Chicago

Av Burre
22 apr. 2008 23:53
Visningar: 1595
Sitter och planerar min första resa till USA med några vänner och som det ser ut blir det Chicago.
Det ända jag vet om staden är att den är USA:s tjedje största och att den ligger vid Michigansjön.
Nu vill jag veta mera=)

1 Var ska man bo? eftersom jag är student så får det bli budget, men helst så nära "city" som möjligt. har hittat boende för ca 1000kr för en vecka som billigast men det är en bit utanför
2 någon som har erfarenheter från olika hostels, framförallt Arlingtonhouse, vill dock ha egna rum och inte på i dorm.
3 någon som hyrt lägenhet?

4 1 eller 2 veckor? beror väl lite på nästa fråga
5 hur är vädret där i augusti, solsäkert? kan man ta det som en kombinerad bad och storstadsresa? tänker på michigansjön..
6 övriga tips?
Av Burre
23 apr. 2008 13:08
kom igen nu =)
ingen som varit i Chicago som har lite tips att dela med sig.

tjing
Av Ziesta
23 apr. 2008 13:42
Hejsan,
Jag var i Chicago 2001 och bodde på Artlington House. Minns inte jättemycket tyvärr.. men först blev vi visade ett stort 12-bäddsdorm som såg lite sunkigt ut.. så vi bytte till ett mindre fyrbäddsrum som var mycket bättre. Omgivningarna var rätt trevliga, lummigt och grönt och bostadshus.. och så en gata med lite restauranger om jag inte minns fel.. men alltså en bit utanför centrum.
I själva Chicago minns jag att vi besökte Navy Pier som var fin med restauranger och affärer... Lincoln Park Conservatory som var en gratis park o djurpark.. och Andersonville som är "svenskbygderna" i Chicago.. http://www.andersonville.org .. jag minns det mer som en gata med bland annat ett svenskt kafé. Rätt mysigt! Där i närheten fanns också ett Chinatown med massa god mat.

Hoppas du får skoj i Chicago! :-)
30 apr. 2008 00:28
Hej!!

Jag bor i Chicago sedan jan -07 och jag tycker att en resa till den här staden låter som en alldeles ypperlig idé!!! Innan jag flyttade hit visste jag inte mycket om den här staden... Oj, det är så mycket jag vill skriva så du får ursäkta om det bli osammanhängande. Fattas någon info är det bara att höra av sig!

1+2+3 Boende... Hmmm. Har du sökt på hotels.com? Känner tyvärr inte till några hostels men... Bor själv i downtown Chicago. Jag skulle rekommendera er att inte bo för långt söderut i stan... Hör gärna av dig om du hittar ngt hostel så kan jag säga (försöka i alla fall... känner ju inte till HELA stan...) om området är ok eller inte. Jag skulle tipsa er om att bo så centralt som möjligt. Gärna så långt österut också... mer om det under punkt 5!
4. 2 veckor tycker jag! Beror lite på om ni tänkt åka runt lite. Ska ni bara hålla er inne i stan+ på playan kanske en vecka räcker. Det finns flera riktigt bra museum och annat än strandliv + shopping att ägna sig åt. Vad är ni intresserade av?
5. Förra året hade vi sommar (temp runt +30) i stan från slutet av juni till början av oktober! Det finns flera bra stränder i stan. Oak beach ligger mitt i stan. Ngn km norrom Oak ligger North Avenue Beach som är större och fullsmockad med folk om somrarna. Här spelas det volleboll från tidig morgon till sen kväll (i strålkastarljus...). Här finns också en trevlig bar om man är sugen på lite after beach. Lake Michigan är kanske inte den renaste sjön, men man behöver ju inte dricka vattnet... duscha av sig kan man göra vid N Ave Beach.
6.... Vet inte var jag ska börja!!!!
Bra shopping: Michigan Ave, State st (söder om Randolph), Clybourn/North, Aurora outlet (ligger en bit utanför stan), Woodfield mall (ligger också en bit ut)
Se/Göra: Åka upp i Sears tower (varning för köer vissa dagar,,,), Hancock (ta en drink på våning 96 så kostar inte hissen upp ngt.. till observatory deck våning 94 kostar det ca 15dollar), ät brunch (Tempo Café, Lou Mitchell´s), Ta arkitektur-touren på floden, köp picknick och se en film i Grant Park en ljum (eller het!) sommarkväll, köp glass på Navy Pier, häng på playan, se en cubs-match på Wrigley Field (biljetter kan köpas utanför på matchdag), Ät en chicagostyle hotdog (mmmm), ta roliga foton (tillsammans med alla andra turister) över Chicagos skyline vid Cloud gate (The bean") i Millennium Park, Gå på ngt av alla museum (Jag gillar Field, Shedd, Art museum), Åk till Green Mill och lyssna på jazz, Ät de allra godaste ribsen på Carson´s (www.ribs.com), smaka den lokala ölen (som faktiskt inte är så blaskig som man skulle kunna tro) - t ex Rock Bottom har eget bryggeri och takterass, ...

Hmm nu slutar jag svammla - hör av dig om du vill ha fler förslag eller har några frågor!

Caroline
Av Burre
30 apr. 2008 01:21
tack för tipsen!

vi bokade resan idag och det blev en vecka på EssexInn på 800 S Michigan Ave, det såg ut att vara ganska centralt ändå. Det blev ca 1700 kr för boendet men eftersom det var mer centralt tog vi det.

Hur är outletsen, bra varor, billigt?
Nu får vi hoppas dollarn sjunker lite till =)