Filippinerna eller Costa Rica?

16 apr. 2020 11:15
Visningar: 446
Hej!
Vi har funderat ett tag på att göra en långresa och nu har vi landat på två länder nämligen Filippinerna och Costa Rica.
Är det någon som har varit i båda och kan rekommendera den ena eller andra?
Tänker då i första hand på prisnivå, trygghet, natur och mat.

Tack på förhand!
Av Rodde97
19 apr. 2020 06:50
hei, Jag har varit i båda .Phil/ Manila o Cebu o Bohol o Mindanao och i CoRica Uvita Beach . Skulle viljat se Palawan som nog är topten enligt många, vet att Costarica o Bali tillhörde toptree btw.
Jättetrevliga människor i Phil men Costa rica njaa men jätte vackert men det är mycket tricks o lur som oftast där omkring.
Maten är inte jätte god i phil, som övriga asien , säkerhet hyffsad ha inte så mycket synbara halskedjor etc.
Philipinerna bra men absolut inte Mer än 1 dag i manila pga luften , Cebu innerstan dålig luft också.
19 apr. 2020 08:18
Hej Rodde97!
Tack för ditt svar. Hur länge var du borta och vad tyckte du var allra bäst med Filippinerna?
Av Rodde97
19 apr. 2020 09:26
Citerat från H_pekkarinen:
Hej Rodde97!
Tack för ditt svar. Hur länge var du borta och vad tyckte du var allra bäst med Filippinerna?
Hei ,Var där totalt 3 v . Dom är trevliga och billigt är det , kanske inte så billigt längs nån känd beach men i det stora hela /taxi mat öl , många hotel. Jag kommer att besöka Palawan nångång .
När har du tänkt att åka ?
19 apr. 2020 09:35
Ok. vi funderar på att åka nästa år i mars. Hoppas att du kommer iväg till Palawan : )
20 apr. 2020 00:21
Detta blir lite ensidigt - vet att du ville ha feedback om båda - men ger min återkoppling om Costa Rica. Generellt...

Otroligt vänliga och inkluderande människor.

Trevlig kultur - ¡Pura vida!
Fantastisk natur och djurliv.

Grymt bra mat.

Fina stränder och bra surf.

Förhållandevist säkert.
Av Keja
12 maj 2020 23:14
Hej!
Svårt val, båda är värda att besöka.
Man skulle väl kunna säga, att stränderna är bättre på Filippinerna, som även har fin natur på ex Palawan.
Djurlivet och naturen innanför stränderna är bättre i Costa Rica, även om det finns stränder även där.
Tryggheten är ungefär detsamma, prisnivån är lägre på Filippinerna (när man väl är på plats på en av öarna, bortsett Boracay) och maten imponerade varken här eller där. Dock mer smak på den i Costa Rica
13 maj 2020 07:58
Tack Keja för ett kort och informativt svar : )
Har du några bra tips på vilka öar du skulle rekommendera på Filippinerna om man är bortrest tre veckor?
vill helst undvika mycket turister om det går, men på boendet har vi ändå behov av a/c på rummet.
Av Keja
16 maj 2020 22:12
Hej!
Två veckor på Palawan (lite turister) och en vecka på Boracay (massvis med turister). Har inte varit på öarna runt Cebu men tvivlar på att de klassar ut Palawan.
Av Fylke74
18 maj 2020 12:22
Hur är det med snorkling samt exotiska djur på Filippinerna?
Av Keja
19 maj 2020 12:58
Snorklingen är hyffsat bra, enligt min mening. Om man inte räknar med livet under vattnet och apor och ödlor så såg jag inget exotiskt djurliv, men kanske andra har bättre koll.
Av Fylke74
19 maj 2020 15:10
Utgår från Koh Lipe då det är enda stället jag snorklat på så har ganska höga krav. :)
Av Keja
20 maj 2020 00:04
Det som främst skiljer från Ko Lipe är klarare vatten.
Av Fylke74
20 maj 2020 14:26
Tack, var kan man hitta så kristallklart vatten med bra djurliv under vatten förutom där?
Av Keja
22 maj 2020 00:16
Aitutaki (Cook Island) och öarna i Yasawa group (Fidji) har haft klarast vatten, av där jag har varit, men Egypten är också bra.
Av Nicken
13 juni 2020 13:46 (redigerad)
Citerat från Keja:
Hej!
Två veckor på Palawan (lite turister) och en vecka på Boracay (massvis med turister). Har inte varit på öarna runt Cebu men tvivlar på att de klassar ut Palawan.
Sent svar i denna tråd och spinner vidare på ditt inlägg. Nu har jag iof inte varit på Palawan men det är dit jag skulle vilja åka nästa gång jag är på Filippinerna. Kan därför inte jämföra Palawan med Cebu eller Boracay. Tvivlar precis som dig på att öarna runt Cebu klassar ut Palawan.

Bohol är ju en typisk ö nära Cebu island (och stad), dock turistisk. Jag var där första gången 2014 och senast hösten 2019 och det är enorm skillnad, speciellt när flygplatsen flyttats från Tagbilaran till Panglao. Finns dock ett par pärlor kvar på både Panglao och Bohol där det lokala livet visar sin bästa sida (även om det ofta funnits en europeisk manlig ägare bakom - ofta tysk om jag tillåts generalisera). Tyvärr har vissa av dessa restauranger/hotell blivit uppköpta av större aktörer vilket gör att lite av charmen försvinner.

Boracay upplevde jag som ännu mera turistiskt. Det var helt galet mycket mycket turister och inte alls det gemytliga Filippinerna jag mött på andra ställen (runt Cebu island och utanför Manilla). Ön kryllar av samma nationella matkedjor som finns i varje stad. Du hittar samma restauranger på Ayala Mall i Cebu som på Boracay, från McDonals och Jollibee till Army Navy.

Den som vill uppleva ett mindre turistiskt Filippinerna och istället ha en mera naturinriktad upplevelse bör inte resa till Boracay. Det är absolut skoj att ha upplevt ön, men för mig räcker ett besök. Då väljer jag hellre att prova på Palawan eller åka tillbaka till Bohol :)
Av Miktor
29 juni 2020 09:58
Sent svar men för mig är svaret enkelt. Costa Rica alla dar i veckan. Det är ju en enorm skillnad på länderna så först och främst är vad man söker. Prisläget är nog till Filippinernas fördel men naturen i Costa Rica är outstanding och jag förstår att det gjorts så många naturprogram om det landet. Men att ge sig in i regnskogen och bo vid foten av Arenal så är du mitt i naturprogrammet dygnet om. TA en skraltig buss från Arenal ner till Stilla havskusten och uppleva surfparadiset i Santa Theresa. Ensam med några surfare på en kilometerlång sandstrand, du kan se någon häst promenera fritt på stranden. I ena ändan hittar du den enda baren som finns på hela stranden. Skall du surfa sticketr du över till Atlantkusten.

Vill du ha barer, fullpackade stränder o turister så ska du nog inte välja Costa Rica

Pura VIda