Bästa tid att boka flyg

Av Usa2018
1 sep. 2018 22:39
Visningar: 155
Hej!
Sitter & letar flygbiljetter till SF för nästa sommars månad på amerikanska västkusten. Har fått tips om att boka tidigt i höst & vet inte hur länge man ska våga vänta. Någon som har erfarenhet kring om det brukar gå upp eller ner under året?
Av Lotta29
1 sep. 2018 23:29
Vi har åkt till USA 3 gg , i vinter blir det 4: de gg, och då har vi alltid bokat ca 6 månader innan men detta året bokade vi 9 månader innan dör priset var bra just då. Faktiskt har vi inte sett billigare pris sen vi bokade.
2 sep. 2018 01:36
Sommaren är alltid mycket dyrare till USA. Om du kollar vad resan kostar nu i höst, t.ex. i oktober (lågsäsong) så kan det lätt kosta 50% mer i juli. Min erfarenhet är att priserna till USA sjunker drastiskt i augusti-september. Nu har jag mest flugit till New York, men i juli har jag betalat 7-8000 hit medan man i augusti kan hitta samma resa för 3500. Du tjänar alltså mer på att vara flexibel med dina resdagar än att tajma exakt rätt med när du gör bokningen.

Mitt tips är att bilda dig en uppfattning om vad det "ska" kosta med de bolag som flyger dit du vill åka och sedan gör du en budget efter det. Bestäm dig för vad du som max kan tänka dig att betala och vad du tycker är ett bra pris. Så fort du hittar en resa som du är nöjd med så bokar du den och sen är du glad och nöjd över att du är klar med den biten. Det är väldigt sällan som priserna går ned väsentligt så att man känner sig väldigt missnöjd efter att man bokat. Oftare går de på andra hållet.

Dessutom kommer den relativt lilla skillnaden mellan vad din biljett kostar och vad den eventuellt skulle kunnat kostat om du tajmat bokningen bättre vara så försvinnande liten i förhållande till vad du kommer att lägga på hela resan, så att det inte är värt att lägga allt för mycket energi på att spara några hundralappar på flygresan.
Av Usa2018
2 sep. 2018 07:47
Tack för tipsen! Som lärare måste jag nog åka på sommaren även om såhär års hade varit att föredra. Hittade ok priser igår, så slår nog till. Trist när vissa bolag inte har med pris för bagage bara och så.
Av Birgere
2 sep. 2018 11:04
Jens har helt rätt i priserna på sommaren, runt 20 juni höjer flygbolagen samtidigt priserna med 30-50%.... lite kartellbildning där😁
2 sep. 2018 12:32
Citerat från Usa2018:
Tack för tipsen! Som lärare måste jag nog åka på sommaren även om såhär års hade varit att föredra. Hittade ok priser igår, så slår nog till. Trist när vissa bolag inte har med pris för bagage bara och så.
Vi bokar alltid så tidigt som möjligt och det har lönat sig. Någon enstaka gång har priset gått ner lite (Norwegian som påstår att man ska boka tidigt för lägsta pris, lögn alltså). Man får se det i stort, även om man missat pånågon resa så blir det över tid mycket vi "sparat" på tidigt bokande.
Senaste var Nya Zealand där vi bokade drygt 11 månader innan, under 8000:-, resan har inte legat under 16.000:- sen dess.

Risken med att vänta är ju att de bästa flygen tar slut, iallafall till det låga priset.