Behövs pass vid inrikesflyg Norge?

28 maj 2018 19:54
Visningar: 15546
Fick frågan om man som svensk medborgare behöver visa pass vid inrikes flygning i Norge. Blev lite ställd. Hu är det om man kommer till Norge med bil från Sverige och sedan behöver åka vidare med inrikes flyg?
28 maj 2018 20:21 (redigerad)
Nej, det behöver man inte. Svenska (och övriga nordiska medborgare) reser utan pass inom norden, dvs Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island. De rättigheterna regleras i Nordiska passunionen, som fortfarande gäller, trots att alla nordiska länder även är med i Schengen-samarbetet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordiska_passunionen

Du behöver bara kunna legitimera dig, i de fall flygbolaget kräver det. Ett svenskt körkort eller annan godkänd legitimation går utmärkt. Du kan även åka MELLAN de nordiska länderna på samma sätt, dvs med körkort eller annat ID-kort som är godkänt i något av de nordiska länderna, utan pass eller nationellt ID-kort.

Till icke-nordiska Schengen-länder (T.ex. Tyskland eller Spanien) behöver du ett nationellt ID-kort eller ett pass för att legitimera dig, där funkar inte körkort eller annan "vanlig" svensk legitimation.
Av Birgere
30 maj 2018 09:35
Det finns ett lite "but" här...

För att flyga till Svalbard behövs pass
Ang ID handlingar så är det korrekt att det räcker med tex körkort om man är Nordisk medborgare, MEN norska myndighetsutövare har rätt att kräva att du kan bevisa att du har medborgarskap/uppehållstillstånd inom Schengen om dom har anledning att tvivla och för detta krävs pass eller NationelltID. Men för själva flyget så är inte detta ett krav.
10 sep. 2019 23:55
Skitsnack . Dottern , hennes pojkvän & 9månader bebis stoppades o fick visa Pass för att få fortsätta i Danmark nu i somras ...
Själv har jag stoppats vid Gränskontrollen mellan Öresundsbron & Malmö tågstation . Passkontroll . Tiderna har förändrats mina vänner !
11 sep. 2019 01:29
Frågan gällde om det behövs pass för att resa inrikes i Norge. Det gör det INTE, med undantag av Svalbard.

Både Sverige och Norge har tillfälliga gränskontroller som gör att man ibland måste visa pass, nationellt ID-kort eller körkort när man passerar gränsen mellan länderna, men det var inte vad frågan handlare om.
2 sep. 2021 15:10
Citerat från Hatiku69:
Jag nekades checking på SAS flyg från Landvetter till Stavanger 31-08-2021 med ID kort. Missade mitt offshore jobb. 70000kr poff!
Blev du stoppad för att du kom med körkort eller av andra skäl (covid t.ex.)?
Av Birgere
12 sep. 2021 11:07
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Hatiku69:
Jag nekades checking på SAS flyg från Landvetter till Stavanger 31-08-2021 med ID kort. Missade mitt offshore jobb. 70000kr poff!
Blev du stoppad för att du kom med körkort eller av andra skäl (covid t.ex.)?
Körkort plus Covispass ska väl fungera för att flyga till Norge?
12 sep. 2021 22:34
Citerat från Birgere:
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Hatiku69:
Jag nekades checking på SAS flyg från Landvetter till Stavanger 31-08-2021 med ID kort. Missade mitt offshore jobb. 70000kr poff!
Blev du stoppad för att du kom med körkort eller av andra skäl (covid t.ex.)?
Körkort plus Covispass ska väl fungera för att flyga till Norge?
Hade Covid pass och id. Men nekades. Jag har klagat men SAS har svarat att jag inte kan få kompensation.
Av Birgere
13 sep. 2021 14:05
Citerat från Hatiku69:
Citerat från Birgere:
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Hatiku69:
Jag nekades checking på SAS flyg från Landvetter till Stavanger 31-08-2021 med ID kort. Missade mitt offshore jobb. 70000kr poff!
Blev du stoppad för att du kom med körkort eller av andra skäl (covid t.ex.)?
Körkort plus Covispass ska väl fungera för att flyga till Norge?
Hade Covid pass och id. Men nekades. Jag har klagat men SAS har svarat att jag inte kan få kompensation.
Passfriheten i Norden gäller väl bara om man är medborgare i länderna. Kan dom hat en misstanke om att du inte är svensk medborgare, i så fall tror jag man kan behöva pass eller nationellt IDKort där medborgarskapet står.
14 sep. 2021 00:20
Citerat från Birgere:
Citerat från Hatiku69:
Citerat från Birgere:
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Hatiku69:
Jag nekades checking på SAS flyg från Landvetter till Stavanger 31-08-2021 med ID kort. Missade mitt offshore jobb. 70000kr poff!
Blev du stoppad för att du kom med körkort eller av andra skäl (covid t.ex.)?
Körkort plus Covispass ska väl fungera för att flyga till Norge?
Hade Covid pass och id. Men nekades. Jag har klagat men SAS har svarat att jag inte kan få kompensation.
Passfriheten i Norden gäller väl bara om man är medborgare i länderna. Kan dom hat en misstanke om att du inte är svensk medborgare, i så fall tror jag man kan behöva pass eller nationellt IDKort där medborgarskapet står.
född i Sverige och alla släkt bakåt i tiden är svenskar om man säger så. Skulle resa själv.