Budget Sydafrika?

21 jan. 2010 13:49
Visningar: 8202
Jag och min sambo funderar på att åka till Sydafrika och undrar om ni som har varit där kan ge oss lite information om vad det kostar på plats. Vår ursprungliga tanke var att hålla oss i/i närheten av Kapstaden, men gör vi bättre i att söka oss därifrån? Våra planer är först och främst att åka på safari, men även att se en del annat av landet naturligtvis. Våra önskemål om resans standard befinner sig på en medelnivå, någonstans mittemellan lyxhotell och strandhydda och vi funderar på att vara borta i tio dagar. Ska vi räkna med 5000 kr per person? 10? 15? Hur står sig priserna jämfört med Thailand?

Tacksam för svar =)
Av Jes1blu
11 feb. 2010 08:35
Tjena!
Grattis att ni planerar att åka till Sydafrika! Bland världens bästa resmål, absolut!
10 dagar är alldeles för lite! Ni kommer tyvärr endast hinna med en liten liten bit av vad ni bör se i kapområdet.
Med så lite tid att spendera, så bör ni välja antingen en safari eller kapområdet, inte både och.
Safari i SA är i stort sett bara Krügerparken. Det finns sk "safari" i kapområdet med, men.....mindre inhägnade områden med köpta djur......bättre att gå på zoo i Danmark! Om ni skall på riktig safari, Botswana!! Bästa safarin i världen, kan vara förskäckligt dyrt, men man kan fixa och trixa som jag gjorde och få det skitbilligt!
Pris för boende i kapområdet: från ca: R250:-/pp/natt till hur mycket som helst. Jag kan hjälpa till med billigt bra boende i kapområdet.(en lägenhet i svärmors hus)
Har aldrig varit i Thailand så jag kan inte hjälpa dig där. Billigare än i Sverige,speciellt att gå ut och äta.Bensinen ca: R7,70:-/L
Så, välj vad ni helst vill göra, kapområdet som är modernt urbaniserat men helt fantasiskt eller Krügerparken med omnejd.
Kom tillbaks med era tankar så skall jag hjälpa till efter förmåga,har trots allt varit där många gånger och har halva familjen där med.
Kom bara ihåg att landet är STORT med enorma sträckor när ni planerar.
http://www.viamichelin.co.uk/tpl/hme/MaHomePage.htm är en jättebra site att använda när ni planerar en route.
Och glöm ej att ni MÅSTE ha bil när ni tar er runt.
Mvh/Lars

Av Amrita
11 feb. 2010 14:26
Var i Sydafrika i december, var där i 15 dagar. Och det skulle jag nog säga är på håret om man vill se lite av landet. Och jag kan bara hålla med föregående talare om att Krüger är det bästa alternativet i Sydafrika vad det gäller safari. Finns bra turer man kan anmäla sig till, ex 4 dagars tur i öppen jeep som kör från tidig morron till natturer och man bor då i tält i parken och avslutar sista natten i lyxbungalow i parken med en bushwalk sista morgonen. Fantastiska guider! Minns givetvis inte vad touren heter, men om du är intresserad kollar jag det när jag kommer hem.
Jag gjorde min resa som så här, en dag i Kapstaden först sedan åkte jag till Johannesburg med flyg, ca 600 kr enkel resa. Där en guidad tur i staden och i Soweto. Nästa morgon hämtade Krugerparkens tour oss i Jo-burg och vi var fyra nätter i Kruger, sedan kördes vi tillbaka till Jo-burg. En natt där och sen tog vi hop-on-hop-off bussar Baz bus, hela vägen tillbaka till Kapstaden. Vi betalade per person 1000 kr för denna bussresa. Det är minibussar med plats för ca 15 personer. Vi stannade till i i Drakensbergen och sedan Durban en natt, sedan två i Port Elizabeth (rekommenderas inte, tråkig stad). Vissa stopp är ett måste då det är LÅNGT! Durban-PE tog ca 15 timmar.... Sedan åkte vi längs garden route och gjorde några nätters stopp och hoppade bla världens högsta bungy, river rafting och vandring i national parker.
Framme i Kapstaden igen och gjorde tur till the cape och lite andra småturer. Finns mycket att se i landet och man får välja med omsorg vad man vill se och göra.
Jag anser inte att man behöver bil för att ta sig runt. Baz bus funkar utmärkt och du slipper stå med punktering i vildmarken mitt i natten.
Det är till viss del ganska billigt, du hittar boenden runt hela landet på vandrarhem i dubbelrum för ca 100 rand/person. Givetvis varierar kvaliten men man kan oxå be att få se rummet innan man godtar det. Under Bazbus turen finns ett antal utvalda vandrarhem och man får skjuts dörr till dörr. Allt måste bokas i förväg och görs lättast med hjälp av dem man bor hos. Men priser som sagt...vissa saker inte alls billigare - ex kläder. Men det finns billighets affärer givetvis. Men generellt en lägre nivå än Sverige, men inte lika billigt som i Asien. Dessutom bygger man upp för fotbolls VM och med det har priserna faktiskt stigit...det märktes dag för dag när jag var där.
Ett fantastiskt och vackert land. Hjälpsamma människor och alla kan engelska. Jag åker gärna tillbaka och det snart!

