Austalien och Nya Zeeland - 4 veckor alldeles för lite? Budget?

Av Msdr
23 jan. 2009 00:20
Visningar: 8681
Hej!

Jag planerar att åka till mitt stora drömresmål - Australien och Nya Zeeland - i början av 2010. Jag tänkte mig i första hand vara borta 4 veckor, men detta är rätt flexibelt.
Ni som kombinerat dessa två länder - hur lång tid tycker ni att man behöver för att se "tillräckligt"? Jag vill åka åtminstone till Sydney, bada vid några schyssta stränder samt se lite sevärdheter och gärna en hel del natur.
Behöver man mycket mer tid för att hinna med lite av varje?
Blir det otroligt dyrt?? Har varit bl.a. i Sydostasien vilket ju är otroligt billigt, förstår ju att det här blir väsentligt dyrare... Rimlig budget för ca 4 veckor (om man vill bo och resa skapligt bekvämt)?

Blir väldigt glad om någon har några bra tips och svar :)
23 jan. 2009 04:09
Folk som varit på båda ställena rekommenderar 50/50 i tid (jag var trots 4 år i Oz aldrig över till NZ).

I Sydney däremot kan jag rekommendera följande:

Längs med Elisabeth och Pitt Street (går från Central Station till Circular Quay) finns ett flertal hostels av olika kvalitet. Där kan du få del i rum från ca 15 upp till 40 AUD per natt ($1 = ca 5,30 SEK). Däribland:

- Sydney Backpackers på Wilmott St nära Town Hall
- The Maze på 417 Pitt St
- Y Hotel på Wenthworth

Längre upp på Pitt (vid CS) finns Wake Up! som är lite trendigt och ganska nyöppnat med bara nåt år på nacken.

Vid Central Station (CS) är det likadant. Där ligger Sydneys största Hostel
- Sydney Central. Bra kvalitet.

På Sussex och Kent Street finns några dessutom.
- Base på 477 Kent

Vill du ha lite annorlunda boende så finns det några (Pub) Hotel på Foveaux Street i Surry Hills (inte långt från Central Station) som heter KB Hotel och Excelsior Hotel (rockklubb bakom bareni puben). Här kan du förhandla priserna lite beroende på hur länge du skall stanna.

På Chalmers Street mellan CS och Surry Hills finns ett annat Hotel som heter Royal Exhibition. Där är det riktiga hotellrum i prisklassen $80-90.

MAT kan du hitta billigt på olika food markets och då år det billigt MEN jag rekommenderar att du sätter undan pengar för åtminstone en schysst middag för det finns många MYCKET bra restauranger i Sydney.

BILLIGT: Finns i Paddy's Markets, nudelhak, koreanska etc. Tar du Excelsior eller motsvarande så finns garanterat gemensamt kök.

MELLAN/DYRT: Gillar du kött så gå till Meat & Wine Co i Darling Harbour. Deras Rumpstek kan man döda för. Vill du ha "lyxmat" så tycker jag du skall gå till Becasse på Clarence Street. Bra japanskt på Musashi 447 Pitt Street där du kan få vänta på bord.

RESANDE: Tja... Även buss kostar en del om du skall åka en längre sträcka och på offentliga transportmedel som är det max 20 kg per väska/ryggsäck som gäller för bagage om du skall "checka in det" - tyngre så får inte personalen hantera det.

Ska du upp till bergen (Blue Mountains) så finns Blue Mountains YHA på 207 Katoomba Street i Katoomba. Har blivit framröstat som bästa hostel i Australien för något år sedan. Jag skulle ta tåget hit men en del resenärer gillar inte dem för det är lokaltåg (tar ca 2 tim) och är inte speciellt lyxigt. I Katoomba har du BMs äventyrsnav. Finns mycket schyssta grejer att hitta på (Canyoning, Rock climbing, Abseiling etc) och även många bra restauranger och kaféer. Katoomba och Leura är Australiens Slow Food Mecka.

STRÄNDER: Om man ser till de största stränderna gillar jag Manly bättre än Bondi (trevligare att ta sig dit också). På Manly finns många Hostels ( kolla t ex http://www.hostelbookers.com/hostels/australia/sydney---manly/).

