Allt om Köpenhamn - Danmark

Av Evoline
25 juli 2009 06:21
Visningar: 1803
Hej,
Tänker åka ner med bil runt i södra sverige och åka förbi Köpenhamn en dag eller två.

Så nu undrar jag vad det finns att göra där?
Tivoli, Ströget och Nyhavn är huvudsakerna varkar det som, när jag söker...

Eftersom vi bara kommer vara där 1-2 dar, tänkte vi mer på lite shopping och äta gott (havsmat),
sen bara ta det lugnt och se det som finns att se...

Och vart kan man bo billigt, vandrarhem/hotell för 2 personer?
Kommer bara sova och duscha där på nätterna.

Tacksam för all svar
Av Elgona
25 juli 2009 14:51
sök på köpenhamn här på Rg så dyker de mesta upp.
fantastisk stad,här finns allt....
25 juli 2009 15:12
Citerat från elgona:

sök på köpenhamn här på Rg så dyker de mesta upp.
fantastisk stad,här finns allt....
Men där är det dyrt!!!!!!!!!!!!

Gilla
Av Fdr
25 juli 2009 15:25
Citerat från gullsing:
Citerat från elgona:

sök på köpenhamn här på Rg så dyker de mesta upp.
fantastisk stad,här finns allt....
Men där är det dyrt!!!!!!!!!!!!

Gilla
Hahaha! skulle precis skriva samma sak, men tänkte hon visste d redan =)
När jag va där o spelade för några år sedan bodde vi på Nörrebrogaden...Hells Angels pattrullerade området...fram och tillbaka på sina hojjar...under hela kvällen vi satt och ölade åkte de....fraaaaaam och tillbaka.......men det var bra för då kunde man känna sig "trygg" :D
Av Joje_66
25 juli 2009 15:30
Citerat från fdr:
Citerat från gullsing:
Citerat från elgona:

sök på köpenhamn här på Rg så dyker de mesta upp.
fantastisk stad,här finns allt....
Men där är det dyrt!!!!!!!!!!!!

Gilla
Hahaha! skulle precis skriva samma sak, men tänkte hon visste d redan =)
När jag va där o spelade för några år sedan bodde vi på Nörrebrogaden...Hells Angels pattrullerade området...fram och tillbaka på sina hojjar...under hela kvällen vi satt och ölade åkte de....fraaaaaam och tillbaka.......men det var bra för då kunde man känna sig "trygg" :D
Tills et annat gäng kommer och börjar skjuta.....

Det finns ett Zoo, massor av parker, en trevlig Botanisk trädgård. Det är dyrt men går att hitta t.ex bu´fférestauranger som är hyfsat prisvärda och ölen är billig i butikerna iallafall. Billigt boende är svårare, bo i Malmö och åk över bron?
Av Fdr
25 juli 2009 15:32
Tills et annat gäng kommer och börjar skjuta.....
Precis det jag menade....att speciellt "trygg" kände man sig juh inte...
Av Mpc
25 juli 2009 15:50
var inte bo i malmö o åka över bron storsa runt i köpenhamn
Av Bengtar
25 juli 2009 17:08
Om du söker på Bellahöj, så hittar du ett bra vandrarhem.
Bra beläget, med eller utan frukost, rent och snyggt till ett vettigt pris.
Ha det gott i norden finaste stad!
Om du passerar Helsingör vill jag föreslå Loisiana. En fantastisk plats med konst, beläget i Humlebaek.
Bengt
Av Grethe1
25 juli 2009 17:32
Gör ett besök i Christiania. Det är värt att lägga några timmar där.
Av Grethe1
25 juli 2009 17:32
Gör ett besök i Christiania. Det är värt att lägga några timmar där.
Av Evoline
25 juli 2009 17:41
Vi kommer åka ner och vara en dag i Malmö också, och bo hos en vän där.

Sedan dra vidare till Köpenhamn på morgonen, tänkte 2 dar där.

Jag vill inte slösa tid på att åka fram och tillbaks till malmö, eller är det så pass nära varandra att det är värt det???

