Dags för drömresan till australien

Av Claesl
1 juni 2018 08:43
Visningar: 433
Hej alla resvänner!
Nu ska jag och frugan iväg på vår drömresa!

Vi startar den 6 juli med :
Dubai 3 dagar
Sydney 3 dagar
Silky oaks lodge i regnskogen 2 nätter
Palm cove (vid Cairns) 14 nätter.

En riktig drömresa i vår värld!

Har ni några goda råd eller tips för vår drömresa?
Coola roliga restauranger?
Häftiga upplevelser?
Saker vi absolut inte får missa på dom ställen vi ska besöka?

P.S flyg,hotell och visum är fixat redan sedan länge D.S

Ser fram emot era råd och tips!
Av Helen69
1 juni 2018 12:37
Hej! Vad kul att ni ska till Australien! Jag är från Australien (Perth) men har rest en hel del i Queensland och Sydney. Vi har åkt hem någon gång i juli månad och har haft kanonfint väder. Kan tänka mig att Sydney blir lite kallare vid denna tiden men upp i norra Australien blir det ca 25-26 grader. I Sydney finns det mycket att se som tex harbour bridge, operahuset , rocks area ( fint historisk område nära till harbour bridge/circular quay), darling harbour, bondi beach, manley beach. När vi var där över jul/nyår tog vi en ”free walking tour” man samlade vid Hyde park kl 10:30 och det var en guide och buss och man fick en 3 timmars guidade busstur som slutade vid Bondi beach( man kunde hoppa av där och ta en eget buss/taxi tillbaka till Sydney om man vill). Google freewalkingtours Sydney om ni är intresserade av detta. En billig men bra tour av Sydney tyckte jag. De gör även walking tours genom det historiska rocks area. Sedan kan man ta båtturer från circular quay som hop on hop off turer till de flesta attraktionerna. Om ni har tid och om vädret är ok skulle jag rekommendera en dagstur till the Blue mountains area..jättevackert. Sådana tour kan ni säkert boka på plats, det finns säkert broschyrer på erat hotell. När det gäller restaurang tips i Sydney tycker jag att det finns många fina restauranger/caféer vid circular quay nära operahuset och harbour bridge som var inte så dyra och hade fin utsikt. Fish and chips är ett måste och det kända ställe i Sydney är Doyles fish restaurant. Vid Rocks area åt vi på en jättetrevlig restaurang som heter burgers and ribs. Bra priser och god mat och man kunde sitta ute. Pancakes at the Rocks är också populär om man tycker om stora portioner. Asianmat i Australien är väldigt bra och prisvärt och finns överallt, här kan man oftast ta med sig en flaska vin (byo) vilket är vanligt i Australien. Pubar brukar har bra mat och priser med.
När det gäller Cairns tycker jag att ni ska hyra bil där. Det är lätt att köra och inte mycket traffik och ni kan göra mycket själva. Vi åkte sist till Port Douglas och var där några dagar och hann se och göra mycket. Finns många djurparker, hartleys crocodile park ( vi träffade en Steve Irwin lookalike), bird parks, man kan åka ut till Barriärrevet. Eftersom vi hade mina föräldrar och mina barn med oss bokade vi med Quicksilver som är en av de dyraste operatörerna men alla hade en kanonbra dag och QuickSilver är stort och väldigt proffsig. Jag tyckte att de var värt pengarna. Vi åkte från Port Douglas ut till revet. Från Cairns kan man åka till Fitzroy island för en dag. Kuranda skyview and railway. Tjupakai aboriginal cultural park. Dainteee rainforest och mossman gorge. Det finns hur mycket som helt att se och göra. Har ingen restaurant tips direct för Cairns, vi hade egen apartment i Portdouglas och grillade mycket själva. Ett tips är ett hitta en bra bageri och testa en riktig Aussie meat pie or sausage roll. I Queensland finns det gott om tropiska frukter och en tips är att gå till marknader eller supermarkets och handla färska produkter ( finns oftast stora fina räkor tex).
När det gäller häftiga upplevelser kan säga att jag har hoppat bungyhopp i Cairns och det var ganska häftig😱 men det finns mycket äventyrsgrejer att hitta på. Snorkelling/dykning finns gott om. I Sydney kan man klättra upp på Sydney harbour bridge. Min dotter blir urplockade från publiken på Hartleys crocodile show när delade ormvisning och fick se en Taipan gift orm på nära håll och bära på en stor pytonorm😫.det beror på vad ni har för intresse men det finns något för alla. Shopping med😏. Hoppas att ni har en jättetrevlig resa downunder☀️
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Claesl
1 juni 2018 12:52
Tack så mycket för det mycket utförliga svaret helen69 !

