2 veckor i/kring Orlando

29 juli 2016 11:50
Visningar: 354
Jag och mannen firar 10 år som gifta 2018 och planerar redan nu att vi ska ta våran drömresa till Usa det året.
Sitter och söker runt när det är bäst att åka och vart.

Hittils som jag fått fram så ska det vara billigt att åka i april och okt samt att värmen inte ska överstiga över 30 grader.
Tror att hyra hus blir billigare och bättre för oss då vi kommer förmodligen vara 2 familjer på 4 barn och 4 vuxna som åker och vi vill ju gärna bo så nära varandra vi kan.

Någon som kan ge tips till mig som aldrig varit i Usa och det närmaste utlandet vi kommit med barnen är Danmark.

2018 kommer barnen vara mellan 3 och 11 år.
Självklart vill vi besöka Disneyland.
Men finns det något med Star wars man kan besöka och titta på?
29 juli 2016 12:09
Citerat från Plingen85:
Jag och mannen firar 10 år som gifta 2018 och planerar redan nu att vi ska ta våran drömresa till Usa det året.
Sitter och söker runt när det är bäst att åka och vart.

Hittils som jag fått fram så ska det vara billigt att åka i april och okt samt att värmen inte ska överstiga över 30 grader.
Tror att hyra hus blir billigare och bättre för oss då vi kommer förmodligen vara 2 familjer på 4 barn och 4 vuxna som åker och vi vill ju gärna bo så nära varandra vi kan.

Någon som kan ge tips till mig som aldrig varit i Usa och det närmaste utlandet vi kommit med barnen är Danmark.

2018 kommer barnen vara mellan 3 och 11 år.
Självklart vill vi besöka Disneyland.
Men finns det något med Star wars man kan besöka och titta på?
Ska ni bo i Orlandoområdet hela tiden eller i.a.f. mer än ett par dagar så är kanske bästa alternativet att hyra en hel villa där ni alla får plats....

Angående Star Wars http://www.orlandosentinel.com/travel/attractions/the-daily-disney/os-disney-star-wars-land-details-roundup-050316-story.html

Det kan vara över 30 grader men medeltemp är ca 25 i April/Oktober.

I övrigt finns oändligt med tips på forumet, specificera lite mer vad ni undrar över om ni inte hittar, en hel del info har jag samlat på min hemsida www.floridasidan.se också.
Av Birgere
29 juli 2016 12:27
Håller med om att det blir bättre i alla aspekter om ni hyr villa eller condo.
Är kostnaderna och temperaturen avgörande så är tiden från efter påsk fram till början på maj resp oktober-mitten av december bra tider att åka.
Floridasidan har redan länkat till nya StarWars land som har börjat byggas, om detta är klart tills ni kommer är osäkert och det enda jag har hört att det ska öppna 2018 men ingen vet exakt när.
Sedan har ni ju det äkta "StarWars" i Kennedy Space center som ni kommer att älska.
Vi brukar framförallt använda http://bahamabay.se/Orlando för att hitta inspiration när vi åker till Orlando (senast var vi där förra veckan).
29 juli 2016 13:21
Tack! ja tex vart man kan hitta villor att hyra som också är säkra så man inte åker på en nit och står utan boende sen.
Jag ska sätta mig och läsa länkarna.

Och söka mer här, vet ju inte hur ekonomin ser ut där. Om det är billigt att äta ute (helt vanliga restauranger för barnfamiljer ingen lyx) om det är billigare att shoppa där än här i Sverige och liknande.
29 juli 2016 13:38
Husen hittar du på vrbo.com. Kolla upp i den mån det går tidigare recensioner och om ägaren är seriös. Betala på ett sätt som verkar ok och inte allt i förväg. Helt säker kan man tyvärr aldrig vara men sunt fönuft guidar er nog rätt.

Restauranger för familjen finns dett gott om, liksom shopping. Prisbilden på dessa styrs självklart av dollarkursen och är därmed svår att analysera för 2018. Just nu är det rimliga priser med en kurs kring 8,7.