Amrita
Av Jes1blu
11 feb. 2010 19:12
Vill bara lägga in några små kommentarer: Om man gillar att spendera semestern som Amrita så går det såklart alldeles utmärkt att åka med bazbus, men om man vill bestämma mera över sin egen tid och inte planera så fasligt, så måste du ha bil. Bazbus går inte överallt och du kommer såklart nästan enbart till typiska(dyra) turistställen.Jag vet att Amrita hade en fantastisk semester med otroligt många upplevelser, men i detta tempo så missar man enormt mycket! Vi är alla olika, tack och lov, men att ha ett så hektiskt tempo låter inte som en avkopplande semester precis, i alla fall inte för mig.
Mitt tips är fortfarande att inte gapa över för mycket. Antingen safari eller Kapområdet. Jag har spenderat mer än 20 veckor bara i kapområdet och jag har mycket kvar att se!
När det gäller priser, jo, Amrita har tyvärr rätt. Allt har tyvärr blivit dyrare, speciellt då på turistställen. Jag har ju lyxen att ha familjen boende där och vet var och hur man undviker dyra ställen. Men ändock har det blivit betydligt dyrare. Min första resa till SA för 13 år sedan stod randen i nästan 2:-Skr och ändå var det ofantligt billigt.
Om du köper mat på pic`n pay (Ica maxi/willys) så kostar den kanske 30% mindre ,förutom oliver,tandborste och nutella som är betydligt dyrare än här hemma. Kött ca: 20% billigare, men av betydligt bättre kvalite´t! Bensinen kostade för 6 år sedan R3/L och nu nästan R8/L!
Öl på lokala puben: R8 och ett glas vin R12. På restaurangen: ca: R150:-/pp för 3 rätters menyn inkl vin(bra ställen)!!
Om nu safari är ett absolut nummer 1 för er, åk till Botswana eller kanske då Krüger, men om ni vill göra mera, skippa safarin denna gång och njut av vad kapregionen har att erbjuda. Nordöstra delen(joburg med omnejd) är trist, skitigt och mycket farligt. Kwazulu Natal har varit en fantastiskt område(och är fortfarande), men är nu tyvärr befäst med hög kriminalitet. Durban är direkt ohälsosamt att åka till, snart lika hemskt som Joburg, tyvärr!
Anyway, googla en massa, läs på och evaluera vad just ni vill göra och kom ihåg att spendera era 10 dagar på ett förståndigt sätt. Vill ni sitta på bussen eller i bilen hela er semester, så gör det, men om ni vill relaxa och uppleva en massa, tat lugnt! Hyr bil, bo på samma ställe och gör dagliga utflykter och njut av livet!
Lycka till med planeringen, det är ju halva resan!
Hör av er till oss som varit där och igen: Landet är enormt STORT!
MVH/ Lars
Av Ansu71
10 mars 2010 21:07
Hej,
Befinner mig just nu på resa i Sydafrika fär tredje gången, Vi tycker att bara på ett år har priserna stigit så åk inte hit om ni vill ha en budget resa åk hit för att uppleva ett underbart land med massor att uppleva! Jag säger som Lars att skall ni bra vara 10 dgr så stanna i Kapstadenområdet och njut där, men skall ni absolut på safari (kostar en heldel) så bör ni åka till Kruger. Safari kan jag även rekommendera Tanzania - mycket bättre än Kruger om jag får välja - fantastiskt natur och massor av djur.
Lycka till och en trevlig resa blir det det kan jag lova!

