Australien och Nya Zeeland hösten 2014

28 apr. 2014 01:21
Visningar: 641
Hej på er alla där ute!

Jo, nu rä det såhär att jag och min bästa barndomsvän ska ge oss ner till landet "Down under"
Nya Zeeland till hösten och spendera ca. 3 veckor där! Och det jag undrar är vad man behöver tänka på inför resan, som kostnader till olika saker? Bäst transport inom landet och huruvida man ska göra med hotell/vandrarhem, hitta på plats etc. och lite sådant där :)

Någon med erfaranhet, hade tänkt åka ungefär sådär i slutet av oktober i sådana fall och så undrar jag vad en sådan resa kunde tänkas gå på (om man utesluter själa flygbiljetterna iaf) Tänker på mat, nöjen, shopping, transport, boende och andra småsaker.

Skulle ca. 30 000 kr kunna gå för 3 veckor gott och väl? SÅ att man inte behöver snåla särskilt mycket då heller kanske? :)
28 apr. 2014 16:53
Ja, 30 000 kr borde ni klara er på i tre veckor.
Men ska ni spendera tre veckor i BÅDE Australien och Nya Zeeland. Det blir väldigt svårt att hinna det om ni ska se mer än städerna ni landar i och lite till runtomkring.

Räkna i alla fall med att det kostar ungefär som hemma, vissa saker är billigare och andra dyrare. Det är absolut enklast att bo på vandrarhem och det finns massor att välja på. Kommer kosta runt 20-30 dollar per natt och person beroende på var det är och hur fint det är.

Det är lätt att åka runt med buss, men är ni två kan ni även hyra bil. Jämför priserna på nätet. Vilka ställen hade ni tänkt besöka?
7 maj 2014 15:32
Vi spenderade 4,5 veckor i Nya Zeeland och gjorde av med ca 20000 (exklusive busspass som vi hade bokat hemifrån för ca 3800kr). Vi snålade inte och gjorde typ alla utflykter som vi ville och shoppade även litegran. Vi åkte med Kiwi experience och var supernöjda, de fixar alla boende och utflykter längs vägen så det behöver man inte tänka på själv.
28 maj 2014 13:39
Hej!

Spenderade fem månader i Nya Zeeland 2012/2013. Vad det gäller kostnader så kostar turist-aktiviteterna ofta en hyfsad slant, men är oftast värt pengarna. Gällande transport så rekommenderar jag att hyra en bil och checka in på billiga vandrarhem(20-40 NZD per natt per person), alternativt hyra en husbil men man får inte campa överallt, så jag vet inte hur bra det fungerar där riktigt. Nu var jag främst på södra ön och där hade man en stor fördel av bil kontra buss och det finns saker att se överallt. Finns en bra organisation som heter BBH där man också kan skaffa ett häfte med telefonnummer, ranking och priser till en massa vandrarhem i närheten. Dessa finns vid alla turistinformationer som i sin tur finns överallt. :)

Vad det gäller totalpris är ju alltid svårt att säga men boende kan man få billigt och bil bör inte vara jättedyrt heller att hyra. Jag spenderade nog runt 20 000 kr den månaden som jag ägnade mig åt "turism", men det går förmodligen att minska den kostnaden om du bara vill spendera 15 000 i varje land. Jag lade ganska mycket pengar på turist-aktiviteterna men inget på hyrbil, endast bensin.

Hoppas det hjälpte lite!
//Andreas
Av Msdr
4 juni 2014 21:14
Hej!

Vi hyrde bil och bodde på YHA vandrarhem hela vägen, bokade efter hand. 30 000 för tre veckor låter fullt rimligt, om man lagar en del mat själv och så på vandrarhem.
Vi uppskattade mycket att ha bil och den friheten, då det finns så osannolikt mycket att se och man kan vilja göra plötsliga avstickare och så.

Har ni tänkt både Nord- och Sydön på tre veckor?
Vi hade två veckor på vardera ön och då fick vi rappa på rätt rejält :) Hann inte göra några längre vandringar eller så, men vi körde runt i princip hela ön hela vägen ner till Milford Sound, där vi gjorde en kryssning över en natt.