Då Disney nu har rättigheterna till Star Wars kommer detta självklart bli alltmer tydligt i deras utbud. Just nu är 5-6 attraktioner igång, alla belägna på Hollywood Studios men ryktet säger att Star Wars landet ska ta form och till viss del ersätta attraktioner inne på Magic Kingdoms Adventureland. Svårt att tro att detta skulle vara klart 2018, tyvärr.
29 juli 2016 13:40
Citerat från Plingen85:
Tack! ja tex vart man kan hitta villor att hyra som också är säkra så man inte åker på en nit och står utan boende sen.
Jag ska sätta mig och läsa länkarna.

Och söka mer här, vet ju inte hur ekonomin ser ut där. Om det är billigt att äta ute (helt vanliga restauranger för barnfamiljer ingen lyx) om det är billigare att shoppa där än här i Sverige och liknande.
Hyra, titta på länkarna Birgere och jag gav sen finns en tråd Birgere skrev, han kan nog ge dig länken om du inte hittar den.

Mycket beror på Dollarn, allt har ju blivitv dyrare nu jämfört när vi gav 7, 6.50 och t.om 5,25 för en Dollar. Nu är mycket samma priser som hemma men det är fortfarande mycket som går att fynda. Mat går att hitta hyfsat billigt, främst snabbmat buffeer och enklare serveringar men billigast så klart att handla i affären som man kan göra om man bor med kök, t.ex. i villa. Prisexempel kan du också se på min hemsida.
29 juli 2016 17:02
Här kan ni få lite färsk information om parkerna då min dotter kom hem i förrgår från sin språkresa till Orlando.

För barn mellan 3-11 år så passar alla parker även om det är längdgräns på vissa attraktioner.

Disney Magic kingdom är ju ganska givet för mindre barn. Något specifikt Star Wars fanns inte i nuläget men det fanns något som hette Tomorrow-land som var rymdinspirerat.

På Islands of Adventure finns många attraktioner för mindre barn och är nog det som passar bäst i jämförelse med Universal Studios.
Annars var Harry Potter-grejerna en höjdare och de kommer man till via någon av Universal-parkerna.

Maten inne på parkerna kostar en slant. Som exempel en barnmeny med chicken fingers och pommes och dricka + tax kostade $9 inne på Disney.
En hamburgare med pommes och dricka på Simpson's inne på Universal Studios kostade $13 inkl tax.

Gillar man att bada så finns ju Wet n' wild, men Disney kommer att öppna en badpark nästa år som heter Vulcano Bay. Wet n' wild var för övrigt det ställe där det var dyrast att äta.

Vädret i april eller oktober kan hon inte uttala sig om. Nu i juli var det tokvarmt och fuktigt och ofta en rejäl åskskur var och varannan dag.
29 juli 2016 17:35
Citerat från Spaderdam:
Här kan ni få lite färsk information om parkerna då min dotter kom hem i förrgår från sin språkresa till Orlando.

För barn mellan 3-11 år så passar alla parker även om det är längdgräns på vissa attraktioner.

Disney Magic kingdom är ju ganska givet för mindre barn. Något specifikt Star Wars fanns inte i nuläget men det fanns något som hette Tomorrow-land som var rymdinspirerat.
Alla Star Wars attraktioner är samlade på Hollywood Studios i nuläget.
På Islands of Adventure finns många attraktioner för mindre barn och är nog det som passar bäst i jämförelse med Universal Studios.
Annars var Harry Potter-grejerna en höjdare och de kommer man till via någon av Universal-parkerna.

Maten inne på parkerna kostar en slant. Som exempel en barnmeny med chicken fingers och pommes och dricka + tax kostade $9 inne på Disney.
En hamburgare med pommes och dricka på Simpson's inne på Universal Studios kostade $13 inkl tax.

