så ta det i början på resan. Ni kommer inte att hinna åka allt, även om ni har Express Pass på t ex Universals parker. Ska ni bo på något av Universals On Site Hotell ( för att få express pass, bara vissa!) så bör ni boka det snarast. Förra julen låg köerna på ca 1- 3 timmar till vissa attraktioner. Nej det är inte lika varmt i vattnet på västkusten och ju längre ner ni kommer mot Miami- Key West, desto bättre! Men ett besök på någon strand på västkusten måste man hinna med, så otroligt vackert. Med t ex SAS kan ni välja ditresa till ett ställe och hem från ett annat men det brukar vara billigare med Miami båda vägarna, och dit finns direktflyg från Arlanda några dagar i veckan.Jag skulle undvika att flyga till Orlando som är kaotiskt under julen då de tar emot miljontals besökare då! Simma med delfiner kan man göra på flera ställen, i Orlando på Discovery Cove och ner mot Key West på flera ställen i havet fast på anläggningar. Vädret kan variera under julen, vissa år har vi haft en lättare täckjacka på under parkbesöken och frusit ändå, andra år är t-shirt och shorts helt ok, så packa lätt men rätt! Allt mellan 10- 30 grader. har vi haft olika år. Ju längre ner i Florida desto varmare.