Boende på Malapascua och Mactan Island

Av Snej81
24 apr. 2013 20:38
Visningar: 2125
Hej!

Jag och tjejen funderar på att åka till Filippinerna 2 veckor i februari 2014. Jag undrar ifall någon har erfarenheter från följande hotell;

Malapascua Exotic Island Dive Resort
Plantation Bay Resort & Spa Cebu (Mactan Island)

Båda hotell har relativt bra recensioner och betyg på TripAdvisor, men det är så mycket `google-translate´ så jag tar det gärna med en nypa salt..

Plantation Bay är ett rätt så dyrt ställe men ser helt fantastiskt ut med sin vansinnigt stora saltvattenpool..

Om någon har bott på något av ställena så skulle jag vara mycket tacksam för lite info :-). Även avstånd till `centrum´ dvs. restauranger, shopping mm är av intresse. All info uppskattas!

Tack på förhand!

Mvh Jens
24 apr. 2013 21:02
Hej, bodde på Exotic i Februari. Du kan kolla lite bilder på www.enenkelresamedoss.blogspot.se
Jag och dotter hade 2 stora dubbel sängar. Jag hade hellre bokat tidigt och ringt ner och försökt få beach
front rummet med en dubbelsäng. Avstånd till centrum.... hihi det var ju kul....Malapascua är så litet så
du har gångavstånd även om Exotic ligger längre bort på stranden. Vilket var himla skönt tyckte vi.
Där fick man vara"ifred" =) Vi åt bara god mat och frukost på den ön, både på Exotic och andra ställena.
Shopping finns nada, eller ja bara akutvaror då... annars nothing. Vi var ute hela dagarna så att hänga
lite i baren på kvällen var mysigt före man slocknade på kvällen. Lycka till
Av Snej81
25 apr. 2013 07:56
Tack för ditt svar!

Jag förstod att Malapascua var litet, men kanske inte såå litet ;-)

Kan 7 dagar på Malapascua vara för mycket? Finns det något att göra förutom att sola, bada och dyka typ? Ingen av oss dyker eller har planer på att skaffa dykcert. Vi är inte ute efter party alls, men däremot lite aktiviteter, strosa runt på ön och utforska naturen. Och det får gärna finnas lite trevliga/mysiga restauranger och pubar :-)

Ang. Mactan Island, ingen med erfarenheter därifrån?
25 apr. 2013 11:10
Jag hade gärna stannat 7 dagar där, men då får man ju gilla att snorkla, bada, plaska. ( Eller dyka såklart då ) Och ut och gå, eftersom ön är så liten så kommer man ju samtidigt någonstans. Vi pratade med en amerikanare med myror i brallan, han fräste runt på stigarna med en motorcykel, det tyckte han var kul. Men vi gick...Nivån ta med böcker och ha det götte slappt. Man kan ta bankabåt runt ön och snorkla och göra utflykter, alltså sol, hav, och strand goda smoothies och god mat - och OÄNDLIGT vackert ! Det är paradiset - på paradiset skall det ju varken finnas butiker eller Starbucks... ;) Sitta på Exotic stranden och få drinken serverat där eller beställa en kalamanci juice och till rimliga priser - det är lyx!

Vill man ha lite mera drag så kan man ju åka till Panglao eller Boracay ( jag nämnde ställen där vi var på ) Men för oss 2 ( mamma och tonårstjej ) smällde Malapascua högst och vi hade gärna valt Exotic där igen =)

Mactan vet jag inget om, men Cebu tyckte vi var lite kul att stanna till på.
25 apr. 2013 20:26
Hej Snej 81 och inte minst Acotrisse som jag och Ann-Marie haft mycket glädjande och kul utbyte med i vårt gemensamma resande i den Filippinska arkipelagen.

Håller helt med "bundsförvant" Acotrisse i hennes omdömen om Malapasqua. När vi var där bodde vi på Ocean Vida, också mycket rekommendabelt. Ett bra sätt att försöka välja rätt boende är att titta in på trip advisor och kolla av recensionerna där.

