En eftermiddag i Krakow...

14 jan. 2009 18:07
Visningar: 5099
Hej allihopa!
Nästa vecka åker jag på en skolresa ner till Auschwitz, eftersom det är en skolresa kommer vi inte ha mycket egen tid. Men en eftermiddag kommer man få gå på egen hand, därför vill jag fråga alla er som har varit i Krakow nyligen en sak: Vad kan man göra i Krakow under en eftermiddag? Tips på sevärdheter, shoppingcentrum & andra roliga saker. Enda kravet är att det ligger centralt, då man bara har några timmar på sig. Tackar för all hjälp jag kan få!
/Travellover
15 jan. 2009 15:44
Ingen på hela sajten som varit i Krakow? :-)
Av Tubbe
15 jan. 2009 16:31
Hej

Har inte varit,men ska ditt med grabbarnaboys i april. Jag hitta något som kanske passar dig på nätet.

http://www.crazyguides.com/

en liten Communisn tours kanske

// Rickard
Av Ziesta
15 jan. 2009 17:42
Hejsan,
Jag kan rekommendera saltgruvan Wieliczka som ligger en bit utanför staden. Man vandrar ner för en lång trätrappa (åtminstone när jag var där 2006) och vandrar sedan runt djupt under jorden. De har guidade turer på olika språk. En guide först och en annan guide sist för att stänga dörrarna efter gruppen för ventilationens skull. Lite läskigt.. Fanns en massa rum därnere också med kristallkronor, statyer.. och underjordiska sjöar. Rätt annorlunda upplevelse!
Av Annans
15 jan. 2009 20:03
Såg att ni skulle äta i den judiska delen, och det är den delen jag tyckte var mest genuin, små caféer, butiker och om jag inte minns fel så fanns det några marknader där med.
Av Homeros
16 jan. 2009 06:56
Bara att promenera runt och njuta av hur otroligt vacker stad Krakow är..De stora torgen med alla serveringar, mäktiga byggnader överallt och den gamla ghettosidan( Judekvarteren) Kazimierz är också ett måste och gångavstånd från absoluta centrum..Wawelslottet är värt att se och från det stora torget Sukiennice där alla häst och vagnturer avgår ifrån är skoj! Fast det kanske är för kallt att åka häst och vagn nu..

Från Auschwitz har jag lite bilder uppladdade så kolla gärna på dem..

Lovar att er resa blir givande och ni kommer att få med er en massa starka intryck och minnen därifrån..
17 jan. 2009 10:41
Hej !
Gå in och titta på den Norska sidan,besök medlem Rave,hon kan säkert ge dig många bra tips.
Diskussionen är stängd för nya svar