Dagsutflykter från Orlando

Av Dasa
1 dec. 2017 19:07 (redigerad)
Visningar: 299
Åker med familjen till Florida över jul och nyår. Den första veckan bor vi i Orlando. Några dagar tänker vi besöka ett par parker, men vad gör man de andra dagarna ? Finns det någon som har tips på lämpliga dagsutflykter från Orlando?

Det kan vara värt att säga att den andra veckan bor vi utanför Miami och tänker besöka Kennedy Space Center på vägen ned från Orlando. Däremot har vi helt valt bort västkusten och åt det hållet kan det ju då vara lämpligt att ta sig, eller söder, norr och öster (förutom KSP). Tips mottages tacksamt. Familjen består av två vuxna och två tonåringar på 17 och 15 år.
Av Birgere
1 dec. 2017 20:51
För Orlandotips så är mitt standardsvar, kolla in bahamabay.se
Dom har ju hur mycket tips som helst om vad man kan göra i o runt Orlando.

Ni gör nog rätt att hoppa västkusten denna gång och nästa resa... som då inte är på vintern, tar ni den fantastiska västkusten som jag personligen tycker slår atlantkusten på dom flesta punkterna.
1 dec. 2017 23:38
Redigerat nu stämmer öst och västkust! Undrade lite!
2 dec. 2017 07:58
KSC tar en hel dag, köra ner till Miami tar många timmar typ 5-6 timmar i kvällstrafik så varför kombinera ihop detta? Går nog fortare i Turnpiken men så tråkig väg så har bara kört den en gång. Lägg en Orlando dag på KSC istället och kör längs den stora sjön neröver istället, En gång jag åkte där var det sockerrörs skörd som var väldigt intressant att se.
Av Dasa
3 dec. 2017 20:53
Citerat från Brycecanyon:
KSC tar en hel dag, köra ner till Miami tar många timmar typ 5-6 timmar i kvällstrafik så varför kombinera ihop detta? Går nog fortare i Turnpiken men så tråkig väg så har bara kört den en gång. Lägg en Orlando dag på KSC istället och kör längs den stora sjön neröver istället, En gång jag åkte där var det sockerrörs skörd som var väldigt intressant att se.
Tar med dina råd i åtanke, det beror också på hur vi fyller dagarna i Orlando. Vi bor ca 1 timme norr om Miami, så jag tror att det skall fungera att åka från Orlando över KSP och till vårt boende.
Av Birgere
3 dec. 2017 23:48
Tycker nog Brycecanyon har en bra tanke här. I95 söderut kommer inte att vara rolig att köra runt jul/nyår. Även om turnpiken är fruktansvärt tråkig så brukar det flyta på så mycket bättre där.
Att ta KSC en av Orlandodagarna är ju hur smidigt som helt och så kan ni ju tex ta Gatorland på fm innan ni kör söderut.
4 dec. 2017 07:34
Vi ska på en liten minitripp till Orlando mars/april med våra två vuxna döttrar. De vill till Universal Studios men jag och maken har varit i Los Angeles och tänkte hoppa över det.
Jag kollade på sidan som Birgere tipsade om och hittade att man kan åka till någon sötvattenskälla och paddla kanot och ev. bada. Det låter mycket intressant och något som vi med stor sannolikhet kommer att göra.
Så har du inte kollat Bahamabay.se, gör det där finns många bra tips.
Av Dasa
4 dec. 2017 22:43
Skall jag förstå ditt svar Birgere som att det är grymt mycket trafik på I95 under jul och nyårshelgen.
Av Birgere
4 dec. 2017 23:23
Citerat från Helene63:
Vi ska på en liten minitripp till Orlando mars/april med våra två vuxna döttrar. De vill till Universal Studios men jag och maken har varit i Los Angeles och tänkte hoppa över det.
Jag kollade på sidan som Birgere tipsade om och hittade att man kan åka till någon sötvattenskälla och paddla kanot och ev. bada. Det låter mycket intressant och något som vi med stor sannolikhet kommer att göra.
Så har du inte kollat Bahamabay.se, gör det där finns många bra tips.
Vi har själva plockat upp en massa bra tips därifrån; Wekiwa Springs, Winter Park, shooting range osv osv.. Finns ju hur mycket tips som helst 😎
Av Birgere
4 dec. 2017 23:27
Citerat från Dasa:
Skall jag förstå ditt svar Birgere som att det är grymt mycket trafik på I95 under jul och nyårshelgen.
I95 är väldigt trafikerad en vardag i november och under jul/nyår pratar vi ju miljontals familjer som rör sig mot Florida och alla som kommer från östkusten kör I95.