Gillar man att bada så finns ju Wet n' wild, men Disney kommer att öppna en badpark nästa år som heter Vulcano Bay. Wet n' wild var för övrigt det ställe där det var dyrast att äta.
Wet n wild kommer att stängas efter denna säsongen permanent. Vulcano Bay är ett projekt som drivs utav Universal. Öppnar sommaren 2017.
Vädret i april eller oktober kan hon inte uttala sig om. Nu i juli var det tokvarmt och fuktigt och ofta en rejäl åskskur var och varannan dag.
April/Oktober är några av de bästa månaderna vädermässigt. Innan och i slutet av regnperioden och därmed inte så fuktigt/regnigt. April kan vara mkt välbesökt beroende på hur helgdagarna infaller.
29 juli 2016 18:51
Mina ungar är fega när det gäller vattenparker och vågar inte åka några värsting rutschkanor tyvärr, men vem vet om 2 år haha.
Mannen vill se sin första NHL hockey match så oktober passade perfekt in då.
Så blir en resa oktober 2018, taggad redan!

Egentligen hade vi tänkt ta Las Vegas då vi vill förnya löftena till varandra men man kan säkert hitta något kul att viga sig på vid florida.

Universal studio är något vi garanterat kommer kolla på, samt disneyland, legoland har vi varit på 2 ggr men på danmark så vi får se hur vi gör med det.
Madame Tussauds är också intressant sen har jag sett att det finns massa äventyrsgolf banor som lillgrabben skulle uppskatta.
Sea world men har ni några tips om andra bra djurparker?

Har dom något sorts rabattsystem som de tex har till legoland här och andra ställen och vart hittar man det?
Av Birgere
29 juli 2016 19:22
Miami zoo är riktigt bra, i Tampa finns ett som jag har läst ska vara väldigt barnvänligt. Sedan har du ju Animal Kingdom, Busch Gardens och för all del Discovery Cove, även om dessa 3 är mycket mer än bara zoo.
Kombibiljetter hittar du tex på undercovertourist.com, fler tips i länken jag hade tidigare.
Brukar även följa på Facebook:
https://www.facebook.com/UndercoverTourist
https://www.facebook.com/bahamabay.se/
https://www.facebook.com/Florida.Nu/
där det då o då dyker upp något intressant.
Men ni har ju lång tid på er att planera
29 juli 2016 19:28
Missar massa när nya frågor dyker upp.
Är det så att disneyland priserna går upp i flera tusen kronor? tyckte jag fick till det att 2 dagar för 2 vuxna och 2 barn skulle gå loss på nästan 9000 spän?
29 juli 2016 19:46
jodå jag hade rätt haha, jisses trodde inte inträde skulle gå loss på så mycket.. 17 000 för disneyland 2 dagar, universal studio 1 dag och seaworld 1 dag.
Av Birgere
29 juli 2016 20:39
Citerat från Plingen85:
jodå jag hade rätt haha, jisses trodde inte inträde skulle gå loss på så mycket.. 17 000 för disneyland 2 dagar, universal studio 1 dag och seaworld 1 dag.
hehe, du har nog gjort sämsta möjliga combo. kolla undercover tourist för div paket. Notera även att DisneyWorld har säsongspriser.
30 juli 2016 10:33
Citerat från Birgere:
Citerat från Plingen85:

jodå jag hade rätt haha, jisses trodde inte inträde skulle gå loss på så mycket.. 17 000 för disneyland 2 dagar, universal studio 1 dag och seaworld 1 dag.

hehe, du har nog gjort sämsta möjliga combo. kolla undercover tourist för div paket. Notera även att DisneyWorld har säsongspriser.
Var via den sidan jag räknade ihop priset haha..
Får sitta och fortsätta kolla upp, sen bestämma oss vad man inte får missa med kidsen.
Av Birgere
30 juli 2016 10:44
Citerat från Plingen85:
Citerat från Daytona:

http://www.wonderworksonline.com/orlando/
http://www.wonderworksonline.com/orlando/

