2 veckor i mars - vart skulle ni åka?

Av Anbean
21 sep. 2011 22:32
Visningar: 2574
Jag och pojkvännen har bestämt oss för att åka iväg på en semester i Mars, och jag trodde att vi hade bestämt oss för Thailand, men nu har jag börjat bli osäker. Idéerna ser just nu så här ut:

1: Flygstol till Phuket och därifrån vidare till Koh Lak och en snorkeltur ut till Similan Island. Jag vill gärna se levande koraller och fiskar som inte bara simmar runt en för att folk matar dem, men min pojkvän har problem med öronen så dykning är inte ett alternativ.

2: Bangkok och vidare ut mot östkusten. Kanske ta sig en avstickare till Kambodja.

3: en rundresa till Kina för att uppleva allt vad man kan nå (och har råd till) att se i Kina under 14 dagar.

4: Ta sig runt i Malaysia på egen hand och se Cameron Highlands, Georgetown, Tama Negra, Langkawi och kanske en avstickare till Singapore.

Som ni kan se så är vi ganska inriktade på östen, och även att få med en del sol och bad. Vi är inte några party apor men det ska gärna vara lite nattliv, och vi är heller inte några som klarar av att ligga på stranden 14 dagar i rad, utan det ska gärna vara lite action/sighseeing/upplevelser.

Om ni skulle åka iväg i mars, vart skulle ni då åka??
Av Annl
24 sep. 2011 10:10
Hej,

Klart att det är bra att ha så mycket tid som möjligt men lika klart att ni visst kan åka både till Asien och Florida på två veckor.

En annan sak är förstås att det då gäller att planera väl och att inte ha för många stopp och för många förflyttningar - så att man spiller bort värdefull restid med förflyttningar, packning och in- och utcheckningar.

Eftersom jag ännu inte varit i Asien kan jag inte närmare uttala mig om era tänka rutter men flera ser ju ut att kunna funka då det inte verkar vara så många olika ställen som ni tänkt besöka.

Trevlig resa!
Av Hogca3
24 sep. 2011 17:09
Helt klart till Mexico och Yucatan halvön, Maya kulturen, snorkla/dyka, cenoter korall strand turkost hav och Tequila ( helt annat än den man dricker hemma) Nackde: det är lite dyrare att äta och leva där om man inte vill gå ifrån turiststråken än t ex Thailand men snäppet vackrare än Thailand, även om jag gärna åker till Thailand igen..
24 sep. 2011 18:33
Hej!
Vår familj har ju fastnat för Malysia så mitt tips är ju att ni åker dit!
Eftersom ni reser i mars så kan ni ju besöka östkusten och Perhentian. När vi var i mars startade vi med en vecka på Langkawi sedan en vecka på Perhentian och avslutade med några dagar i KL.
I februari åker vi tillbaka till Langkawi för tredje gången:-)
mvh Kia
Av Sierra
24 sep. 2011 19:37
Punkt 4 röstar jag för, trevligt och billigt. Avstickaren till sköna Singapore rekommenderar jag även om det är priser som mer liknar de vi har Europa.
Av Hathor
25 sep. 2011 11:17
rundresa i Kina,Peking Xian Shanghai.relativt lätt att ta sej runt,denna tiden bra väder..vacker vår..
eller Azorerna,hyra bil o se hele ön,kanske flyga runt på några av öarna bl a faial...
lycka till med val av resa
Av Stina_
25 sep. 2011 20:28
Hej!

Nr 1 på listan gjorde jag och min familj 2008. Tyckte Similan Island var helt fantastiskt och helt klart värt 2 timmars båtresa. Stannade och snorklade på 3 olika ställen + att vi stannade på en ö och fick lunch.

Vi var i Khao Lak i 4 dagar åkte sedan vidare till Krabi i några dagar för att sedan avsluta med en vecka på Phuket.

Har även varit på Bali, Indonesien i 2 veckor och det var en helt otrolig resa.

Skulle gärna åka till Asien igen. Kina och Vietnam är 2 av dom ställena som lockar men det finns ju så mycket att välja emellan.

Men med tanke på att vi varit 2 gånger till Asien så har vi valt att åka till Mexico och Karibiska havet i mars nästa år och vi hoppas verkligen att det kommer att vara så underbart som alla säjer :)

mvh/ Stina