Vi ska verkligen kolla upp det du föreslår för Sydney.
Vi hade tänkt oss skaffa ”hop on hop off” buss biljetter för att göra det enkelt för oss med transporter i stan.
Vi bor på hotellet Qt sydney så det är ganska nära operahuset och the rocks om man tittar på karta.

Vi funderar på att ta en sådan här båttur med middag 😊
Vi gjorde det i Paris och det var lyckat..

I Palm cove så bor vi på Mantra Amphora mitt på esplanaden
Vi kommer absolut åka upp till Kuranda och gå på både bird sanctuary och djurparken.
Vi har faktiskt bokat en dagstur med quicksilver redan!
Jättekul att du tycker dom är bra!

Tack för alla råd och tips!
Av Helen69
1 juni 2018 13:24
Det låter toppen. QT i Sydney ligger väldigt centralt. Nära till Hyde Park om ni bestämma er för den Free Tour och nära till Darling Harbour ( finns wildlife park och aquarium där) och massor av restauranger och shopping omkring. En harbourcruise med middag är bra och Sydney harbour är så vackert man kan inte gå fel! Palm Grove är mittemellan Cairns och Port Douglas och det finns som sagt mycket att hitta på. hartleys crocodile Adventures var en överraskning för mig och bättre än förväntat. Vad bra ni har bokat med QuickSilver, jag tror inte att ni blir besvikna. Mycket bra service och båtarna är så stora man känner inte åksjuk alls. När vi åkte i juli såg vi valarna till och med!
Av Claesl
1 juni 2018 16:06
Tack igen Helene69

Ska försöka testa någon genuin australisk maträtt också som du föreslår (meat pie eller sausageroll)

Hur ligger mat och vin prismässigt jämfört med sverige?
Av Helen69
1 juni 2018 16:45
Jag tycker det är billigare att äta ute i Australien än här. Vin och öl är billigare med. Finns ingen Systembolaget utan man köpa på olika Liquorstores som finns överallt. Nu har Aldi kommit till Australien (matkedjan ) och de sälja vin på mataffären ochdå kan du köpa en flaska vin för typ 20-30kr. Som sagt om man vill åka ut och äta thaimat tex kan du ta med dig en flaska vin till restaurangen oftast utan någon corkage fee. Det har jag inte sett här i Sverige😏. Oftast billigare att äta en steak i Oz jämfört med i Sverige. Ni få testa en riktig aussie pub med tycker jag.
Av Claesl
1 juni 2018 17:55
Vi tycker det där med att ta med sig eget vin till restaurangen låter kanon.😊
Nej det finns ju inte i sverige 😊
Kan man ju hitta ett favoritvin och ta med sig till maten.

Steak låter som perfekt för i alla fall mig 😊 Tack så hemskt mycket
1 juni 2018 20:13 (redigerad)
Jag tycker det är dyrt med alkohol, men såklart billigare om man tar med eget.

Kan också rekommendera Atherton Tablelands söder om Cairns och Cape Tribulation norr om Cairns.

Synd att ni inte har lagt några dagar vid Whitsundays, där är fantastiskt.

Har mer tips på http://worldofmarie.com/reseguide/australien
Av Claesl
1 juni 2018 20:50
Whitsundays verkar jättefint!
Tack för tipsen och cape tribulation hinner vi kanske med ändå under våra 14 nätter i Palm cove😊

Bra blogg!
3 juni 2018 08:31 (redigerad)
Citerat från Claesl:
Tack igen Helene69

Ska försöka testa någon genuin australisk maträtt också som du föreslår (meat pie eller sausageroll)

Hur ligger mat och vin prismässigt jämfört med sverige?
Meat pie och Sausage Roll i all ära, men det som är fantastiskt med Australien är bredden på mat.

