Dags att boka hyrbil, kalifornien!

Av Matto
21 mars 2008 10:13
Visningar: 8017
Om 3 månader bär de iväg till kalifornien för 3 veckors roadtrip. De börjar alltså bli dags att boka hyrbil och frågan är ju av vem och genom vilket företag.
Jag själv är 27år men sambon är 23 och således under 25 vilket kan innebära extra kostnader vad jag förståt. Vi har kollat upp kilroy och de har ju alla försäkringar så man slipper självrisk osv, dessutom får min sambo köra utan extra kostnad och man får en full tank och kan lämna den tom.
För 17 dagar men en klass C bil (typ pontiac G6) vill dom ha 6285:- (370/dag) vilket är ett rätt bra pris. Dock har jag läst att alamo också ska vara bra och ha liknande erbjudanden. Dock när jag kollar genom expedia.se så blir jag inte riktigt klok. När jag söker på en stor bil på samma datum så kan jag välja en pontiac grand prix för 4000:- vilket ju är betydligt billigare. De står att de är fria mil och inkl alla försäkringar. Men de jag inte blir klok på är om de ingår full tank och om min sambo får köra också. i villkoren på expedia står de bara allmänt om vad som kan gälla på de olika uthyrningsföretagen. att de kan ta ut 10-20 dollar per dygn för extra förare och att man kan få betala en full tank men får lämna den tom osv. skulle extra förare kosta 10-20 dollar per dag och man får betala för full tank så är man ju uppe i de 6 lakanen som kilroy vill ha.

Ni som har erfarenheter av att hyra bil i usa/kalifornien med dessa bolag(eller rekommendera annat), hjälp mig reda ut lite begrepp och frågetecken :)

sen gps verkar också vara en härva, kilroy vill ha 1300 spänn för 17 dagar, de får man ju en ny garmin för på plats som man antingen kan ladda med svenska kartor hemma eller sälja till någon som ska till usa :)

/mattias
24 mars 2008 09:02
Hej!
Har inte erfarenhet av dessa företag du nämner.Kolla på www.holidayautos.se denna sidan er på svensk,står mycket bra om vad som gäller.Vi bokar alltid hos dom,aldrig något strul.
Lycka till!
Av Maddeck
24 mars 2008 10:20
Hej

Vi har hyrt via avis, där ingår alla försäkringar. Men jag tror att nästan alla bolag har tillägg för förare under 25 år.
Sen är det ju värt mycket att jämföra priser, nu ska vi hyra genom MrJet. Vilket blev 4000:- billigare för oss totalt. Då jämförde jag mellan avis, holiday autos och nån till.
Det viktigaste är ändå att kolla så att alla försäkringar ingår, annars kan det bli dyrt.
Gps tycker jag är överkurs, det är ju lite av charmen att köra fel ibland ;) Dessutom är kartorna väldigt bra och lätta att följa!
Mvh Madde
Av Mizan
24 mars 2008 11:36
Hej vi hyrde på dollar.com... var hel nöjda.. Vi hade ingen GPS (kanske skulle behövt när vi körde vilsna i Nevada) men vi hade bilstol.. ungefär samma där.. billigare att köpa en begagnad här hemma o sen lämna kvar den än att hyra i tre veckor..:)
ps. jag hade inte haft körkort i 5 år vilket oxå kan va ett problem men inte på dollar.. som sagt supernöjda..:)
ps (2). Min man var under 25 år o det va inga extra tillägg
24 mars 2008 15:05
Hallå.
Vi har senasta halvåret hyrt bil 5 ggr i USA. Samtliga ggr har vi gått genon expedia.com och varje gång har det blivit företaget alamo.com som varit billigast.
Vi har för det mesta hyr lite mindre bilar men alltid fått en PT Cruiser eller liknande. Du får in flera väskor i en sån bil utan problem.
Vi får alltid full tank och lämnar alltid tillbaka bilen fulltankad. Det kostart extra om du ska ha en till förare så vi brukar bara ta en förare.
De vill också sälja på dig försäkringar men vi brukar bara försäkra vår egen bil för runt 10 dollar dagen.

Vi ska till Sydvästra USA om bara ett par veckor och då ska vi ha en hyrbil 7 nätter. På alamo.com får en cabriolet för 230 dollar plus försäkring. En vanlig bil får vi för strax över 100 dollar plus försäkring.
På alamo kostar det 25 dollar extra per dag om en person under 25 ska köra bilen.

