Åäö esta

10 maj 2016 19:38
Visningar: 11063
Jag ska resa till USA ihop med bla min farmor i juni. Gjorde en ny ESTA-ansökan härom dagen och blev godkänd. Jag bytte ut alla åäö till a och o.
Men min farmor har ett ö i sitt efternamn och vi skrev även där ett o, inte oe som det stod i den maskinläsbara delen av passet. Behöver vi göra om hennes ansökan eller kommer det ändå funka? Man vill liksom inte att just hon av alla ska få problem...

Tack på förhand! /Emelie
Av Peter_o
11 maj 2016 08:45
Citerat från Emelie_j:
Jag ska resa till USA ihop med bla min farmor i juni. Gjorde en ny ESTA-ansökan härom dagen och blev godkänd. Jag bytte ut alla åäö till a och o.
Men min farmor har ett ö i sitt efternamn och vi skrev även där ett o, inte oe som det stod i den maskinläsbara delen av passet. Behöver vi göra om hennes ansökan eller kommer det ändå funka? Man vill liksom inte att just hon av alla ska få problem...

Tack på förhand! /Emelie
Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Du behöver inte gör om den ansökan.

Amerikanarna är vana vid att stryka ringar och prickar.

/PeterO
11 maj 2016 12:40
Citerat från Peter_o:

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Du behöver inte gör om den ansökan.

Amerikanarna är vana vid att stryka ringar och prickar.

/PeterO
Tack! Det är väldigt otydligt vad och hur man ska fylla i. Minns inte att det var så för två år sedan.... Men tusen tack för hjälpen!
11 maj 2016 14:28
Citerat från Emelie_j:
Citerat från Peter_o:

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Du behöver inte gör om den ansökan.

Amerikanarna är vana vid att stryka ringar och prickar.

/PeterO
Tack! Det är väldigt otydligt vad och hur man ska fylla i. Minns inte att det var så för två år sedan.... Men tusen tack för hjälpen!
Jo så har det nog varit sedan starten.

Man ska stava som i den maskinläsbara delen, allt annat är fel, det går inte att ifrågasätta..

Nu kommer det antagligen gå bra ändå men själv fyller jag hellre i rätt än åker med en ESTA som jag vet är fel ifylld, en sak om man inte vet, men vi är klart alla olika.....

Att du fått garantier från Peter_o kanske är betryggande men vem tar ansvar om det mot förmodan skulle bli problem, jo det får nog din farmor göra.
11 maj 2016 21:44
Citerat från Floridasidan:

Jo så har det nog varit sedan starten.

Man ska stava som i den maskinläsbara delen, allt annat är fel, det går inte att ifrågasätta..

Nu kommer det antagligen gå bra ändå men själv fyller jag hellre i rätt än åker med en ESTA som jag vet är fel ifylld, en sak om man inte vet, men vi är klart alla olika.....

Att du fått garantier från Peter_o kanske är betryggande men vem tar ansvar om det mot förmodan skulle bli problem, jo det får nog din farmor göra.
Jo självklart vill man fylla i rätt, och jag gjorde efter bästa förmåga. Det var inte jag som fyllde i min farmors och detta upptäcktes i efterhand.. Just därför undrar jag om man måste göra om det, eller om nån vart i samma sits och det uppstått några problem?
11 maj 2016 22:01
Det som spelar roll är väl att det är fel?

Ni måste inte göra en ny ansökan om ni är ok med att ha en felaktig ESTA.
Även om ingen någonsin skulle haft problem så är det ändå fel och farmor kan vara den första.
Är det inte värt $14 för att veta att det är rätt? Det är helt upp till farmor att avgöra om hon vill ta risken att få vända vid gränsen p.g.a dumsnålhet, gissningsvis är det en marginell kostnad jämfört med hela resan ;-)
Av Peter_o
11 maj 2016 23:17
Vi är överens om att hjälptexten till ESTA är under all kritik. I fallet med namn så står det i hjälptexten " ange ditt efternamn så som det står i ditt pass under Efternamn."
Med den hjälpen så fyller man i fältet och stryker prickar och ringar, eftersom det är praxis.

