Dilemma gällande flyg från HKG till Cebu 2/1-20

13 juni 2019 07:49
Visningar: 387
Vi är en familj med äldre/vuxna barn och åker den 1/1-20 via Stockholm/CPH till Hong Kong och ska vidare till Cebu. Vi landar på em 2/1-20 och jag hittar inget lämpligt direktflyg ner till Cebu... Antingen går det flyg via Manila (blir för lång flight och vill undvika Manila) eller så blir vissa väldigt dyra? Tänkte först om man stannar 1 natt i HKG men då behövs visum! Tips någon? Hemresan är inget problem..
Gärna tips om vart vi sen tar vägen!? Vi har 14 dagar på plats att fördela på underbara ställen!
13 juni 2019 09:55
Tack snälla för svar Pelle77! Läste någonstans att man ev. behöver ett visitor-visa som gäller 72 tim. till vissa ställen och Hong Kong var inte nämnt alls där? Blev osäker. Blir nog en natt där då. Finns det inget lämpligt hotell vid flygplatsen? Något du vet något om det?
14 juni 2019 20:18
Då resmålet verkar vara Cebu, så borde du ju kunna se resan i dess helhet., med ev layout. Men för en sådan "lång" resa skulle jag nog välja och stanna 1-2 nätter i HKG, dels för att det är en underbar stad men också att ta sig tid att landa efter en flygresa på ca 11-12 tim. Som Pelle skriver så behövs inget visum , var där nu i april.. längtar tillbaka :)
Kan också tipsa er om Malapascua, liten ö norr om Cebu, därifrån finns också turer till Kalamanggan Island...
16 juni 2019 16:56
Om ni inte redan bokat så kan jag tipsa om att jag åkte genom Dubai till Cebu till hyfsad tid och pris. Väl på plats i Cebu finns flera alternativ, jag åkte båt i två timmar till Bohol, Alona beach. Just Alona har lite mer turister och då mer att göra men det finns öde stränder i närheten.

Ni som kan era öar i Filippinerna, kan ni rekommendera nån likvärdig plats som Alona?
17 juni 2019 08:22
Citerat från Valpolicella:
Då resmålet verkar vara Cebu, så borde du ju kunna se resan i dess helhet., med ev layout. Men för en sådan "lång" resa skulle jag nog välja och stanna 1-2 nätter i HKG, dels för att det är en underbar stad men också att ta sig tid att landa efter en flygresa på ca 11-12 tim. Som Pelle skriver så behövs inget visum , var där nu i april.. längtar tillbaka :)
Kan också tipsa er om Malapascua, liten ö norr om Cebu, därifrån finns också turer till Kalamanggan Island...
Tack snälla för svar.
Ja, det blir nog så att vi stannar en natt i HKG. Dyrt är det med hotell när jag kollat men det är nog värt en natt vila ändå.
17 juni 2019 08:25
Citerat från Turochretur:
Om ni inte redan bokat så kan jag tipsa om att jag åkte genom Dubai till Cebu till hyfsad tid och pris. Väl på plats i Cebu finns flera alternativ, jag åkte båt i två timmar till Bohol, Alona beach. Just Alona har lite mer turister och då mer att göra men det finns öde stränder i närheten.

Ni som kan era öar i Filippinerna, kan ni rekommendera nån likvärdig plats som Alona?
Jo, vi har redan bokat. Åker med SAS från ARN via CPH så det blir en lång resa men jag tror att den totala restiden med transfer var ännu längre via Dubai när jag kollade? Tack för tips ändå! Blir nog Bohol definitivt när vi kommer ner så får vi se sen.
17 juni 2019 19:51
Citerat från Superwoman1:
Citerat från Valpolicella:
Då resmålet verkar vara Cebu, så borde du ju kunna se resan i dess helhet., med ev layout. Men för en sådan "lång" resa skulle jag nog välja och stanna 1-2 nätter i HKG, dels för att det är en underbar stad men också att ta sig tid att landa efter en flygresa på ca 11-12 tim. Som Pelle skriver så behövs inget visum , var där nu i april.. längtar tillbaka :)
Kan också tipsa er om Malapascua, liten ö norr om Cebu, därifrån finns också turer till Kalamanggan Island...
Tack snälla för svar.
Ja, det blir nog så att vi stannar en natt i HKG. Dyrt är det med hotell när jag kollat men det är nog värt en natt vila ändå.
Synd ni inte la en dag till i HKG, men kolla via Airbnb om boende.. lätt att ta sig till centrum från Airport. Själv kom jag dit på en em, tog taxi 70HKD, från Centrum till Victoria Peak, hann se utsikten i både dagsljus och kvällsljus. Finns mycke underbar streetfood.
Trevlig resa...