Att försöka sova på planet

18 sep. 2012 16:50
Visningar: 7615
Hej alla vana resenärer. Vi ska åka en lång flygning, cirka 12 timmar (till Thailand/Malaysia om någon undrar). Vi åker sen eftermiddag/kväll.

Jag undrar vad som rekommenderas för att kunna sova bra? Ögonmask, öronproppar, uppblåsbar nackkudde? Finns det några naturläkemedel eller annat receptfritt man kan köpa innan som hjälper sömnen på traven? Tipsa mig gärna!
18 sep. 2012 19:50
Hej!
Vilken bra tråd! :) Jag skulle också vilja ha sovtips.

Nackstöd är viktigt och eftersom en vanlig kudde är aningen klumpig så tycker jag att någon slags nackkudde är ett bra supplement. Ta inte en för liten utan en som verkligen ger dig stöd när "skallen trillar ner" :)

På en flygning med Air Seychelles delade de ut ögonmask och sovsockor vilket var kanonbra!
Öronproppar funkar inte bra för mig eftersom jag upplever det som ett vaccum i skallen och att de snarare förstärker dova ljud så som brummet från motorerna. (men det är jag och mina öron)
Av Annl
19 sep. 2012 09:24
Det första tipset som jag fått lära mig är att det är viktigt att tänka på vart man ska åka och tidsomställningen när man bokar flyg; dvs. ska man åka till Asien så ska man lämna Europa så sent som möjligt på kvällen/natten (när vi flög till Hong Kong så lämnade vi Helsingfors 24.00) och när man åker till USA ska man lämna Europa s så tidigt som möjligt. Allt detta för att underlätta tidsomställningen och för att lättare kunna sova på planet.

Ögonmask tycker jag är bra och för oss som har glasögon är det gott att kunna ta av sig dem när man försöker slumra till.

Håller med Nisse om öronproppar och att de känns lite strange...

Sovsockor får man även på Turkish och de är gossiga tycker jag.

Sen är ju stödstrumpor alltid viktigt och underlättar ju sömnen så att man slipper upp och röra sig.

Vi hade alltid med oss nackkudde tidigare men har skippat detta nu - det funkar att sova med den kudden som man får tycker jag och extra bra är det ju om man åker med ett bolag som har stolar där man kan fälla in "flärpar" eller vad jag ska kalla dem mot huvudet, om du förstår vad jag menar.

Du undrar om naturläkemedel och det har jag inte koll på men däremot vet jag en väninna till mig som brukar ta en halv sömntablett av barndosen när hon skal flyga till släkten i Kaiifornien. Själv har jag aldrig testat detta och är lite skeptisk men det kanske är kanon.
19 sep. 2012 10:23
Citerat från annl:
Vi hade alltid med oss nackkudde tidigare men har skippat detta nu - det funkar att sova med den kudden som man får tycker jag och extra bra är det ju om man åker med ett bolag som har stolar där man kan fälla in "flärpar" eller vad jag ska kalla dem mot huvudet, om du förstår vad jag menar.
Såna flärpar är bra! Mn jag har bara varit med om det nu i somras på Lufthansa (har flugit LH tidigare utan flärpar). Jag tycker inte nackstödet är på rätt ställe för min nacke så jag behöver mer än bara den kudden man får.
19 sep. 2012 10:33
Nackkuddarna med frigolitkulor i är betydligt skönare än de uppblåsbara men tar mer plats, funkar dock som skydd runt t.ex. kameran i ryggsäcken.

Som Bibby är inne på, en flaska rött brukar funka.
19 sep. 2012 14:38
Jag har köpt bra stödstrumpor på Apoteket vilket gör att benens inte känns lika svullna och jag vaknar inte lika ofta och behöver gå upp och "gymnastisera"! Öronproppar är ett måste för mig liksom ögonmask.

Numera bokar vi Economy Extra (SAS) vilket underlättar sovandet - breda go'a säten och längre avstånd fram till nästa stol!
19 sep. 2012 15:29
Själv har jag inga problem med att sova på plan flyplatser osv. you name it , däremot skulle jag nog vilja säga dämpande headset till telefonen då stänger man ute precis lagom mycket ljud,mina dämpar 25 db vilket är alldeles lagomt för mina öron.

Jag har inget problem med ljuset eftersom jag är van vid midnattssol i sverige utan mörkläggningsgardiner i fönstren, men är man känslig för ljuset kan säkert ögonmask vara ett bra alternativ men som sagt för såna som mig som somnar stående så är allt sånt här ilandsproblem men för den som har svårt att koppla av ser det ju inte så.