/Anna
Av Marlne
19 mars 2010 18:50
Vi var med familjen i Kapstaden tre veckor kring jul 2009. Det var dyrare än vi väntat men ändå bra priser på vissa ställen och på vissa saker. Thailand är billigare och framför allt varmare. Håller med andra som skrivit att det är nog bäst att välja antingen Kapstaden och närliggande områden eller Safari. Vi var på en safari som var ca 10 mil från Kapstaden och som var den enda vi hittade i närheten. Det var trevligt men nog inte vad man tänker sig "riktig" safari. Safari är oxå dyrt. Skall ni vara kring Kapstaden så hyr bil vilket är billigt, bensinen oxå. Vi bokade bil hemifrån via nätet vilket var billigare än att hyra på plats.Måste bara oxå rekommendera ett besök i vingårdarna, finns ca 1 000 stycken i Stellenboch nära Kapstaden.Jättetrevligt. På många går det att övernatta eller bo på bed and breakfast. Trevlig resa till ett intressant land!
Av Jes1blu
22 apr. 2010 13:01
Till, Ale2bjuvenstrand!
Att bli medlem 21/1 och ställa frågor samma dag är helt i sin ordning, att vi alla tar oss tid och försöker hjälpa dig är oxå i sin ordning, MEN att inte ens logga in och läsa våra svar sedan 21/1 är INTE alls ok!
/Lars

Av Buffeln
27 apr. 2010 20:18
Hejsan,

Har varit bosatt i Sydafrika i flera år och åker dit 5 veckor varje år då jag har familj och vänner där. Har även skaffat mig boende både vid kusten och nära Krügerparken. Gå gärna in på mina hemsidor www.sydafrika-margatesun8.se den är på svenska eller www.glassbungalows.com den är på engelska och inte riktigt färdig men ändå där kan du få riktigt bra tips på allt möjligt.
25 juli 2010 16:10
Eftersom det fanns så mycket intressant på denna tråd och originalfrågeställaren inte verkar återvända, så tar jag upp stafettpinnen. Jag har MASSOR av funderingar o frågor, det mesta går ut på hur jag ska hinna med så mycket som möjligt av Sydafrika för så lite slantar som möjligt. Jag o sambon är studenter, och i januari 2011 drar min syster o hennes lyxputte till Kapstaden och vi skulle gärna vilja hänga med. Frågan är bara hur vi ska ha råd.

Jag har nu spenderat några timmar på nätet och kommit fram till att jag gärna skulle vilja spendera en vecka i kapstaden (plus omgivningar) och sedan bila garden route, ta av uppåt mot Lesotho o Drakenbergen, vidare mot Swaziland, titta in i Mocambique, och sedan svänga tbx mot Jo-Burg och Krugerparken för några dagars safari. Avsluta med budgetflyg tbx till kapstaden. Är detta ens möjligt - pass, visum, oroligheter osv. Och ja, jag har förstått att vi pratar 250 mil bilväg, men vi är fyra i bilen och borde kunna bytas av för att sträckköra.

Har läst om Addoparken utanför Port Elizabeth där det finns hyfsade budgetalternativ för safari (inträde 200, övernattning 400, gamedrive 200), finns det nåt liknande i Krugerparken? Har kollat på deras websida, men det är ju en ren djungel...

Har ni några andra tips för att hålla kostnaderna nere? Våra krav är att bo i dubbelrum med enskild toalett, i övrigt är vi rätt tåliga. Hur mycket bör man budgetera för käk? Vi är i inga gourmeter, men min sambo är maniskt rädd för att få magsjuka (drabbades hårt i Indien). Det billigaste flyget jag hittat går på 8000 kr pp, är det ett bra pris?

Till syvende og sist, nån som har några bra websidor att rekommendera?

Tacksam för all hjälp!
Många kramar:
Sara
25 juli 2010 16:46
Woohoo, nu har jag hittat ett alternativ! Om man tar Ethiopian airlines (nån som vet hur säkra de är?) till Jo-burg så går biljetten på 5500 kr pp istället för 8000 kr. Då får man ganska många slantar över att lägga på ett inrikes lågprisflyg som tydligen ska gå att hitta nedåt 500 kr /sträcka/pp. Så då kan man ju tänka sig rutten Sthlm - Joburg - Kapstaden i 5 dgr - bila garden route och uppåt i 5 dgr - Kruger i 2 dgr - Joburg i 2 dgr. Med lite svängrum beroende på hur man vill planera. Vad tycks?
Av Pvt
29 juli 2010 10:26
Har man lite ont om pengar verkar Ethiopian airways vara ett bra alternativ. Har dock ingen erfarenhet med bolaget, vi flög med Lufthansa i februari som kostade 8 100.- t/r från Arlanda.

För att hitta B&B kan du titta på www.safarinow.com. Mycket bra sida och bra service när man har frågor eller vill ändra något. Vi bokade nästan alla övernattningar via deras sida.