Delvis så har du cross over/fusion där klassisk brittisk mat får influenser från länder i Asien, mellanöstern, Italien, Spanien Grekland. Nya Australiska köket baseras på lokala råvaror.

Både kött och fisk/skaldjur är världsklass.

Men generellt:

* Balmain Bugs - otroligt ful liten alien vars stjärt är snäppet mindre än hummer
* Yabbies - tänk stora kräftor
* Barramundi - finns nog få mer australiska fiskar och är en ganska fet vitfisk. God både i kotletter och filéer
* Coral Trout - helgrillad och urbenad vid bordet är trevligt
* Ostron
* Räkor, räkor, räkor
* Rump Steak - Riiiktigt schysst om den är mörad och i Sverige "oanvänd" bit
* Lamm - Australierna kallar Kiwis för sheep shaggers, men det finns myyycket lamm i australien
* Känguru - Gott med lite viltsmak
* Croc - överskattat
* Orm - Smakar seg torsk

Restauranger - Det var några år sedan sist, men kolla på tripadvisor eller liknande för att kolla hur betygen hållit sig.
* Garfish - Manly Beach (har flera)
* Meat & Wine Co - Har flera
* Doyles - Har flera, är ett klassiskt hak
* Sydney Fish Market - Saluhall med restauranger

VIN
Just viner från Australien är j-t högt prissatta i Sverige p g a långväga import mm. Du kan alltså hitta RIKTIGT bra viner för samma pris du får OK viner på Systembolaget - om ni ska ta med något hem.

Tips, köp en bra Semillon från Hunter Valley, lägg den på lagring 4-5 år så kommer ni få ett ripper till vitt vin.
Av Helen69
3 juni 2018 09:42
Haha! Sorry men finns inget mer ”aussie” än en meatpie! Högcuisine kanske inte...däremot kängaruu äta bara turister eller används som hundmat 😜
Av Claesl
3 juni 2018 10:28
Tack för ditt utförliga svar Robbiowan!
Nu fick vi många idéer för maten i totalt 26 dagar i australien 😊
Vi hinner nog testa de flesta maträtterna men vi kommer nog hoppa över både känguru och croc som det l¨ter när vi pratar här hemma 😊

Jag gillar australiensiska viner när jag provat dom

Tackar!
Citerat från Robbowan:
Citerat från Claesl:
Tack igen Helene69

Ska försöka testa någon genuin australisk maträtt också som du föreslår (meat pie eller sausageroll)

Hur ligger mat och vin prismässigt jämfört med sverige?
Meat pie och Sausage Roll i all ära, men det som är fantastiskt med Australien är bredden på mat.

Delvis så har du cross over/fusion där klassisk brittisk mat får influenser från länder i Asien, mellanöstern, Italien, Spanien Grekland. Nya Australiska köket baseras på lokala råvaror.

Både kött och fisk/skaldjur är världsklass.

Men generellt:

* Balmain Bugs - otroligt ful liten alien vars stjärt är snäppet mindre än hummer
* Yabbies - tänk stora kräftor
* Barramundi - finns nog få mer australiska fiskar och är en ganska fet vitfisk. God både i kotletter och filéer
* Coral Trout - helgrillad och urbenad vid bordet är trevligt
* Ostron
* Räkor, räkor, räkor
* Rump Steak - Riiiktigt schysst om den är mörad och i Sverige "oanvänd" bit
* Lamm - Australierna kallar Kiwis för sheep shaggers, men det finns myyycket lamm i australien
* Känguru - Gott med lite viltsmak
* Croc - överskattat
* Orm - Smakar seg torsk

Restauranger - Det var några år sedan sist, men kolla på tripadvisor eller liknande för att kolla hur betygen hållit sig.
* Garfish - Manly Beach (har flera)
* Meat & Wine Co - Har flera
* Doyles - Har flera, är ett klassiskt hak
* Sydney Fish Market - Saluhall med restauranger

VIN
Just viner från Australien är j-t högt prissatta i Sverige p g a långväga import mm. Du kan alltså hitta RIKTIGT bra viner för samma pris du får OK viner på Systembolaget - om ni ska ta med något hem.