2 andra billigare, enklare men jätteroliga upplevelser för barn, ja även vuxna ;)

Väljer ni att gå på tex seaworld så finns en kombobiljett till https://aquaticabyseaworld.com/en/orlando/

Visa mer
Det där såg helt klart ut att vara något för våran familj! =) tack!
Finns massor med liknande guldkorn i Orlando så man behöver inte lägga ut en tusenlapp per dag för att ha skoj.
30 juli 2016 10:48
Citerat från Birgere:
Citerat från Plingen85:

Citerat från Daytona:

http://www.wonderworksonline.com/orlando/
http://www.wonderworksonline.com/orlando/

2 andra billigare, enklare men jätteroliga upplevelser för barn, ja även vuxna ;)

Väljer ni att gå på tex seaworld så finns en kombobiljett till https://aquaticabyseaworld.com/en/orlando/

Visa mer
Det där såg helt klart ut att vara något för våran familj! =) tack!

Visa mer
Finns massor med liknande guldkorn i Orlando så man behöver inte lägga ut en tusenlapp per dag för att ha skoj.
Låter bra! För just nu är våra barn fega när det gäller karuseller och vattenrutschbanor.
Men man vet ju aldrig var 2 år gör med dom.
Sen blir det ju mycket badstränder och pool häng vid huset, inte springa och göra saker varje dag.

Många säger att man inte hinner med något på 1 vecka utan man "ska" ta 2 veckor, vad säger ni om det?
Av Birgere
30 juli 2016 11:27
Citerat från Plingen85:
Låter bra! För just nu är våra barn fega när det gäller karuseller och vattenrutschbanor.
Men man vet ju aldrig var 2 år gör med dom.
Sen blir det ju mycket badstränder och pool häng vid huset, inte springa och göra saker varje dag.

Många säger att man inte hinner med något på 1 vecka utan man "ska" ta 2 veckor, vad säger ni om det?
Beror på hur man ser det.
Är det semester i Central Florida så behövs minst 2 veckor, men ska man bara besöka 2-3 parker så funkar en vecka.
Själva brukar vi variera oss, senast blev en kombo NYC-Orlando (1v) - några dagar i Ft Myers, Innan dess blev det bara Miami och förra året tog vi nästan 3v i Orlando. Så har vi mixat dom senaste åren. Nästa resa blir 16 dagar i Orlando.
30 juli 2016 11:58
Citerat från Plingen85:
Citerat från Birgere:

Citerat från Plingen85:

Citerat från Daytona:

http://www.wonderworksonline.com/orlando/
http://www.wonderworksonline.com/orlando/

2 andra billigare, enklare men jätteroliga upplevelser för barn, ja även vuxna ;)

Väljer ni att gå på tex seaworld så finns en kombobiljett till https://aquaticabyseaworld.com/en/orlando/

Visa mer
Det där såg helt klart ut att vara något för våran familj! =) tack!

Visa mer
Finns massor med liknande guldkorn i Orlando så man behöver inte lägga ut en tusenlapp per dag för att ha skoj.

Visa mer
Låter bra! För just nu är våra barn fega när det gäller karuseller och vattenrutschbanor.
Men man vet ju aldrig var 2 år gör med dom.
Sen blir det ju mycket badstränder och pool häng vid huset, inte springa och göra saker varje dag.

Många säger att man inte hinner med något på 1 vecka utan man "ska" ta 2 veckor, vad säger ni om det?
Du menar i Orlando? Detta beror ju helt påvad man ska göra. En park tar en dag, ska man gå på alla parker i området så är redan det mer än en vecka. Man ska sen helst hinna andas, så några dagar med shopping, avkoppling eller mindre sevärdheter, kanske utfärder till Ost och Västkusten, kort sagt, tiden räcker aldrig till i Florida....