Nåväl tips nummer ett se till att ni vänder dygnet redan innan ni kommer framså ni har rätt dygnsrytm när ni kommer fram,inget skoj att sova ut på planet och komma fram utvilad sent på kvällen för att då är man ju liksom ur led innan det ens startat.
Av Annl
19 sep. 2012 16:42
De nackkuddarna har vi inte testat - de låter spännande.

Och ja, en flaska rött eller en GT är ju inte heller fel.
Citerat från floridasidan:
Nackkuddarna med frigolitkulor i är betydligt skönare än de uppblåsbara men tar mer plats, funkar dock som skydd runt t.ex. kameran i ryggsäcken.

Som Bibby är inne på, en flaska rött brukar funka.
Av Ynwi
19 sep. 2012 17:16
GT ??? Då är väl Aftonbladet mera sövande ...
Av Mpc
20 sep. 2012 17:21
be din dr att skriva ut något det kan var till stor hjälp fins några enkla lunga som man kan ta till om man nu har svårt att sova i ett plan efter som det är mycket folk i rörelse
Av Annl
23 sep. 2012 13:52
Du är rolig....
Citerat från ynwi:
GT ??? Då är väl Aftonbladet mera sövande ...
Av Annl
23 sep. 2012 13:54
Mina ilsket rosa Urbanears är kanon för att stänga ute ljud och ingen kan störas av musiken vilket dessvärre gäller om man kör de vanliga iPhone-hörlurarna.
Citerat från laplander:
Själv har jag inga problem med att sova på plan flyplatser osv. you name it , däremot skulle jag nog vilja säga dämpande headset till telefonen då stänger man ute precis lagom mycket ljud,mina dämpar 25 db vilket är alldeles lagomt för mina öron.

Jag har inget problem med ljuset eftersom jag är van vid midnattssol i sverige utan mörkläggningsgardiner i fönstren, men är man känslig för ljuset kan säkert ögonmask vara ett bra alternativ men som sagt för såna som mig som somnar stående så är allt sånt här ilandsproblem men för den som har svårt att koppla av ser det ju inte så.

Nåväl tips nummer ett se till att ni vänder dygnet redan innan ni kommer framså ni har rätt dygnsrytm när ni kommer fram,inget skoj att sova ut på planet och komma fram utvilad sent på kvällen för att då är man ju liksom ur led innan det ens startat.
Av Kerstin
24 sep. 2012 22:22
Massa bra tips som lyfts fram här, tycker jag. Bästa och enklaste sättet att få sova är nog att tala med någon doktor och be att få något utskrivet på recept.
// Kerstin
Av Joakimn
25 sep. 2012 07:58
En grejj som fungerar för mej, o jag kan om man följer detta somna överallt..
Beroende på när flyget går..Ett riktigt hårt träningspass..springa milen, eller dubbeltträningspass, typ Bodypump+spinning...kort o gott en riktig genomkörare samma dygn+ riktigt bra med mat. ingen kaffe inget som piggar upp, en bra bok och sen toppar med öronpluggar ögonmask= godnatt för 5-6 timmar.
ser bara till att du fått all mat innan o kanske dubbel dos med rötjut till maten..
* lägg dina tankar på nuet inte tänka på vad som skall ske när du kommer fram.
Happy traveling.
Av Pelle77
25 sep. 2012 19:39
En Bloody Mary och insomningstablett har alltid funkat för mig.
25 sep. 2012 21:53
Hej Emmationell!

Jag brukar alltid använda någon skön sovkudde och sovmask till det, när man ska flyga så långt. Sen är ju en iPad med filmer alltid trevligt att ha med för att fördriva tiden med. Ett annat trick jag brukar göra är att jag är uppe mycket längre än vad brukar, dagen innan man ska resa så långt. Då brukar det inte vara några problem med att somna på planet :)

Trevlig resa!
Tim
26 sep. 2012 13:48
Hörrni vilka GRYMMA tips ni kommer med, tack snälla! Vi åker 18.40 från Arlanda, och när vi landar på Langkawi så är klockan runt 12 eller något sånt tror jag, så det blir nog en bra hjälp med omställningen. Det blir nog en sovmask, en uppblåsbar nackkudde, ett par stödstumpor, ett par öronproppar (ifall att, men tror som många av er andra att det är skönare utan) och några glas vin eller så! Får ta med mig någon kurslitteratur från skolan också så har jag nog inga problem att somna...