Sedan finns ju också Coogee, Maroubra (relativt oetablerat) samt Northern Beaches.
Av Trea
23 jan. 2009 13:00
Jag skulle säga att det är för kort tid. Vi var tre veckor på NZ och det kändes för kort, vi hade behövt fyra veckor för bara NZ! Ok, allt går förstås! Man kan ju se lite på varje ställe. I så fall får man välja antingen Nordön eller Sydön på NZ. Båda går inte att hinna på två veckor (om man tänker sig halva tiden). Det är så stora avstånd! NZ kan se litet ut, men om man åker runt med bil (vilken är att rekommendera, då upplever man så mycket av naturen!) så ska man tänka på att vägarna är slingriga och sträckorna tar längre tid än man tror...

NZ är fantastisk, så jag rekommenderar det verkligen! Helt otrolig natur och massor av spännande upplevelser! Vi har ett album på vår sida. Kolla gärna där...!

Om jag skulle välja en av öarna skulle jag välja nordön. Det är mest geotermisk aktivitet där och fanns mycket att uppleva. Dessutom är det längst norrut på nordön som det är bra att bada, om du nu ville det. Men naturen är fantastisk på båda öarna!!!

Priserna i NZ var nog faktiskt lite lägre än i Sverige (även om det naturligtvis inte är så billigt som i Asien). Allt som allt blev vår resa dit ändå väldigt dyr, men det berodde mest på att flygbiljetterna var dyra och att vi bokade ganska mycket utflykter när vi var där, och det kostar förstås...
26 jan. 2009 14:44
Det finns inte en chans att man hinner med BÅDE Nya Zeeland och Australien på 4 veckor! Jag spenderade 4 veckor på Nya Zeeland och det var alldeles lagom. Vet inte hur mycket av Australien du är intresserad av att se, för att få en munsbit, dvs. Sydney, ett antal stränder och snorkelturer i Queensland samt ev. Ayers Rock eller Kakadu National Park (=natur) skulle väl ta 4-6 veckor beroende på hur ingående du vill se Queensland.

Om du verkligen vill korta ner din resa, men ändå hinna med en del, så ta Nya Zeeland i tre veckor (välj ut det du är mest intresserad av genom att läsa i en guidebok), spendera nån vecka i Sydney, flyg upp till Cairns och res omkring i Queensland i 2-3 veckor och ta sen en avstickare till nån nationalpark om du är intresserad av det innan du åker hem.
26 jan. 2009 18:47
Om det är som du säger att det är ditt drömresmål (ett av många säkert :)), så håller jag med om att du bör överväga att förlänga resan. Om nu budgeten täcker upp det förstås... Den stora nackdelen med Australien är att det är så fasansfullt stort! Bara att transportera sig mellan ställena konsumerar dagar bara det!

Jag tycker att du ska börja med att punkta upp vad du bara MÅSTE se, VILL se och det du känner du kan låta bli. Både när det gäller Oz och NZ. Om du håller dig till trakterna runt Sydney och kör strandlivet i en vecka och känner att du är nöjd med att uppleva den enastående naturen på NZ, då tror jag att du kan fixa det faktiskt. Att ta sig runt i Nya Zeeland tar inte så lång tid. Nu hade jag den stora förmånen att vara tre månader på varje ställe, men jag känner ändå att jag bara har klöst på ytan.. Summan av kardemumman: Vad är du ute efter mer specifikt? Kan du svara på det då är det lättare att avgöra!

Hoppas det kan vara till någon hjälp... :)

Mvh,
Cecilia
Av Msdr
2 juni 2009 10:47
Om man planerar väl (dvs bokar flyg i tid osv, så man slipper åka så mycket buss...), kan 2 veckor i Australien och 3 veckor på Nya Zeeland funka? Jag tänkte mig mer se ett axplock från båda länderna, i Australien kanske ffa Sydney, lite stränder, Ayers Rock och så.
Prisnivå jämfört med Sverige? Billigare, dyrare, lika?

Börjar närma sig det riktiga planeringsstadiet :)
Diskussionen är stängd för nya svar