Finns en annan site också som heter priceline.com där man kan "buda" på en hyrbil och se om man får den till ett bjudpris. Vi bokade en natt på Planet Hollywoods hotell i Las Vegas en fre-lör natt för strax över 100 dollar. Ordinarie pris en bit över 200 dollar. Kan vara värt att testa.

/Martin
Av Matto
24 mars 2008 17:25
Sallskapet: är de inte lite riskabelt att bara ta en förare om fler ska köra? eller har ni bara en som kör, låter lite jobbigt. Iofs är de väl bara om man skulle gå och krocka och de finns bevis på att annat kört bilen som de har betydelse egentligen :D blir ju betydligt billigare med en förare :)
24 mars 2008 19:00
Ska fler köra är det nog en bra ide att ta med den extrakostnaden. När vi är ute brukar vi strunta i det sen kör bara en person. Tycker man det är jobbigt att köra långt och vill dela på jobbet får man betala för det :)

Såg att du skrev om Gps också, vi har aldrig hyrt det. Vi kör med hederliga gamla kartböcker och det har funkat fint. Vi har varit runt dels på landsbygden lite här och var men också i storstäder såsom New York, Boston, Washington, Dallas, San Fransisco, Orlando mfl och klarat oss fint utan Gps.
Av Matto
24 mars 2008 19:30
Tror jag hittat ett sätt att ordna kartor till min gamla gps så slipper nog den kostnaden. Tycker gps är underbart, slipper sitta med nosen i kartboken och båda kan kolla på naturen och allt runt omkring och slipper spana på skyltar, gps'en visar hur långt de är till nästa avfart och den visar dessutom matställen, parkeringar osv. men visst bör man ha en vanlig karta med också, de är alltid bra.
så med den utgiften ur världen kan man satsa på 2 förare istället, skönt att slippa köra hela tiden samt att sambon gillar att köra.
verkar som kilroys erbjudande är minst lika bra som nåt annat när man ska ha en extra förare under 25 och allt står glasklart vad som ingår, så får nog bli de om ingen har invändningar eller bättre förslag :)
25 mars 2008 03:03
Citerat från matto:
Tror jag hittat ett sätt att ordna kartor till min gamla gps så slipper nog den kostnaden. Tycker gps är underbart, slipper sitta med nosen i kartboken och båda kan kolla på naturen och allt runt omkring och slipper spana på skyltar, gps'en visar hur långt de är till nästa avfart och den visar dessutom matställen, parkeringar osv. men visst bör man ha en vanlig karta med också, de är alltid bra.
så med den utgiften ur världen kan man satsa på 2 förare istället, skönt att slippa köra hela tiden samt att sambon gillar att köra.
verkar som kilroys erbjudande är minst lika bra som nåt annat när man ska ha en extra förare under 25 och allt står glasklart vad som ingår, så får nog bli de om ingen har invändningar eller bättre förslag :)
Vad får du ge för 17 dagar där? Vilka datum är det du ska hyra bil?
Av Matto
25 mars 2008 07:15
26 juni till 13 juli ska vi ha bilen och kilroy tar 6285:- för de, då ingår alla försäkringar, 2 förare(även under 25) samt en full tank och man lämnar bilen tom. Detta är då för en klass C-bil och de motsvarar en pontiac G6 eller liknande.
26 mars 2008 03:31
Tyckte det var dyrt men det kanske stämmer. Antar att ni ska droppa bilen på ett annat ställe än där ni hämtar den?
Av Matto
26 mars 2008 10:36
Citerat från sallskapet:
Tyckte det var dyrt men det kanske stämmer. Antar att ni ska droppa bilen på ett annat ställe än där ni hämtar den?
nä kostar inget extra då vi både hämtar ut och lämnar bilen i SF fast på olika ställen. kollar jag alamo på expedia så kostar ju de ca 4000 för samma tid. ska sambon köra så lägger de på 25 dollar per dag vilket är 2550. och då vet jag ändå inte om en full tank bensin ingår. nu var hertz billigast i sökningen faktiskt med 3500kr, men lägger man på förartillägget så blir de ändå 6 papp och vet inte om en full tank ingår! så kilroys pris verkar ju onekligen bra ändå vad jag kan förstå.
26 mars 2008 11:26
www.uscarhire.co.uk får du en pontiac G6 (intermediate) gold inclusive (bensin och alla förare, även 23år!!!) för ca 4100:- (332 GBP) 26juni -13 juli...
/Resepiraterna
26 mars 2008 11:51
Citerat från resepiraterna:
www.uscarhire.co.uk får du en pontiac G6 (intermediate) gold inclusive (bensin och alla förare, även 23år!!!) för ca 4100:- (332 GBP) 26juni -13 juli...
/Resepiraterna
Gällde visst bara "U-save hyra" och i Florida. Men allvarligt, är det värt 2000:- för 23-åringen att köra lite?
Av Matto
28 mars 2008 07:18
Är man ute på vägen i 17 dagar och 400 mil så visst är de mycket värt att sambon kan köra också. Dessutom gillar hon att köra bil, hon har kört i usa förut och de gav mersmak tydligen. Om inte annat så kan jag ju ta en grogg lite då och då :D
Av Erc
1 apr. 2008 15:28
Jag har precis bokat en bil för min roadtrip. Vi landar på LAX den 16 juni och återlämnar bilen på kvällen den 1 juli, dvs totalt 16 dagar. Efter mycket letande valdes MrJet där en mid-size kostade 3200. På vouchern som kom dagen efter framgick det att det blir Avis som hyr ut den. MrJet har fungerat utmärkt alla de gånger jag hyrt i Europa och jag har stort förtroende för dem (och Avis).