Malapasqua seglade upp även som som vår absoluta favorit ö när vi spenderade drygt tre veckor i detta fantastiska ö land. Men alla platser har sin charm och sina olikheter och alla vill, i varje fall vi, komma tillbaka till.

Det kommer vi inte minst att göra till Malapasqua. Vi reser ( tyvärr inte förrän ) tillbaka i februari 2013. Då kommer Malapasqua att vara vår hemvist i minst 10 dagar.....

Om du vill veta mer om varför vi vill komma tillbaka och stanna längre titta gärna in även på vår resedagbok ( inte lika proffsig som Acotrisses) Där skriver vi om våra upplevelser på Malapasqua och också om de andra underbara platser vi var på ; www.resedagbok.se/wernerowerner

Ha en underbar vistelse! Vi vågar lova att ni inte kommer att bli besvikna!!!
26 apr. 2013 08:05
Hej,

jag kan ockås bara hålla med att Malapascua är en fantastisk liten ö. Vi spenderade julen där och bodde på Exotic som enligt oss är ön bästa boende.
Men jag inståmmer med att försök att få till en beachbungalow för tupparna kan göra en "galen" de finns överallt på ön.

En del tycker att Exotic är dyr på sin mat, men den är väldigt väldigt god. De är oerhört hjälpsamma och dykcentrat håller hög standard.

En vecka är inet alls för lång tid, här kommer ni att koppla av, njuta av fina bad, snorkling och dyk ( om ni dyker)
Malapascua är definitivt en ö jag hoppas få komma tillbaka till, medans Boracay var inte vår ö. På tok för turistigt och dyrt.

Kika gärna in på min reseguide om Malapascua, och tveka inte att höra av dig om det är ngt. Finns även fler i mitt resealbum.
http://www.reseguiden.se/reseguider/malapascua-en-paradiso-i-filippinerna-7091
26 apr. 2013 09:01
Måste bara säga hej igen Guntebunte =) Åhhh skall ni tillbaka i feb ! Så underbart ! Jag hade sååå önskat det. Tyvärr att få ledigt för min dotter igen på högstadiet i 3 veckor ( vi var ute och reste 4 v, varav 1 sportlovsveckan ) igen finns inte på världskartan...... suck*

Förlåt sidospåret Snej81.... Ja som du förstår är vi alla fan om Malapascua. Jag hade lätt valt Exotic igen. Men hade jag varit 20 år kanske det är lite yngre gäng på Ocean Vida. Saccosäckar ute på stranden på kvällen där man kan drinka. Exotic är inte billigt ställe att bo på Filimått mätt, då finns det andra ställen att bo på om man har viss lågbudget. Vi hade en viss budget men eftersom vi både bodde billigare på andra öar så "jämnade det ut sig".

Om ni flyger till Cebu och tar taxi/buss till Maya så passerar ni även "hamnen" där båtarna går ut till Camotes. Vi åkte aldrig dit men kanske värt att kolla upp. Det är inom samma reslinje om man utgår från Cebu. Eller så kan man ta bankabåten från Malapascua till Bantayan som vi gjorde. Då kan man bo betydligt enklare men billigt och bra precis på stranden på Yoonek. Därifrån tar man sedan färjan över, och bussen tillbaka till Cebu. Då håller man sig med inom samma område.

Bara en liten tanke...
28 apr. 2013 13:02
Hej Snej Acotrisse och alla andra, presumtiva eller befintliga Filiipino fans.
Planeringen är ju en del av resan.
Redan nu har vi förplanerat den. Våra drygt fyra veckor långa rutt kommer, som det ser ut just nu, att vara följande.

Med start och slut i Cebu:

Panglao 6 nätter
Siquijor 5 nätter
Apo Iasand 4 nätter
Malapasqua 11 nätter
Camotes 5 nätter

Jag tror precis som du Acotrisse att Camotes är väl värt ett besök, så även Apo. De andra underbara platserna har vi varit på förut. och vill absolut tillbaka.

