Backpacka i Egypten?

Av Mariat
22 juni 2006 15:06
Visningar: 1369
Har ett fruktansvärt ressug men inte så mycket pengar då vi var på en långresa för ett år sedan. Dessutom pluggar jag och ännu ett uppehåll känns inte aktuellt...

Så nu försöker vi hitta nån slags kompromiss mellan charter (hua! hemska tanke...) och en lång backpackerresa (åhh... drömma kan man ju alltid!) och har funderat på att åka till Egypten några veckor i jul.
Någon som har några erfarenheter av landet förutom Hurghada och de där andra charterorterna? Hur är det att ta sig runt på egen hand? Några platser man inte bör missa, förutom pyramiderna? Några fina stränder som inte är överexploaterade?
En annan fundering jag har; är verkligen egyptierna så hemska som alla säger? Har svårt att tro att ett helt folkslag kan vara otrevliga och min egen teori är att många som åker iväg på en veckas charter tycker att de har rätt att strutta runt i badkläder mitt i stan och tänker kanske inte på att detta kan stöta sig med lokalbefolkningen, och därför får de ett dåligt bemötande....

Hoppas jag kan få lite tips och idéer!
/Maria
26 juni 2006 11:31
Hej!
Jag har varit i Egypten tre ggr och egyptierna är INTE otrevliga. Om man däremot kommer till Egypten och aldrig varit i ett arabland tidigare kan det var en omställning att komma dit. Volymen är högre, de är inte vana att se lätt klädda blonda tjejer så det är klart att de tittar. Sen har de ju en annan försäljnings taktik än här hemma. Det är ett annorlunda land helt enkelt..men är härligt land men en otrolig historia..
Efter Nilen finns massor av platser du inte får missa..åk tåg eller båt efter Nilen. Köp en guidebok och se vilka platser man bör se...jag har varit på de flesta platserna utom Abu Simbel...så har du möjlighet så åk dit..verkar maffigt..Lycka till!!
2 juli 2006 21:51
Hej!
Mycket enkelt att på egen hand fara till t.ex. Kairo o fara runt där. Jag har varit där två ggr o en gång i Hurghada o jag kommer att återvända! Första gången åkte vi till Israel o sedan for vi rakt genom Sinaiöknen via Taba o under Sueztunneln till Kairo vilket tog ca 11 timmar.
Jag har vänner för livet både i Kairo o Hurghada o har ständigt sms-kontakt med dem. Dessa egyptier är då verkligen inte otrevliga!
Mvh Eva
9 juli 2006 22:40
hej maria,
hur gick det med planerna? blev det nån resa till egypten? vi tänker resa runt litet också, just nu ser det ut som vi delar upp det i två resor. En för oasrutten och en annan via sinai och till Jordanien.
17 juli 2006 10:20
Hej!
jag och min 12 årige son luffade runt i Egypten förra jul/nyår i ett par veckor. Kairo är en bra utgångspunkt och flygen dit brukar vara billiga. Från Kairo går det tåg och vi tog nattåget till Aswan. Från Aswan kan du sedan ta dig med tåg till Luxor. Där finns bl a ett fantastiskt hostel som jag varmt rekommenderar. Från Luxor kan du ta den inhemska bussen till hurghada om du vill avsluta med lite sol och bad. från hughada kan du sedan ta bussen tillbaka till kairo. Jag hade nog avslutat en bit utanför Hughada med bara lugn och ro på ett hotellkomplex utan tjatiga försäljare och annat. har du luffat runt några veckor kommer du uppskatta den avslutningen.
Egyptierna är inte otrevliga men alla försöker lura dig på pengar. Det kan vara bra och veta på ett ungefär vad taxi kostar osv. De tror du har hur mycket pengar som helst och det kan bli dyrt om man inte förhandlar. Jag hade långärmat och långbyxor och aldrig urringat i städerna. Man får helt enkelt ta seden dit man kommer. Kvinnor sitter längst fram i bussar och metro.
Vädret är perfekt över jul!
Hyr gärna häst och guide och rid runt pyramiderna i Kairo. I Aswan måste du hyra Faluka och segla på nilen. Kvällsturen till Philatemplet är en höjdare. Hostelet i Luxor kommer och möter dig med häst och vagn. Du bor för 30:-/natt inklusive frukost och de hjälper dig med allt du vill se. Luxors basargata är lugnare och trevligare än Kairos.
/Resepiraterna
Av Mariat
23 aug. 2006 18:25
Ännu en fundering...
Jag har fått för mig att pyramiderna ska genomgå en rejäl renovering. Någon som vet eller har jag bara drömt?
Inte så kul om man lyckas tajma en stor renovering... vill ju ha fina bilder.....
Av Prepp
10 sep. 2006 00:33
När jag var där i maj 2006 så höll man på att restaurera Sfinxen. Ett flertal byggnadsställningar gjorde det svårt att ta bra bilder. Såg däremot inga tecken på att man restaurerar pyramiderna (på utsidan). Antalet besökare som får se insidan av pyramiderna per dag är kraftigt begränsat och speciella biljetter måste införskaffas. Officiellt är det inte tillåtet att fotografera inuti pyramiderna.
Av Sierra
27 sep. 2006 15:07
Tjena,
Om du kommer till Aswan på din Egyptenresa måste du kolla in på "OLD CATARACT HOTEL". Det öppnade 1899 och ligger vid Nilen. Agatha Christie skrev del av "Death on the Nile" som kom ut 1937 på detta fina gamla hotell. Värt ett besök...
Idag ingår hotellet i SOFITEL-kedjan.
Av Saber
12 mars 2008 12:50
Hejsan!
Jag är gift med en egyptsie och har bott mkt i egypten. Det finns alltid mkt bussat överallt i egypten, lätt att ta sig fram. Som tjej kan det vara lite jobbigt och ibland även farligt att vara på ensam på platser där det inte finns turister.
12 mars 2008 16:49
Citerat från saber:
Hejsan!
Jag är gift med en egyptsie och har bott mkt i egypten. Det finns alltid mkt bussat överallt i egypten, lätt att ta sig fram. Som tjej kan det vara lite jobbigt och ibland även farligt att vara på ensam på platser där det inte finns turister.
ärligt talat - det är värre i vilken svensk stad som helst en fredag eller lördagkväll...
Diskussionen är stängd för nya svar