Barcelona, tips om restauranger och annat....

Av Micke75
8 apr. 2008 21:00
Visningar: 22445
Hej alla resglada!

Jag åker till Barcelona i början av maj för första gången!!!!
Har bara hört bra om stället och längtar fruktansvärt.
Är det någon som har bra tips på restauranger där, behöver inte vara lyxigt och dyrt (känner mig bara obekväm när man blir uppassad). Vi kommer att bo mitt i smeten (las ramblas).
Kommer att besöka dom klassiska ställena som parc guell, katedralen m.m.
Även andra tips om saker man inte får missa, gärna någon udda bar eller dylikt.

Micke
8 apr. 2008 21:44
Hej Micke

Du kan läsa min blogg om Barcelona på http://www.reseguiden.se/minsida/gullsing/blogg/2005-09. Där kan du läsa om var vi åt och tips om hur du ska äta lunch och middag, tapas för vår del. Vi har varit i Barcelona bara en gång, men längtar tillbaka så mycket. Man kan uppleva jättemassor. som du skriver, så måste du besöka de klassiska ställena.

Hoppas att du får en underbar resa, precis som vi hade.

Gilla
Av Stumpan
8 apr. 2008 22:12
Hej, jag har bott och jobbat i Barcelona, så jag har massor av "smultronställen"!
En mysig bar/restaurang är Princesa 23, bra mat och mycket folk. Ligger i närheten av Picasso-museet.
Området som heter "Born" är jättemysigt. Där finns massor med små barer och tapas-ställen. Ett ställe som är jättemysigt och väldigt lokalt är Euskal. Där väljer man tapas från olika fat, som vid ett konditori och betalar efter hur många tandpetare man har på tallriken. Väldigt billigt.
Ett trendigare ställe för tapas är "Sagardi". Ligger i närheten av Metro-stationen Jaume. Något dyrare, men flashig inredning.

I Born ligger också en jättefin kyrka "Santa Maria del Mar": Kolla in Rosenfönstret!

Nere vid Port Olymic finns det massor med barer och restauranger. Shoko och Carpe Diem är riktigt nice. Vill du ha en galen "Svensexa-kväll" får du inte missa "Baja Beach". Det stället är obeskrivbart!!!

Oj, det blev en hel del tips. Det är vad jag kommer på så här på rak arm! Hör gärna av dig om du vill ha fler tips!

Och ha en underbar resa till den otroliga staden!

Jag är lite avis!

/Stumpan
9 apr. 2008 11:43
Barcelona!! en underbar stad! Varit där flera gånger.

Passa på att titta på deras fontänshow. Flera ggr i veckan har dom den strax nedanför Montjuis Plaza Espana. En kul grej att bara få se! Ta en dags tur och åk på vinprovning. Eller Nou Camp. Även om man inte är intresserad av fotboll så kan man inte låta bli att ryckas med.
En varning bara. Det finns enormt mycket ficktjuvar och dom är skicklig.

Monjuic, det olympiska berget med stadion som byggdes till OS 1992 också värt att se. Ha en trevlig resa.
9 apr. 2008 13:13
http://www.fattirebiketoursbarcelona.com/
Vi var i barcelona och prövade cykla runt med denna arrangör. Det bästa vi någonsin gjort!! Super!! (Efter det har det blivit cykel i både paris och berlin..:-)))
Akvariet i Barcelona är väl värt ett besök. Om ni inte är höjdrädda finns en linbana upp till berget Monjuic där ni kan besöka fästningen. Nöjesparken uppe på berget Tibidabo är också väl värt ett besök med en fantastisk utsikt.
/Resepiraterna
9 apr. 2008 20:10
Tjena Micke, själva Las Ramblas klarar du av på en dag - vad som finns på andra ställen är mycket intressantare.

Både i Barrí Gotic och Barceloneta kan du hitta fantastiska små restauranger och barer.

Är du intresserad av vin rekommenderas Vila Viniteca och Viniteca Catalonia.

Picassomuseet och om du har tid även Dalis villa utanför Barcelona.

Torres vingårdar funkar också.
Av Micke75
9 maj 2008 19:54
Tack för tipsen igen!!

Så här i efterhand, FY FAN vilken fin stad, kommer definitivt att åka tillbaka, rekommenderas enormt!!!!!
Av Samip
25 jan. 2009 21:05
Tja Micke, vi åker till barca i juli 09. Första gången... Hur dyrt/billigt var maten, kläder mm? Vad rekommenderar du som måste besökas, restauranger mm.. Sami
Av Pablito
26 jan. 2009 11:30
Hej.
har bott och jobbat i Bcn, mycket bra stad.
Måste få rekommendera mitt smultronställe som ligger nere vid Porto Olympico, ett ställe som heter Bestial:
Mycket bra mat och prisvärt.

http://www.bestialdeltragaluz.com/
Av Micke75
26 jan. 2009 22:41
Citerat från samip:
Tja Micke, vi åker till barca i juli 09. Första gången... Hur dyrt/billigt var maten, kläder mm? Vad rekommenderar du som måste besökas, restauranger mm.. Sami
Vi åt också på "bestial" när vi var där, riktigt bra ställe oc h hyfsade priser, hela port olympico är hur schysst som helst.
Vi gillade också "tältrestaurangerna" som låg lite längre bort, som på en pir ut i vattnet, kom inte exakt ihåg vad det området heter, tror att det kan vara samma område.
Vi upplevde att det var samma priser som i sverige, kanske lite billigare. Vid las ramblas så steg priserna rejält på restaurangerna.
Hotell är dyrt om man vill bo centralt, har hört av flera kompisar att man ska hyra lägenhet istället som är bra mycket billigare, och man kan hitta det riktigt centralt också.
Hur som helst så är barcelona nog min favoritstad än så länge i europa.

Micke
Av Hkn
17 juli 2009 12:31
Den roligaste överraskningen av alla Barcelonas restauranger: Pla.

Stället rankas alltid väldigt högt på TripAdvisor (typisk placering: 11 av 2473 restauranger).
Det är trevligt, inte snordyrt och om man bara hittar dit så är det ett bättre resminne att ta med hem.
Några ganska kassa bilder och en lite mer utförlig recension hittar du här:

http://www.guidebook.se/?p=546

Smaklig spis,

:: h ::
25 aug. 2009 10:49
Du kan kolla en blogg som heter boende-barcelona.com

Där hittar du förhoppnigsvis en massa tips!