4-5 dagar i New York + 2½ veckor roadtrip i Kalifornien - dela med er utav era erfarenheter & tips!

20 jan. 2015 01:56
Visningar: 541
Planerar att åka på roadtrip från San Francisco till San Diego i ungefär 2½ vecka i juli med min pojkvän som examenresa. Om det går så vill vi gärna få in 4-5 dagar i New York innan vi åker till Kalifornien men det beror helt och hållet på hur mycket det kommer kosta. Vi är 22 och 24 år och vill helt enkelt bara leva livet under denna resa. Vi räknar med att vi måste spara 25-35 tusen var inkl flyg (?) - låter det rimligt? Vi tänker att vi vill lägga max 1000 kr per natt tillsammans på hotell.

Har någon här gjort en liknande resa? Då skulle jag vilja komma i kontakt med dig/er! Är intresserad av att veta hur er rutt såg ut i Kalifornien, hur mycket kalaset gick på för er, smidigaste sätt att boka multibiljetter (Göteborg - NY - San Fran - San Diego - Göteborg) billiga men bra hotelltips, bilhyrningstips osv.

Dela med er av allt ni orkar dela med er utav, vare sig det handlar om egna erfarenheter, resebrev, bloggar, bra resehemsidor, länkar till andra trådar här - allt!
20 jan. 2015 07:16
Vi gjorde en liknande resa för några år sedan, NY, SF, sedan en roadtrip i mellersta Kalifornien och hem från SF:
http://www.4000mil.se/?p=945

Priser, alltså dollarn galopperar ju nu, men då hotellrum längs vägen för 600-1000 kr ungefär.
Tycker att ni borde klara er på er budget.

Flygbiljetten bokar du på tex flygresor.se och väljer alternativet "multicity".
Då kan du boka fler än 2 sträckor, olika städer att flyga in- respektive ut till osv.
Av Peter_o
20 jan. 2015 10:03
Efter ett snabbt överslag så tror jag inte ni ska stanna vid den nedre budgetgränsen. Har du kollat in var bilhyran blir för er som är under 25 år?

/PeterO
Av Robtho
20 jan. 2015 10:49
Bokar ofta multicity och blev lite nyfiken så testade eran rut och hamna på 7300kr ca per person vilket jag tycker är helt ok! Att ta buss eller hyra bil mellan Sf-SD blir nog tajt med tid samt dyrare då inrikes flyg är riktigt billigt. Jag hade dock tagit NY på hemvägen och shoppa loss och fylla väskan samt att hemresan blir lite mildare:) kika på hotels.se och leta efter hotel carter, det ligger precis vid Times' square vilket är perfekt för en nybörjare i NY och att ni har så lite tid där, rekomenderat nog 10dagar i NY men vafan bara åka dit igen senare i livet:) hotel carter är typ det billigaste med tanke på läget och det är nog ett en stjärnigt men tro mig ni kommer inte vara så mycket där och toan är ren o fräsch samt bra sängar:).
20 jan. 2015 14:41
Gunillad - tack för länken, intressant läsning! Verkade vara en riktigt fin resa :-) Hur många dagar upplever du att man behöver i New York och San Fran nu i efterhand?

Peter_o - jag har kollat runt på olika sajter men har inte på någon utav dem hittat extraavgiften för att vi är under 25. superkonstigt men antar att det är något de ej vill uppge på hemsidan men som de vill att man ska punga ut när man väl är på plats. vi lär hyra bil i ungefär 10 dagar då vi inte har planerat att ha bil i SF.

Robtho - men oj, vilket bra pris!! själv har jag bara hittat resor för 10 000+ under juli månad. vilken sida/datum tittade du på?

Vi tänker för övrigt att man kan dra ner kostnaden på hotell genom att bo lite utanför centrum i varje stad (förutom New York). Tittade till exempel på ett riktigt fräscht motell i Calabasas, Los Angeles för ynka 600 kr/natten. Riktigt värt tycker vi!
20 jan. 2015 15:03
Detta var andra gången för mig i SF och tredje gången i NY, så vi nöjde oss med att plocka det bästa...

Om man aldrig varit i NY förut och verkligen vill uppleva staden måste man ta till fler dagar...tja 4-5 kanske precis som du skriver.

SF: 3 heldagar kanske.

Allt beror ju också på vilken typ av person man är. Reser man "snabbt" eller "långsamt"? Trivs man i storstäder, eller ledsnar man snabbt och tycker att det blir jobbigt?

Man bör också komma ihåg att i USA är det framför allt nationalparkerna som är sevärda och vika tillräckligt många dagar för dem. De flesta städerna är rätt så tråkiga faktiskt...med undantag av just NY och SF, som är fantastiska bägge två.
Citerat från H11resgh:
Gunillad - tack för länken, intressant läsning! Verkade vara en riktigt fin resa :-) Hur många dagar upplever du att man behöver i New York och San Fran nu i efterhand?

Peter_o - jag har kollat runt på olika sajter men har inte på någon utav dem hittat extraavgiften för att vi är under 25. superkonstigt men antar att det är något de ej vill uppge på hemsidan men som de vill att man ska punga ut när man väl är på plats. vi lär hyra bil i ungefär 10 dagar då vi inte har planerat att ha bil i SF.

Robtho - men oj, vilket bra pris!! själv har jag bara hittat resor för 10 000+ under juli månad. vilken sida/datum tittade du på?

Vi tänker för övrigt att man kan dra ner kostnaden på hotell genom att bo lite utanför centrum i varje stad (förutom New York). Tittade till exempel på ett riktigt fräscht motell i Calabasas, Los Angeles för ynka 600 kr/natten. Riktigt värt tycker vi!
20 jan. 2015 15:31
Jag skulle beskriva oss som ''snabba'' resenärer. Vi betade till exempel av London på knappt 2 dagar och kände oss väldigt ''klara'' med staden då. I Kroatien i somras var vi tvungna att dela upp resan på två-tre platser för att inte bli uttråkade (vi var där i en vecka). Vi utnyttjar dagarna på våra resor men stressar samtidigt inte då vi vill känna av miljön, ta in intryck och ''lära oss städerna'' istället för att enbart bocka av dem.

Vi har tidigare bott i Los Angeles och upplevde staden som underhållande när man besökte köpcentrum, piren, Hollywood, restauranger osv men i övrigt otroligt jobbig på grund av de stora avstånden och avsaknaden av det genuina. Vi bodde dock lite utanför, dvs mot Glendale/Pasadena-hållet och fick därmed ta del utav en lite mer genuin Kalifornienatmosfär - något som nu lockar oss att åka tillbaka till Kalifornien då vi tror att vi kommer älska platser som San Francisco, San Diego och Santa Barbara (och Big Sur + Caramel på väg ner!) som erbjuder mindre ytligheter och mer minnesvärda upplevelser och natur.

Vet att många är intresserade av Las Vegas när de åker en sån här rutt men vi är absolut inte det. Målet med resan är upptäcka Kalifornien, skapa fina minnen tillsammans, shoppa och äta gott och helt enkelt njuta av friheten efter att ha tagit examen! :-)