Höres!
Av Lasse79
29 apr. 2013 19:11
Guntebunte det låter ju hur skönt som helst. Vad är det som lockar på Camotes? Finns där vita stränder?
Av Lasse79
29 apr. 2013 19:13
Finns flera bra resorter på Malapascua. Vi bodde på hippocampus. Fungerade bra med god frukost.
29 apr. 2013 20:24
Hej igen alla "Filippinos"

Ja Snej, tänk vad vi alla engagerar och bryr oss för att ni skall, precis som alla vi andra, få en så underbar vistelse som möjligt på er resa i denna fantasiska arkipelag

Håller med Lasse 79 om Hippocampus, granne med Ocean Vida. Vi bodde inte där men träffade några som gjorde det. Och de var, precis som Lasse 79, nöjda.

Camotes ligger "på vägen" mellan Cebu och Malapasqua. En bit ut i Oceanen ligger denna ögrupp, bestående av fyra öar med kristallklart vatten, fin dykning och vita bakpulverstränder. Dessutom en ögrupp som är förhållandevis oupptäckt. Den är inte turistisk utan har väldigt mycket av "native felling".
Av Lasse79
1 maj 2013 18:55
Ok Guntebunte kikade lite på det. Camotes ser gott ut det med!:)
Av Snej81
8 maj 2013 06:59
Hej alla!

Tack så mycket för era svar. Vi har nu bokat resan, och det blir 7 nätter på Exotic i deras Beach Front deluxe rum, samt 6 nätter på Plantation Bay, ett riktigt lyx-ställe (ser det ut som iaf haha) på Mactan Island.

Blir nog massa bra det här!! Första 2 veckorna i februari åker vi =))
11 maj 2013 19:58
Hej
Om du ändå tänker åka ända upp till Malapasco skulle du passa på att ta en sväng till Bantayan också. Har bott där till och från i Tre år tidigare. Numera håller jag till på Camiguin. Också värt ett besök. Hotel på mactan för mej är ALLTID hotel Cesario 1400 Peso/ natt, liten pool på taket med utsikt över hela Cebu, gratis hämtning på flygplatsen och till flygplatsen ( 50 peso dricks) gratis frukostbuffe för 2 pers. Perfekt om man kommer in med 11.30 flyget från HKG och bara vill göra ingenting första dagen.
Av Miamia
30 juli 2013 10:37
Jisses så mycket bra information!
Jag loggade in för att ställa en massa frågor om Malapascua i första hand och Bantayan, men det hade ju andra redan gjort :-)
Skulle vilja veta hur lång tid det tar mellan Cebu och Malapascua? Hur ofta går båtarna?
Och till Camotes...?
16 aug. 2013 18:36
Snej81, låter som en prima plan =)

Miamia, Vi tog den gula Ceres bussen - den tog 4 timmar Cebu - Maya - fungerade utmärkt. Billigt som tusan. Men vi reste 2 pers. Är man flera, eller har resväskor kan man likaväl ta taxi. Men jag ångrar inte ens en sekund att vi åkte bussen. En upplevelse i sig !! Men man skall komma iväg tidigt på morgonen. Något vi inte gjorde men som jag fattar i efterhand är bra att göra är att kolla före man lämnar Cebu hur vädret är eftersom man kanske inte vill ta en bankabåt i full storm ;)

Camotes ligger på samma rutt som bussen går mot Maya. Men tror själva sträckan på båten är längre istället. Men det är mera "vanlig" färja som skall gå där mellan.

Vi tog en bankabåt Malapascua - Bantayan - något jag endast rekommenderar i bra väder ! Annars får man ta sig till Maya och ta buss / taxi till Hagnaya där färjan går till Bantayan.

Se vår resa på www.enenkelresamedossblogspot.se välj Hong Kong/Filippinerna, tyvärr kommer ju inläggen i omvänd ordning =/

Ha det kanon på er alla, Filippinerna är ju bara helt underbart !!