Det finns sedan ytterligare hjälp som visar att man ska titta på de maskinläsningsbara raderna. Men jag undrar just hur många som följer det och fyller i namnet med versaler?

/PeterO
11 maj 2016 23:30
Precis, som i den maskinläsbara delen är rätt, resten är spekulationer om det finns en risk eller inte, vilket ingen kan veta.

Alla tecken blir versaler oavsett hur man fyller i formuläret.

Alla gör som de vill, själv försöker jag ha en rätt ifylld ESTA och skulle inte resa med en som jag vet inte är så korrekt som jag kunnat göra den ;-)
Bästa tipset är att vara noga och ta reda på hur man ska göra ifall man är osäker, innan man skickar in ansökan, så undviker man onödiga problem.
12 maj 2016 06:16
Citerat från Floridasidan:
Precis, som i den maskinläsbara delen är rätt, resten är spekulationer om det finns en risk eller inte, vilket ingen kan veta.

Alla tecken blir versaler oavsett hur man fyller i formuläret.

Alla gör som de vill, själv försöker jag ha en rätt ifylld ESTA och skulle inte resa med en som jag vet inte är så korrekt som jag kunnat göra den ;-)
Bästa tipset är att vara noga och ta reda på hur man ska göra ifall man är osäker, innan man skickar in ansökan, så undviker man onödiga problem.
Ja det får nog bli en ny ansökan kanske.... Men nu läser jag vidare och ser att många frågar om API(S)... Vad är det?
Återigen, kommer inte ihåg detta från förra gången... Får man blankett på flygplatsen? Och i såna fall här i Sverige eller där jag mellanlandar?
12 maj 2016 07:16 (redigerad)
Citerat från Emelie_j:
Citerat från Floridasidan:
Precis, som i den maskinläsbara delen är rätt, resten är spekulationer om det finns en risk eller inte, vilket ingen kan veta.

Alla tecken blir versaler oavsett hur man fyller i formuläret.

Alla gör som de vill, själv försöker jag ha en rätt ifylld ESTA och skulle inte resa med en som jag vet inte är så korrekt som jag kunnat göra den ;-)
Bästa tipset är att vara noga och ta reda på hur man ska göra ifall man är osäker, innan man skickar in ansökan, så undviker man onödiga problem.
Ja det får nog bli en ny ansökan kanske.... Men nu läser jag vidare och ser att många frågar om API(S)... Vad är det?
Återigen, kommer inte ihåg detta från förra gången... Får man blankett på flygplatsen? Och i såna fall här i Sverige eller där jag mellanlandar?
Advance Passenger Information /System), information som resenären lämnar till flygbolaget innan resan. Ni kan antagligen lämna denna på flygbolagets hemsida, i bokningen brukar det visas en varning, typ "mer information ska lämnas", skulle ni inte klara ut att lämna infon så kan man i sista hand göra det vid incheckningen på flygplatsen.
Det finns blanketter man kan ladda ner, de behövs inte men underlättar kanske som minneslapp för att ha alla uppgifter redo.
En del av infon är Secure Flight Information som flygbolaget måste skicka till USA minst 20 minuter innan planet kan få tillstånd att lyfta (infon måste alltså lämnas innan resan börjar)..

ESTAn hade jag gjort om, även om risken är mikroskopisk så skulle jag inte vilja ha på mitt samvete att "farmor" reser med en felaktig ansökan......
12 maj 2016 07:17
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Emelie_j:
Citerat från Peter_o:
Jag kanske är helt ute och cyklar, men om man fyllde i "ytterligare förnamn" alltså mitt andra förnamn under alias, blir det också fel då?

Det är många frågor om detta och jag försöker läsa mig till men det svaras olika överallt...
12 maj 2016 07:35
Citerat från Emelie_j:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Emelie_j:
Citerat från Peter_o:
Jag kanske är helt ute och cyklar, men om man fyllde i "ytterligare förnamn" alltså mitt andra förnamn under alias, blir det också fel då?

