Backpacka sydostasien- VISUM THAILAND

1 nov. 2015 09:44
Visningar: 249
Hej hej!
Vi är 3 tjejer som ska backpacka i Sydostasien med start i januari.
Vi kommer befinna oss i Thailand runt slutet av februari i början på mars någon gång.
Vårt problem ligger i att vi kommer komma till Thailand från Kambodja med buss landvägen. Där kommer får vi ett 15 dagars visum, men vi vill stanna i Thailand i ca en månad innan vi ger oss vidare till vårt nästa äventyr 🐒🏄
Tycker ni vi borde ansöka om visum till Thailand genom ambassaden med ett så kallad turist visum innan vi åker? eller förlänga vårt 15 dagars visum med ytterligare 15 dagar på plats? Vad är skillnaden på priset? Och vilket känns säkrare? HJÄLP 😥
Med vänliga hälsningar
Samira
Av Sierra
1 nov. 2015 17:48
Ni kan ansöka om Tourist Visa Double Entry i Sverige innan ni avreser. Då har ni 2 x 60 dagar. Pris 600 SEK.

Ni kan även ansöka om extension (förlängning) av de 15 dagarna ni får när ni kommer åter från Kambodja. Det gör ni på ett Immigration Office och det ger er ytterligare 30 dagar (ej 15). Pris 1900 THB.

Båda är säkra och extension är billigare.
Tourist Visa måste ni ansöka om personligen eller genom ombud i Göteborg eller Stockholm.
Av Hille2
1 nov. 2015 19:01
Enligt flera andra forum så kommer dubbel och triple entry att upphöra den 13 november i år och möjligheten till förlängning av uppehållstillstånd/visum kommer tydligen också att begränsas. Single entry visa kommer att förenas med ett ekonomiskt krav. Ett nytt visa med multipla entries kommer istället men då finns krav på pengar på thailändsk bank och där nämns summor som 200000 bath.

Hur det blir i slutänden med detta känns ännu oklart, men det är tydligt att förändringar kommer att ske.
Av Sierra
1 nov. 2015 19:32
Det förvånar mig inte att de ändrar igen. Det är ju bara knappt ett år sedan senaste ändringen. Jag vet att de tittat på Singapore och Malaysia och deras 90 dagars uppehållstillstånd men så bra blir det väl inte.....varför göra det enkelt?
Av Hille2
1 nov. 2015 19:52
Citerat från Sierra:
Det förvånar mig inte att de ändrar igen. Det är ju bara knappt ett år sedan senaste ändringen. Jag vet att de tittat på Singapore och Malaysia och deras 90 dagars uppehållstillstånd men så bra blir det väl inte.....varför göra det enkelt?
Ja, suck... :(
1 nov. 2015 20:02
Ifall vi ansöker om turist visumet nästa vecka hinner vi få tillbaka det 1 månad senare eller tidigare? Hur lång tid brukar det ta?
Vi börjar i Vietnam och kör sedan Laos, Kambodja för att sedan ca 1,5 månad senare komma till Thailand. Läste någonstans att man måste enter Thailand 3 månader efter man ansökt efter visumet, stämmer detta?😕
Av Sierra
1 nov. 2015 22:20
För Double Entry som ni i detta fall behöver skall båda inresorna ske inom 6 månader från när Visa är utfärdat.
Behandlingstiden för ansökan är ca en vecka.
2 nov. 2015 15:38
Tack för snabba svar :)
Ifall vi ansöker efter dubbel entry nu och får tillbaka det innan den 13 november, kommer vi kunna använda det eftersom det är innan den 13:onde eller är det totalt kört :(
Av Sierra
2 nov. 2015 20:33
Får du det beviljat före 13 november gäller det.