Edit: En sak att ta hänsyn till är tidsomställningen, lite individuellt men man har en tendens att bli ganska mör de första kvällarna och då blir det drygt att gå i en park fram till midnatt.

En sak som är tämligen säker angående priserna i parkerna är att dessa regelbundet höjs, ett tips är att försöka boka så tidigt det går om man bestämt vilka parker man ska besöka så kan man eventuellt komma undan dessa höjningar.

I övrigt gäller att jämföra olika kombinationer hos Disney respektive de andra parkerna för att hitta det som passar. Det ekonomiskt sämsta är i regel att köpa en dags inträde till en Disneypark och en annan (t.ex. Universal), ju fler parker man kan kombinera ju lägre pris per dag. Köp hellre av en pålitlig säljare som t.ex. Undercover Tourist eller direkt av parkerna än att jaga sista dollarn i besparing.
30 juli 2016 20:30
Blir nog bara orlando och miami för oss, och i och med att parkerna är så stora så prioriterar vi nog 2 stora parker sen gör lite mindre saker. Men iallafall boka in 4-5 saker att göra och då bla disneyland samt universal studios. Hitta någon djurpark, experiment centrum sen krokodilfarm kanske. Så tror jag det hela blir.. Så får nog bli 2 veckor i hus :) laga mat mycket hemma är något vi prioriterar då vi bor över 50 mil ifrån varandra och uppskattar tiden med matlagning tillsammans.
Av Birgere
30 juli 2016 21:07
Citerat från Plingen85:
Blir nog bara orlando och miami för oss, och i och med att parkerna är så stora så prioriterar vi nog 2 stora parker sen gör lite mindre saker. Men iallafall boka in 4-5 saker att göra och då bla disneyland samt universal studios. Hitta någon djurpark, experiment centrum sen krokodilfarm kanske. Så tror jag det hela blir.. Så får nog bli 2 veckor i hus :) laga mat mycket hemma är något vi prioriterar då vi bor över 50 mil ifrån varandra och uppskattar tiden med matlagning tillsammans.
Du är väl medveten om att DisneyWorld (inte Disneyland) består av 4 stora olika parker samt att Universal är två varav den ena heter Universal Studios. Men det är nog rätt att första resan inte springa på allt utan håll er till Disney o Universal plus ett handful av dom mindre attraktionerna. Missa dock inte Kennedy Space Center. Det ska gå att hitta kombibiljetter vad jag har hört mellan Universal o Disney i Brasilien och UK.
30 juli 2016 21:40
Citerat från Birgere:
Citerat från Plingen85:

Blir nog bara orlando och miami för oss, och i och med att parkerna är så stora så prioriterar vi nog 2 stora parker sen gör lite mindre saker. Men iallafall boka in 4-5 saker att göra och då bla disneyland samt universal studios. Hitta någon djurpark, experiment centrum sen krokodilfarm kanske. Så tror jag det hela blir.. Så får nog bli 2 veckor i hus :) laga mat mycket hemma är något vi prioriterar då vi bor över 50 mil ifrån varandra och uppskattar tiden med matlagning tillsammans.

Visa merDu är väl medveten om att DisneyWorld (inte Disneyland) består av 4 stora olika parker samt att Universal är två varav den ena heter Universal Studios. Men det är nog rätt att första resan inte springa på allt utan håll er till Disney o Universal plus ett handful av dom mindre attraktionerna. Missa dock inte Kennedy Space Center. Det ska gå att hitta kombibiljetter vad jag har hört mellan Universal o Disney i Brasilien och UK.
Är så van att skriva disneyland men jag vet ju nu sen ett tag att det är disneyworld och då med olika parker.
Men tack för att du försäkrar dig att jag fattat rätt =)

Någon som använt denna sida? http://www.attraction-tickets-direct.co.uk/orlando-attraction-tickets/orlando-combination-ticket-packages
tyckte deras paketpris för 14 dagar var ju rätt prisvärt inte för att vi skulle palla 14 dagar med allt haha