Tack
Av Silvana
25 juli 2009 17:52
HEJ! Du kanske har eller känner någon som har en hotelcheck från COOP, då kan två personer bo på bra hotell för 1.398 danska kronor i två nätter inkl frukost. Man får ju ofta sådana checkar och det är många som inte hinner använda dem. Har själv fått tre stycken de senaste månaderna men jag kommer att använda allihopa men som sagt du kanske känner någon som har en över. De kan överlåtas till annan person. Lycka till i sökandet, och du Köpenhamn är en härlig stad och det är tillåtet att sitta på kajkanten i Nyhavn och dricka pilsner.
Av Evoline
25 juli 2009 18:05
OK, så vad hinner man på 2 hela dagar?

Tänkte dag 1 - Ströget på dan och senare Nyhavn.

Dag 2 - Tivoli och nåt mer...

På Tivoli så kommer vi inte att åka några attraktioner, utan bara för att se och kolla läget där, kanske 4-5h.

Tack
25 juli 2009 20:46
Om du är intresserad av konst så har du utöver fantastiska Louisiana även Statens Museum för Konst och Glyptoteket. Danmark Akvarium är sevärt. Experimentarium är en rolig upplevelse för både barn och vuxna.
Av Evoline
25 juli 2009 21:32
Tänker åka till Tom Titt snart så vi skippar Experimentarium.
Danmarks Akvaruim får det kanske bli :)

Mer tips tack :D
Av Joje_66
25 juli 2009 22:00
Citerat från evoline:
Tänker åka till Tom Titt snart så vi skippar Experimentarium.
Danmarks Akvaruim får det kanske bli :)

Mer tips tack :D
Tar en dryg halvtimme till Köpenhamn från Malmö, beroende på var Du bor. Har Ni möjlighet att bo hos vänner så borde valet vara lätt ekonomiskt sätt, sen är det klart mysigt att bo på hotell i byen vilket även vi gör ibland trots att vi bor i Malmö.
Tivoli utan att åka något klarar man av på ett par timmar men man kan också strosa runt där flera timmar och sätta sig på någon restaurang ett par timmar, helt annan stämning än t.ex trista Gröna Lund. Ströget kan ta hur lång tid som helst, beroende på hur mycket shopping och hur många vätskestopp man vill göra. Att bara sitta och titta på folket och ta en kaffe eller pilsner är ett sant nöje, samma sak i Nyhavn.
Av Silvana
26 juli 2009 10:06
Vet inte vilka dagar du befinner dig i Köpenhamn men tänk på att de flesta museum är stängda på måndagar precis som här i Sverige.
26 juli 2009 10:32
Citerat från silvana:
Vet inte vilka dagar du befinner dig i Köpenhamn men tänk på att de flesta museum är stängda på måndagar precis som här i Sverige.
Måndagsstängning på museer är något som gäller i många länder i Europa. (I ex vis USA är det vanligen tisdagar.) Evoline, om du besöker Köpenhamn en onsdag, kan du veta att liksom i många andra länder håller museerna vanligen öppet till kl 22.00. Louisiana har öppet flera kvällar till kl 22.00 och Danmarks akvarium onsdagar till kl 20.00. Och Louisiana är värt ett besök, även om du inte skulle vara hundraprocentigt konstintresserad.

God tur!
Av Ellinor
27 juli 2009 10:21
Hej Evoline,
Jag vill gärna tipsa om ett bra hostel med centralt läge: Danhostel Copenhagen City på H.C. Andersens Boulevard 50. Det ligger mitt i stan, nära både Ströget, Centralen och Tivoli. Fräscht och fint är det också! Kika in här: http://www.danhostel.dk/content/dk/hostel_details?HostelId=144&RegionAbb=K

Om ni är sugna på att kika på stan är det ett tips att upptäcka sidogatorna till Ströget (som Kompagnisträdet, Laedersträdet och Kronprinsensgade), där hittar du lite mindre och roliga butiker. Stora flagship stores hittar du på Ströget.

Hoppas du får en bra vistelse i Köpenhamn!
Vänliga hälsningar,
Ellinor
Av Evoline
28 juli 2009 19:52
Tror det blir mellan 14-21 augusti då Malmö Festivalen är i gång.
Och tack för alla svaren.