Barcelona i sommar?!

24 mars 2010 21:35
Visningar: 828
Tjena!

Vi är två tjejer som vuxit ifrån slitna charterställen i medelhavet och har därför satt sikte på Barcelona! Har dock aldrig varit där så är det någon som känner för att tipsa lite om staden eller rent av hänga på så är ni välkomna att maila! Resdatum 28/6-5/7 (ej flexibelt pga arbete)

/ M & E
24 mars 2010 22:28
Jag är visserligen lite till åren kommen, så några festställen och diskotek kan jag inte tipsa om, för vi går till sängs rätt tidigt. Men titta gärna på den här tråden: http://www.reseguiden.se/forum/resor/barcelona-146. Den berättar om vår Barcelonaresa för snart 5 år sen. Där kan du/ni i alla fall få tips om vad man kan och kanske bör göra under dagarna. Trevlig resa. Barcelona är och förblir vår favoritstad.

Gilla
Av Samip
6 apr. 2010 16:01
Hej på er

Jag och min sambo åker dit för andra gången (senast förra året). Flyger från Helsinki den 4/7. En vecka. Ett tips (bra sådan) är att köpa 1 veckas tunnelbanakort (typ turistkort). Ni sparar mycket då. Tunnelbanetrafiken är väldigt stort där och ni kommer nästan överallt. Köper ni enkelbiljetter blir det dyrt. (Måste alltid köpa en ny vid tågbyte...) Bästa stranden hittar ni en bit ifrån "mitt-i-city-stranden" ca 4 km bort (stranden brevid nudisterna :) ). Där är det lugnast, mer av det lokala folket samt mindre av alla försäljare mm. Ska ni ut och äta (och det förmodar jag att ni absolut gör:) så föredrar jag de mindre ställen vid de smala gränderna. Och kanske inte på RAMBLAS fördär är det svindyrt och maten smakar somvilken som helst "kvartersgrill hemma i vingåker). Men det är klart att ni måste se ramblas, det är verkligen liv på kvällarna. Mercat de la Boqueria är ett måste! Europa bästa Saluhall!! Disco´s finns det gott om. Populärt är vid port olympic: http://www.barcelona-tourist-guide.com/en/areas/barcelona-olympic-port.html

Ps. Har ni inte bokat hotell ännu så rekommederar jag absolut hotell med riktig AIRCONDITION!!!!! Det väldigt varmt och fuktigt i juli. www.hotels.com

Ha en bra semester. Maila om ni har fler frågor. Barca´s so coooool

/Sami
6 apr. 2010 23:03
Hej, har själv bott i barcelona 2008 tillsammans med min flickvän.
Tycker tyvärr att många missar dom bästa tipsen. Här är iaf min top 20 lista att göra.

Razzmatazz. diskotek av toppklass, the loft ( ett av dom 5 dansgolven ) har den bästa musiken =) tung electronica / techno/ house. Ta metron linje 4 ifrån Placa Urquinaona, går mellan stationerna Trinitat Nova - La Pau, gå av vi Bogatell. När du kommer dit så fråga dig fram =) bara 50 -100 meter kvar.
www.salarazzmatazz.com

Farggi, underbart god glass och kaffe (har jobbat där =) (ta cafeet på Passeig de Gracia 2, bäst =)

Första uteserveringen på rambla catalunya (bra priser och god mat, har för mig det är första ifrån plaza catalunya sett) minns tyvärr inte namnet =/

Catwalk, bra diskotek i hamnen vid torre mapfre. Många kända DJ.s
www.clubcatwalk.net

Montjuic, en grön oas och fantastisk utsikt. FInns cafeer, parker med mera.

Strandpromenaden. mysigt med fin vy ut över havet. Ibland marknader,mycket skitrestauranger dock. kolla igenom menyn och priserna och skaffa dig en uppfattning =P

Siddartha, världens bästa drinkar i opiumtält miljö. ligger på carrer de avinió. las ramblas ->carrer de ferran -> carrer de avinió. kan vara lite kluriga människor på dessa gator nattetid. Men klart värt det, En oupptäckt oas. (coctail baren alltså, inte gatan =P

Living Barcelona, en trevlig lounge bar i mitten på las ramblas. Skaffa flyers för gratis eller billig cava/öl/drink, annars rätt dyrt. DOck trevlig lounge atmosfär.

Vill man shoppa så är det barrio gothico, born, passeig de gracia och ronda de universitat (har jag för mig den heter) som gäller. I barrio gothico så är det ifrån placa catalunya och neråt som gäller, tills affärerna tar slut, dock många sidovägar att kolla =) kan ta en hel dag eller 2.

Gelatiii, underbar italiensk glass, ligger vid placa sant Jaume, bredvid katedralen.

Buenas migas, jävligt god italiensk focacca (stavning?) Ligger på ett av dom mysigaste ställena i hela stan vid katedralen. Rekomenderas varmt.

Luz del gas, en restaurangbåt som ligger i hamnen, mysigt att sitta och äta ost, dricka vin och röka en cigarett med utsikt över båtarna på kvällen.

George Payne, riktigt bra irländsk pub på Placa Urquinaona. Olika temakvällar,

I slutet på las ramblas vid vaxmuseet ligger >Bosque de les fades, bar i sagomiljö med lyktor, träd osv, otrevliga bartenders, men väldigt häftigt ställe. Värt iaf ett besök.

En restaurang på Carrer de la diputació, har dom bästa mackorna du kan tänka dig, inte biquinis då, utan baguett varianten, be att dom värmer den =)

Ligger en pizzeria på VIa Layetana, Den heter Montello, bästa pizzorna jag ätit, och billigt vin =) en flaska med ishink för €6.

Om du vill se stan och det är fint väder, kan jag rekomendera turistbussarna. Turistfälla, javisst, men du ser mycket. Och det är trevligt ifall solen skiner =)

Ytterligare en turistfälla, Mercat St Joseph (La boquería) ligger mitt på Las ramblas. värt ett besök.

Discotek Arena, finns olika Arena klubbar, bl.a gay clubbar osv, har för mig att en hette "madre" där var det mycket folk och bra dansmusik.

Här är en bra sida för diskon och klubbar i "the matinee group" www.matineegroup.com

hoppas denna lista ger dig några tips =) finns 1000 mer saker, men den listan blir alldeles för lång. detta är iaf några.

MVH Kristoffer

PS, om hotellet inte har ac, lugn. Köp en fläkt (om det inte redan finns) och sov utan täcke. det gjorde jag i över ett halvår =P
6 apr. 2010 23:07
Synd att ni inte är där en vecka tidigare den 23:e, för då är det San Juan, (midsommar typ) och då är stadens stränder smäckfulla av kanske hundratusentals människor/dj tält/fyrverkerier hela natten tills kl 6 på morgonen. Då ropar dom i högtatalarna att man måste gå hem =P

Men räkna ändå med otroligt mycket folk på gatorna då ni är nere.
Stälder sker hela tiden, men håll koll på plånböcker och kameror etc så sker det inte något. såg inte något våld under dom 8 månaderna vi var där.
Om man möter skumma människor på gatorna så är det bäst att bara ignorera. TIll skillnad från i sverige så lägger dom av ifall man inte bryr sig. Här är det ju snarare en sak som gör dom ändå knäppare.

Just det ja. testa Horchata på Panelles Donat på Portal de Angel. jävligt god =D

Ha en trevlig resa !!