Förra gången (2006) hyrda jag genom Auto Europe vilket också gick smidigt förutom ett missförstånd gällande biltyp. Den gången var det Hertz som var uthyrare.

För att försäkra sig om att priserna inkluderar de försäkringar man behöver föreslår jag MrJet, Holiday Autos, Travellink eller Auto Europe. Är man minsta osäker på detaljer bör man undvika att boka direkt på uthyrarnas webbsidor då det lätt missas mer eller mindre obligatoriska tillägg.
Av Matto
16 apr. 2008 08:18
pratade med kilroy nu och trevligt nog har de precis bytt samarbetspartner i usa vad gäller hyrbilar. så en klass C-bil kostar nu 5700:- för 17 dagar istället för 6300:- som jag fick som prisuppgift innan när de hade avis som samarbetspartner, klart trevligt, ingen tvekan om att detta blir billigast nu om man har en förare under 25 som också ska köra!
Kommer dock inte ihåg vilket de nya biluthyrningsföretaget var?
Av Loranga
19 apr. 2008 11:45
Dun hade hyrt via expedia.com jag hittar inte någon funktion för att lämna bilen på annan ort.
19 apr. 2008 21:55
Jag kan rekommendera Holiday autos för där brukar alla försäkringar du behöver ingå och du bokar den redan här hemma. Anna
20 apr. 2008 00:07
Har hyrt rätt mycket bil dock inte i USA men står det inget om något ingår så kan du ge dig f-n på att det kostar pengar,har hyrt med auto europe och holliday autos bla.och de har bra priser generellt men i USA har de också tillägg för förare under 25 och tar betalt för full tank men eftersom de och många andra hyrbilssiter på nätet bara är en hyrbilsförmedlare utan egna bilar så är man utlämnad till det företag som levererar hyrbilen tex.Avis, Hertz eller vem det nu må vara det är deras regler som gäller därmot så ingår de försäkringar man behöver.

Länkar finns iallafall här. http://www.autoeurope.se

http://www.holidayautos.se
14 feb. 2011 20:10
vi har just bokat vår på Avis.se ford mustang cabbe =) 16 dagar för $ 802
14 feb. 2011 22:07
Varför är priset i $ om Du bokade på AVIS.se ???
Fanns det ingen äldre tråd att bumpa ? :-) 35 månader....
Av Daytona
15 feb. 2011 08:29
Priset står i USD men också i SKR. Men eftersom man betalar när man hämtar ut bilen så vet man ju aldrig det svenska priset i förväg, beror ju på dollarkursen,
15 feb. 2011 10:38
Har aldrig tänkt på att man inte kan betala vid bokning på AVIS.se, då får man bara hoppas på sjunkande dollarkurs när man bokar där, annars kan det ju bli betydligt dyrare än man tänkt :-(