Återigen, tack för bra tips, gillade bilderna på olika sovstilar där också. :)
26 sep. 2012 13:52
Ska tillägga också att jag frågade Apollo om det delas ut någon filt eller kudde, alternativt om de har något kit som de säljer med nackkudde, men inget sånt, utan då får man uppgradera sig till första klass. Så det blir till att införskaffa sånt innan avfärd.
Av Mpc
26 sep. 2012 16:37
Citerat från emmationell:
Hörrni vilka GRYMMA tips ni kommer med, tack snälla! Vi åker 18.40 från Arlanda, och när vi landar på Langkawi så är klockan runt 12 eller något sånt tror jag, så det blir nog en bra hjälp med omställningen. Det blir nog en sovmask, en uppblåsbar nackkudde, ett par stödstumpor, ett par öronproppar (ifall att, men tror som många av er andra att det är skönare utan) och några glas vin eller så! Får ta med mig någon kurslitteratur från skolan också så har jag nog inga problem att somna...

Återigen, tack för bra tips, gillade bilderna på olika sovstilar där också. :)
Åker du inte arlanda Bangkok Kuala lumpur sen langkawi ???
26 sep. 2012 19:02
Åker du inte arlanda Bangkok Kuala lumpur sen langkawi ???
Nej, vi åker Arlanda - Langkawi direkt med Novair, Apollo flyger charter dit i vinter men vi har bara köpt flygstol.
Av Mpc
26 sep. 2012 20:21
ok det låter bra från A till B
Av Annl
26 sep. 2012 23:04
Ha en riktigt trevlig resa - och en god natts sömn!

Du kommer att få en kanonresa om du bara äter och dricker och läser lite innan det är dags att slagga in - svensk tid. Och sen simsalabim så är du framme i Asien....
Citerat från emmationell:
Hörrni vilka GRYMMA tips ni kommer med, tack snälla! Vi åker 18.40 från Arlanda, och när vi landar på Langkawi så är klockan runt 12 eller något sånt tror jag, så det blir nog en bra hjälp med omställningen. Det blir nog en sovmask, en uppblåsbar nackkudde, ett par stödstumpor, ett par öronproppar (ifall att, men tror som många av er andra att det är skönare utan) och några glas vin eller så! Får ta med mig någon kurslitteratur från skolan också så har jag nog inga problem att somna...

Återigen, tack för bra tips, gillade bilderna på olika sovstilar där också. :)
Av Hkn
27 sep. 2012 17:31
Ett knep som inte direkt har att göra med att sova på planet:

Så fort man stängt dörrarna till planet – eller så fort du lyft – ställ om klockan så att den visar tiden på din destination.
Min erfarenhet är att man lurar kroppen, om inte totalt, så åtminstone delvis.
En långflygning är ju både lång och monoton... så lång att vi lite tappar tidsuppfattningen och på vägen mentalt ställer om oss från ”ja, nu är det morgon därborta” till ”det är morgon”.

Och nej, jag påstår inte att du kan grundlura dig själv helt och hållet, men du kan hjälpa din kropp att börja ställa om sig.
På de flesta flygningar över många tidszoner har detta fungerat bra för mig, men jag kanske bara är en konstig jäkel.

:: hkn ::
Av Aede
30 sep. 2012 08:19
Jag brukar ta en åksjuketablett, T. Postafen då jag är åksjuk av mig. Det gjorde även mamma senast vi flög till Bangkok trots att hon inte är åksjuk. Fördelen med dessa är att man också blir trött/dåsig. Sover gott, utan att vara däckad så att säga. Finns receptfritt på apoteket :-)
Sen ska man se till att ha med sig en kofta el liknande, oftast blir man frusen på planet och då blir det sämre med sömnen.
Det är mina tips! :-)
Av Desires
1 okt. 2012 13:12
Vilka superbra tips alla gett här!
Har själv också problem med sömnen under långa flygningar. Brukar ta en halv insomningstablett (receptbelagda) - men det viktigaste för mig är öronproppar. Det finns bra öronproppar på Apoteket nuförtiden, fler att välja på än de där gula som bara poppar ut, finns även i silikon, mjuka och lätta att forma.
Men är man inte van vid att använda sådana kan jag förstå att det känns jobbigt, jag är desvärre väldigt van...pga snarkande make.