Bevis på kontanta medel

Av Kricken
8 sep. 2019 19:21
Visningar: 285
Hej!

Enligt kraven för "Visa Exemption", punkt 3 (https://www.thaiembassy.com/thailand/changes-visa-exempt.php) så sägs det att man ska kunna bevisa att man har medel motsvarande minst 10000 THB för att bli insläppt i landet (jag är medveten om att det i praktiken sällan efterfrågas). Nu har jag råkat läsa en tråd på tripadvisor att det inte räcker med att visa kreditkort/bankkort, utan man vill se kontanter. Så vad göra? Har jag fått något om bakfoten? Tänker att jag tar med mig motsvarande summa i SEK och växlar på plats, det borde väl inte vara några problem med växling av SEK? Hade egentligen tänkt ta ut alla pengar på plats i en ATM....
Av Erik777
8 sep. 2019 20:54
Jag har aldrig haft med mig kontanter. Se till att du har nån app så att du kan logga in i banken och visa att du är tät. Låt dig inte skrämmas av något undantagsfall.

Men ska du till Bangkok så ta för all del med dig 3200 SEK. Sedan växlar du på SuperRich växlingskontor och gör en bra affär.
Av Bibby
9 sep. 2019 20:42
Förklara de SEK 3200kr!!!

Annars ta ut från ATM, inga problem.
Av Erik777
9 sep. 2019 21:02
Citerat från Bibby:
Förklara de SEK 3200kr!!!

Annars ta ut från ATM, inga problem.
10000 THB med gårdagens kurs är ca 3200 kr... På SuperRich får du fler baht för pengarna än du skulle fått på något annat sätt. Ett av få ställen där man kan tjäna rätt bra på att ta med SEK i kontanter istället för att ta ut i ATM. Men gäller alltså bara Bangkok. Annars skulle jag kört på plastkortet också.