Det är många frågor om detta och jag försöker läsa mig till men det svaras olika överallt...
Ja, är det inte olika identiteter (efter vad jag kan förstå), t.ex. du har olika pass med olika namn eller är känd under ett annat namn (för och efternamn) officiellt (kan man eller gör någon det?) så är det formellt fel. Samma sak här, massor med folk gör "fel" och jag har aldrig hört om problem med detta och frågan är ju lite en tolkningssak, man kan ju kallas något annat bland vänner, kanske använder sitt namn som ogift i vissa samanhang o.s.v. frågan är inte heller knuten till en uppgift i passet (som namnstavningen är) och kan alltså vara lite svävande och egentligen inte "fel".

Om man inte har ett alias som är en efterlyst person, terrorist eller liknande så förorsakar förmodligen inte detta några varningsklockor och uppgiften är då helt oviktig skulle jag våga säga utan att kunna lova något.

Jag kanske är petig vad gäller mig själv men som sagt, jag har hellre allt rätt ifyllt så långt jag kan men hade jag gjort detta "misstag" tror jag nästan jag hade låtit det vara så...
Av Peter_o
12 maj 2016 10:08
Det här inlägget gör jag mest för att testa nya versionen av detta forum.

Skillnaden mellan mig och Floridasidan är, som alla ser mikroskopisk. Dvs jag hävdar att personalen vid imigrationskontrollen inte är några dumhuvuden och absolut inte skulle ens höja ett ögonbryn om man har skrivit O i ställer för OE i sitt namn.
Floridasidan ligger en mikroskopisk del därifrån.

Men det är rätt att möjligen tar kontrollen en extra sekund och räknat på alla som passerar (med detta namnproblem) så kan det ju bli någon extra årsarbetstimme.

/PeterO
12 maj 2016 11:50
Jag tror inte heller de är dumhuvuden ;-)

Det jag försöker få fram är att om det är formellt fel så KAN det bli problem.
Ingen kan garantera att en avvikelse mot passet (detta är inget som har med amerikanernas blindhet för prickar och cirklar att göra) skulle kunna slå till varningsklockor, spärrar, normalt sett är rätt stavning av namnet väldigt noga. Det finns heller inga garantier mot att man stöter på en övernitisk tjänsteman som följer instruktioner till punkt och pricka (de kan t.o.m. ha fel för sig men har ändå "rätt").

Även om risken är en på miljarden så förstår jag inte varför man ska resa med en medvetet felaktig ESTA när det kostar $14 att eliminera alla frågetecken. Folk oroar sig och råkar t.o.m. ut för problem hellre än fixar orsaken för just nu 114:- när man kanske betalt 50-100.000:- för familjens semester, ja, jag förstår inte resonemanget riktigt.......
12 maj 2016 12:54
Tack båda två för era svar!
Jag gjorde en ny ansökan för min farmor och skrev oe på efternamnet som det står i maskinläsbara delen av passet.
På min egen ansökan står mitt andra förnamn som "annat namn/alias" och jag hoppas på att komma in i landet ändå:)

Kommer jag ihåg hör jag av mig fram i sommar när jag vet hur det gick!
Av Emsi91
13 maj 2016 10:42
Jag gjorde exakt samma fel som dig Emelie när jag fyllde i min sambos esta som har ett ö i sitt efternamn. Vi valde att göra om och göra rätt innan vi åkte så vi visste om att det inte skulle bli några problem. Vilket det inte heller blev :)
12 juni 2016 18:52
är det bara i ens namn det är viktigt att använda AA AE AO eller även i sin svenska adress?
12 juni 2016 19:11
Citerat från Theserpents:
är det bara i ens namn det är viktigt att använda AA AE AO eller även i sin svenska adress?
Jag skulle säga, i de uppgifter som står i passet, övriga kvittar det om man skriver oe eller o ae/aa eller a då det inte är något de vet hur det stavas.