Aten + Öar

Av Robards
9 juli 2008 20:35
Visningar: 4672
Hej,

Jag och några kompisar (i 25 års åldern) funderade på att ta en 2 veckors lång semester i Grekland nu i augusti. Vi har haft en del funderingar men skulle först vilja få lite tips och råd av folk som har sett mycket av Grekland och har värdefulla kommentarer och tips kring de ideer vi har har.

Vi har tidigare varit iväg på "vanlig" charter i två veckor (Turkiet) och skulle nu istället vilja få ut lite mer av denna resa. Därför funderade vi på att besöka både Aten och några av de grekiska öarna (och kanske hyra bil och se mer av en av ön). De öar vi funderat på är Naxos och los (Kykladerna). Valet av Kykladerna berodde på mer närhet till Aten (Fick dessutom info att de flesta grekiska öarna är bra). Är det någon som rekommenderar något annan eller någon mer ö? Vi vill få in både stranden, kultur, fest och miljö på denna resa, men vill självklart inte stressa för att hinna se det vi planerat.

Vad är realistiskt att hinna på två veckor? Hur skulle ni som har rest mycket i Grekland lägga upp en sådan här resa (med hotell m.m.)? Vi har inte hunnit titta på detta speciellt mycket och skulle vara tacksam till råd och tips som hjälper oss på vägen.

Tacksam för svar!
13 juli 2008 19:57
Hej hej

Jag skall själv resa nu i augusti två veckor i grekland. Har flygbiljett till aten och sen skall ta båten ut till kykladerna. kykladerna är det smidigt att resa till det går mycket båtar ut och är inte speciellt dyrt och de festa öarna är trevliga. Det är ju roligare att resa runt på egen hand än en vanlig charter. man ser mer och om man inte trivs är det bara att dra till nästa alternativ. Jag tror kanske att man inte skall bestämma för många öar om man skall vara borta två veckor. Jag och min akompis har bestämmt två (amorgos och Ios) men kommer iaf besöka en till. Antagligen Paros eller Naxos.

Naxos ha rjag varit på och det är en trevlig ö, bodde i naxos stad , där det finns bra bad och lite liv. sen man ju ta sig runt om man vill ha aventyr. Till naoxs går det mycket båtar och det är ganska lät att ta sig runt där ifrån. tex paros grannön är väldigt tevlig har jag var flera ggr och har bra stränder. Jag tycker de flesta öarna är bra och det bruka rju alltid finnas olika saker att göra för att fördriva sina dagar.
Jag har inte vart på Ios men skal dit iår. skall vara väldigt bra och lite mer uteliv om man önskar det tror ja.

Men tips att kika på kalimera.se och http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp för båttider.

Det brukar aldrig vara problem att hitta rum, (sålrt lite svårare i högsäsong), och så när man kommer till de olika öarna. men va lite kritiska så att de inte tar allt för mycket betalt. man kan ju ocså boka hemmifrån om man vill ha det bestämmt.

Hoppas ni får en trevlig resa MVH mAtilda
Av Mmea
13 juli 2008 21:13
Jag båtluffade i Grekland under flera år . Det var dock innan jag fick familj så det börjar blir några år sedan (17) så jag vet inte riktigt vilka öar som är roligast. Personligen tycker jag att två öar på två veckor är ganska lagom om man vill hinna slöa, festa, umgås lite med alla trevliga människor man träffar samt se lite av öarna.

Kykladerna är ett bra val. Där brukar turtätheten vara bra så det är relativt lätt att ta sig vidare om man ledsnar. Augusti är nog den månad flest Europeer har semester så det kan vara lite svårare att hitta boende då. Jag har varit mycket på Paros, Antiparos och Mykonos, men Naxos och Ios blir säkert också bra. En annan ö jag haft mycket kul på är Spetses, högre upp i övärlden.
Av Robards
14 juli 2008 19:31
Vad säger ni om detta. Flyg till Aten och sedan vidare till Santorini (stanna 2 nätter). Sedan vidare till Paros (8 nätter) och under denna tid åka till Naxos under en dag. Sedan avsluta resan med ett par dar i Aten för att få lite kultur.