Tips, köp en bra Semillon från Hunter Valley, lägg den på lagring 4-5 år så kommer ni få ett ripper till vitt vin.
Av Claesl
3 juni 2018 10:29
Citerat från Helen69:
Haha! Sorry men finns inget mer ”aussie” än en meatpie! Högcuisine kanske inte...däremot kängaruu äta bara turister eller används som hundmat 😜
Vi hoppar nog både croc och känguru 😊
3 juni 2018 14:18 (redigerad)
Citerat från Helen69:
Haha! Sorry men finns inget mer ”aussie” än en meatpie! Högcuisine kanske inte...däremot kängaruu äta bara turister eller används som hundmat 😜
Haha... Jo, jag levde på meat pies och Heinz Tomatos Sauce som nattamat efter en kväll med några scooners för mycket eftersom det fanns ett bageri som sålda nygjorda - om den gamle stonern som jobbade nattskift behagade öppna - inte långt från där jag bodde. :)

Fullt medveten om känguru, men jag tycker personligen att det är gott med en filé - kanga bangas är väl så där däremot. Croc och orm hamnar också under turistkäk.
3 juni 2018 14:21
Citerat från Claesl:
Tack för ditt utförliga svar Robbiowan!
Nu fick vi många idéer för maten i totalt 26 dagar i australien 😊
Vi hinner nog testa de flesta maträtterna men vi kommer nog hoppa över både känguru och croc som det l¨ter när vi pratar här hemma 😊

Jag gillar australiensiska viner när jag provat dom

Tackar!
Citerat från Robbowan:
Citerat från Claesl:
Tack igen Helene69

Ska försöka testa någon genuin australisk maträtt också som du föreslår (meat pie eller sausageroll)

Hur ligger mat och vin prismässigt jämfört med sverige?
Meat pie och Sausage Roll i all ära, men det som är fantastiskt med Australien är bredden på mat.

Delvis så har du cross over/fusion där klassisk brittisk mat får influenser från länder i Asien, mellanöstern, Italien, Spanien Grekland. Nya Australiska köket baseras på lokala råvaror.

Både kött och fisk/skaldjur är världsklass.

Men generellt:

* Balmain Bugs - otroligt ful liten alien vars stjärt är snäppet mindre än hummer
* Yabbies - tänk stora kräftor
* Barramundi - finns nog få mer australiska fiskar och är en ganska fet vitfisk. God både i kotletter och filéer
* Coral Trout - helgrillad och urbenad vid bordet är trevligt
* Ostron
* Räkor, räkor, räkor
* Rump Steak - Riiiktigt schysst om den är mörad och i Sverige "oanvänd" bit
* Lamm - Australierna kallar Kiwis för sheep shaggers, men det finns myyycket lamm i australien
* Känguru - Gott med lite viltsmak
* Croc - överskattat
* Orm - Smakar seg torsk

Restauranger - Det var några år sedan sist, men kolla på tripadvisor eller liknande för att kolla hur betygen hållit sig.
* Garfish - Manly Beach (har flera)
* Meat & Wine Co - Har flera
* Doyles - Har flera, är ett klassiskt hak
* Sydney Fish Market - Saluhall med restauranger

VIN
Just viner från Australien är j-t högt prissatta i Sverige p g a långväga import mm. Du kan alltså hitta RIKTIGT bra viner för samma pris du får OK viner på Systembolaget - om ni ska ta med något hem.

Tips, köp en bra Semillon från Hunter Valley, lägg den på lagring 4-5 år så kommer ni få ett ripper till vitt vin.
Mycket som kommer hit vinmässigt är så där, men dyrt. Passa på att testa riktigt bra viner till hyfsade priser när ni har chansen.

Öl finns ju också... :-)
Av Claesl
3 juni 2018 14:36
Vi båda tycker om vin så absolut ska vi göra det😎
Tack Robbowan
3 juni 2018 19:08
Citerat från Claesl:
Vi båda tycker om vin så absolut ska vi göra det😎
Tack Robbowan
Ta en tur till Hunter Valley när ni är i Sydney.

Alternativt Mudgee eller Orange som är mindre områden.