Finnair och Air Asia?

25 aug. 2012 11:57
Visningar: 2159
Hej!
Jag undrar om det är någon som har flugit med Finnair och Air Asia som skulle kunna säga hur de flygbolagen är? Vilken standard? Hur är maten, säkerheten (framförallt) osv? Svar uppskattas väldigt mycket!
Tack på förhand :)
25 aug. 2012 13:08
Jag har flygit med Finnair och tyckte att dem var helt okej, fanns inget man kunde klaga på. Standarden var hög då planen är nya och fräscha.
När det gäller säkerheten så behöver du aldrig oroa dig när du flyger inom Europa eller till och från Europa.
25 aug. 2012 15:36
Tack så mycket för era svar! Var mest Air Asia som jag är osäker på, men har läst lite vad folk skrivit om dem och det verkar vara ett helt okej flygbolag med tanke på de låga priserna! :)
Av Babilla
26 aug. 2012 12:53
Jag har flugit med Air Asia (2009) mellan Hong Kong - KL (tror jag), KL- Bali t.o.r och KL- London.

Alla resorna förflöt smidigt och bra! På långflygningen KL - London lade vi då till för att sitta längst fram i planet (på den resan skiljde det bara någon tusenlapp) och det var väl värt - stolarna gick att luta så att de blev som sängar och vi sov gott hela resan. Längre bak i planet var utrymmet något begränsat om man jämför med andra långflygsbolag, men ändå helt okej enligt våra vänner som flög där. Värt att tänka på att är att det inte ingår någon dricka, mat eller dylikt och att det inte finns filmskärmar och annan sådan "lyx" att tillgå om man inte betalar extra. Enkelt, men rent och snyggt.

Finnair har jag flugit med Stockholm-Helsingfors-Shanghai och den flygningen gick utmärkt (även detta 2009). De samarbetade då med Air China, så det var deras flygplan som vi åkte med. Som SAS i standard skulle jag säga!
26 aug. 2012 13:10
Hej Malin.

Vi har oxo åkt med båda bolagen du nämner i din fråga och vi är väldigt nöjda med båda Vi åkte Langkawi-KL ( tror jag att det var) Med airasia och blev postivt överraskade till nästan inga pengar alls.

VI tittar alltid på Airasia i förstahand när vi är i Asien om dom har dom rutterna vi söker.

Jag säger som Ingmar Stenmark sa "det e barae och åk".
26 aug. 2012 13:39
Det verkar som att det är bra flygbolag att åka med enligt er, så tack så jättemycket för era svar, nu kan jag boka biljetter utan att behöva undra något! Eller jo, en grej till, hur gör Air Asia med bagaget, behöver man betala extra om det överstiger 15 kg eller betalar man för varje kg? Alla verkar skriva olika men på deras hemsida förstod jag det som att man bara behöver betala över 15 kg, rätt eller fel?
Av Sierra
26 aug. 2012 14:57
Du får ha 7 kg handbagage kostnadsfritt.

Ditt incheckade bagage får du betala för. Skall du checka in bagage betalar du vid köp av biljetter för minimum 15 kg och kan vid bokning utöka detta med 5 kg + 5 kg osv upp till 30 kg.

Om du inte köper denna ev högre bagagevikt vid bokning får du betala extra för varje kg över 15 kg vid incheckning.
27 aug. 2012 19:28
Bokade och betalade faktiskt flygbiljetter hos AirAsia i fredags. Upp till 20kg är förvalt i bokningsprocessen. Har inga erfarenheter av att flyga med AirAsia än då, men tyckte rent generellt att bokningen var lite krånglig med mycket val och saker att hålla reda på och alla dessa löjliga små fee's för exakt allt, och sist av allt - vill du betala resan med kort så kostar även det pengar! Småsummor som ju är skitsamma egentligen, men som jag ändå retar mig lite på.

Så här ser det i alla fall ut när man väljer hur många kilon incheckat bagage man tänker ta med sig. http://i50.tinypic.com/152kduh.jpg
28 aug. 2012 12:56
Har flugit med Finnair på några långflygningar och de är ett mycket bra bolag (bättre än SAS, topp i Europa), dessutom har de nu köpt in nya Airbus-plan på (nästan) alla långflygningar. Maten, underhållning, mm är bra.

Vi har bara flugit med Air Asia inom Thailand och det var också helt OK. Bra plan, enkelt att boka, bra mat (som tillval). De är ett superstort flygbolag i Asien, så det borde inte vara några problem att flyga med dem heller.
Av Annl
28 aug. 2012 18:56
Min uppfattning om Finn Air är att de har hög säkerhet och att planen är nya och fräscha men att servicen är så där och att maten är bedrövligt dålig.

MEN flygplatsen i Helsingfors är smidig att byta på och de har en schysst restaurang där man kan få vad man vill; kaffe, frukt, frukost, middag m.m.
7 sep. 2012 14:04
Tack så jättemycket till er alla för era bra svar, super!