Asien

Av Jennie1
22 nov. 2007 21:06
Visningar: 174
Sitter och planerar för en asienresa i vår..
Äventyret börjar i Bangkok sedan vidare till Koh Chang (några bra tips på boende, billigt-mellanklass och sevärdigheter).
Sedan ska vi vidare till Angkor Wat, Phnom Phen och något sol och bad. Hur tar vi oss smidigast runt till dessa ställen och i vilken ordning, vad det kostar och vart det finns sol och bad möjligheter.
Ett tips var att åka tillbaka till Bangkok och vidare där ifrån med buss till Angkor Wat och det är ju ett alternativ, men finns det några andra??
Jaa vi börjar väl så, det kommer säkert mer frågor då vi ska vidare till Vietnamn. Men låt oss koncentrera oss på kambobja här, alla tips tas tacksamt emot. Jennie.
Av Loranga
25 nov. 2007 19:58
Ta er från Ko Chang vidare mot Siokounville om ni vill ha sol och bad i Kambodja, vidare därifrån till Pnom phen och därifrån vidare till Ankor wat. Ko Chang ligger ju närmre Siokounville så jag tycker det är onödigt att åka upp och ner två gånger. Dessutom var det mycket bättre väg mellan dessa tre orter i Kambodja än mellan Siam Riep (Ankor) och Bangkok, så om man kan undvika den vägen är det bra. Kan visserligare ha hänt mycket sen dess, det var trots allt snart tre år sedan jag var där.
Av Jennie1
25 nov. 2007 21:33
Kalas, tack så mkt. Färdsätt? Taxi , buss, båt?
En visumfråga också, fixar vi det på plats, hemma eller i Bangkok, kanske??
25 nov. 2007 23:01
Halloj!
Fixa visumen i Bkk.. det är smidigast. Speciellt om ni tänkt att stanna där ett par dagar.
Karin
Av Curly
26 nov. 2007 19:13
Hej!
När vi var i Kambodja ni i somras flög vi till Siem Reap(Angkor wat) därifrån åkte vi buss till Sihanoukville (byte i Phnom Phen 11 tim tog det)9 dollar hela vägen.Från Sihanoukvile till Phnom Phen tog vi faktiskt taxi, kunde inte förmå oss att sitta på en buss igen, tror det gick på 250 kr , men det var det värt. Eftersom vi flög in fixade vi visum på flygplatsen, men jag tror att du kan fixa det via datorn innan om du vill.Men det gick fort och smidigt att fixa på plats.
Av Kakang
28 nov. 2007 22:30
från koh chang skulle jag åka till sihanoukville för lite sol och bad. vi tog oss till trang om jag inte minns helt fel med lokalbuss och vidare till gränsen längst i söder. från busstationen i trang gick det minibussar till gränsen, inga problem. på den kambodjanska sidan kan man sedan ta sig med båt till sihanoukville, tar ca 6 timmar tror jag. däremot inte att rekommendera den som har svårt för båtar som inte är allt för nya:) men vi tyckte det var smidigt. kommer ni på kvällen och måste övernatta finns det "bra", relativt billiga hotell nära "kajen" där båtarna går. vidare mot phnom phen tog vi buss som gick bra, inga problem med biljetter och så. tog även buss mellan phon phen och siam reap för en tripp till angkor wat. däremot vet jag inte hur förbindelserna mellan siam reap och vietnam är...
Av Kakang
29 nov. 2007 11:37
det hette ju inte trang utan trat givetvis... gränsövergången heter hat lek och dit går det minibussar osv.