Så vad jag säger egentligen är att kolla trafikläget(Google Maps, Apple maps, Waze etc) innan ni ger er av söderut på 95an, ev är det smartare att köra tillbaka mot Orlando och köra ner turnpiken istället.
5 dec. 2017 07:54
Ja vi har läst om Wekiwa Springs. Har ni varit där och kan rekommendera?
Citerat från Birgere:
Citerat från Helene63:
Vi ska på en liten minitripp till Orlando mars/april med våra två vuxna döttrar. De vill till Universal Studios men jag och maken har varit i Los Angeles och tänkte hoppa över det.
Jag kollade på sidan som Birgere tipsade om och hittade att man kan åka till någon sötvattenskälla och paddla kanot och ev. bada. Det låter mycket intressant och något som vi med stor sannolikhet kommer att göra.
Så har du inte kollat Bahamabay.se, gör det där finns många bra tips.
Vi har själva plockat upp en massa bra tips därifrån; Wekiwa Springs, Winter Park, shooting range osv osv.. Finns ju hur mycket tips som helst 😎
Av Birgere
5 dec. 2017 09:54
Citerat från Helene63:
Ja vi har läst om Wekiwa Springs. Har ni varit där och kan rekommendera?
Citerat från Birgere:
Citerat från Helene63:
Vi ska på en liten minitripp till Orlando mars/april med våra två vuxna döttrar. De vill till Universal Studios men jag och maken har varit i Los Angeles och tänkte hoppa över det.
Jag kollade på sidan som Birgere tipsade om och hittade att man kan åka till någon sötvattenskälla och paddla kanot och ev. bada. Det låter mycket intressant och något som vi med stor sannolikhet kommer att göra.
Så har du inte kollat Bahamabay.se, gör det där finns många bra tips.
Vi har själva plockat upp en massa bra tips därifrån; Wekiwa Springs, Winter Park, shooting range osv osv.. Finns ju hur mycket tips som helst 😎
😀 Vi gjorde samma grej som ni tänkt, jag och några andra drog till SeaWorld för att åka berg-o-dalbana och frugan med väninna till Wekiwa. Dom promenerade, hade pick-nick, tog ett dopp o hade det allmänt mysigt så nästa gång hänger jag på. Men det finns massor med andra sötvattenskällor att besöka så vi får se vilken det blir.
5 dec. 2017 13:55
Kul 😀 ja vi får se vad vi hittar på. Har ju några månader kvar att planera
Citerat från Birgere:
Citerat från Helene63:
Ja vi har läst om Wekiwa Springs. Har ni varit där och kan rekommendera?
Citerat från Birgere:
Citerat från Helene63:
Vi ska på en liten minitripp till Orlando mars/april med våra två vuxna döttrar. De vill till Universal Studios men jag och maken har varit i Los Angeles och tänkte hoppa över det.
Jag kollade på sidan som Birgere tipsade om och hittade att man kan åka till någon sötvattenskälla och paddla kanot och ev. bada. Det låter mycket intressant och något som vi med stor sannolikhet kommer att göra.
Så har du inte kollat Bahamabay.se, gör det där finns många bra tips.
Vi har själva plockat upp en massa bra tips därifrån; Wekiwa Springs, Winter Park, shooting range osv osv.. Finns ju hur mycket tips som helst 😎
😀 Vi gjorde samma grej som ni tänkt, jag och några andra drog till SeaWorld för att åka berg-o-dalbana och frugan med väninna till Wekiwa. Dom promenerade, hade pick-nick, tog ett dopp o hade det allmänt mysigt så nästa gång hänger jag på. Men det finns massor med andra sötvattenskällor att besöka så vi får se vilken det blir.
6 dec. 2017 09:58 (redigerad)
Citerat från Dasa:
Skall jag förstå ditt svar Birgere som att det är grymt mycket trafik på I95 under jul och nyårshelgen.
Det är inga problem att köra ner efter ett besök på KSC. Ta I95 ner till i höjd med Ft. Pierce där ni byter till Turnpiken.
I normalfallet bör det ta ca 2 1/2 timme om ni bor 1 timme norr om Miami, känner ni att det inte är några problem att köra 95an så kan ni stanna på den istället. Turnpiken är som sagts mycket lugnare och den har fina "service plazas" om ni vill stanna och fika eller gå på toa, vägarna går parallellt långa sträckor.

Ett annat trevligt utflyktsmål från Orlando är St. Augustine, turistigt men mysigt.