Tips om att hyra Hus eller Lägenhet privat.

Av Birgere
5 apr. 2014 01:07
Visningar: 8322
Tänkte skriva några rader om att hyra hus/lägenhet när man är på semester. Vore kul om andra kunde fylla på med egna tips och erfarenheter.

Vi själva har valt att till stor del bo i hus eller lägenheter sedan början på 90-talet. Vi började med Sembo och liknande innan vi började leta direkt hos ägarna då vi insåg hur mycket pengar som vi betalade till mellanhanden. Vi har framförallt hyrt i Frankrike och USA. Vi har hittat våra objekt genom homeaway, VRBO, Fewo-direkt, Airbnb, FlipKey, TripAdvisor, blocket och privata hemsidor. (flera av dessa sidor har idag samarbete)

Då vi har 4 barn så har aldrig hotell varit riktigt optimalt även om vi bott 100-tals nätter på hotell men då ofta valt att boka två rum när barnen varit med. Denna frihet har uppskattats av både barnen och oss själva.

Åter till att hyra privat och den klassiska frågan…vågar vi, är det inte riskabelt och att man blir blåst?
Det går inte att sticka under stol med att det finns risker, allt annat vore naivt att tro samt notera att det finns olika typer av risker.
1. Ren scam, ni betalar in hyran i förskott och när ni kommer fram så finns det inget hus.
2. Huset/Lägenheten uppfyller inte det som beskrivits i annonsen.

För att undvika riskerna måste man tänka från annonsörens synvinkel. Dom olika siterna tycks erbjuda 2 olika koncept. Antingen så betalar husägaren en fast avgift per år, denna är ganska hög…3-4000kr. Detta gäller tex homeaway, VRBO, FeWo-Direkt som alla defakto idag är sammankopplade. Andra siter typ airbnb, flipkey, Wimdu sköter sin finansiering genom en avgift på ung 10%..som Du som gäst måste betala utöver hyran.
I dom 10% som vi gäster behöver betala extra så finns det dock en säkerhet inbyggd. Husägaren får inte sina pengar förrän 24h efter incheckningen även om ni betalat flera månader i förväg.
HomeAways säkerhet bygger mer på att hyresvärden har satsat så mycket pengar att han inte vill riskera att bli utslängd från homeaway.
Går man däremot på typ vanliga tidnings annonser eller liknande så är man helt utelämnad.

Med detta i bakhuvudet så kan man börja leta efter sitt boende på lämplig site, jag har även sett att många husägare har sina objekt ute på många siter.

Ovanstående var lite att belysa risk 1 ovan, om vi då tittar på en mix mellan risk 1 o 2… hur kan man undvika detta?

Här finns några gyllene regler:
Se upp:
- Är bilderna i annonsen genuina eller är dom kopierade från internet?
- Är kalendern inte uppdaterad på flera veckor/månader….hyresvärden bryr sig inte eller kör han med slänga ut redan bokade hyresgäster för nya som betalar bättre, eller dubbelbokar han för att ta in massa pengar?
- Saknas det reviews? Naturligtvis om det är en ny listning så saknas det, men om det saknas på övriga så bör man fråga sig varför.
- Hyresvärden vill ha hela hyran flera månader i förskott, acceptera max 1 månad men ett förskott på 20-25% måste man acceptera vid bokningen.

Den kanske absolut viktigaste delen är kontakten med hyresvärden, känns denne äkta och intresserad av just dig. Här finns inga mätetal utan det är en känsla man får. Jag har flera gånger själv backat ur när kommunikationen har känts mekanisk och slentrianmässig.

Om vi nu går vidare till vad man bör leta efter för typ av bostad och jag håller mig nu till USA. Hus eller lägenhet…? Båda funkar jättebra och vad man väljer beror lite på behovet.

Fördelen med ett hus är att den ofta har en egen pool
(Det som jag uppskattar mest med egen pool är tidiga morgondopp eller sena kvällsdopp. På dagarna vill jag hellre ligga på stranden eller vid en större pool.)
Förövrigt har huset ofta fler sovrum samt att man kan sitta o grilla på kvällarna. Nackdelarna med huset är att det är dyrare, poolen måste värmas för en extra kostnad på ung $25/dygn samt att det ofta är långt till större pooler, stranden, restauranger, butiker, barer etc.

Fördelen med lägenheter är att dom ofta ligger i någon typ av community/resort där alla tänkbara bekvämligheter, nöjen, butiker, resturanger, barer osv finns och att det finns hjälp att tillgå ibland dygnet runt, mao som ett lyxigt hotell.

Naturligtvis finns det variationer av ovanstående.

Ett sista tips… var tacksamma för om ni ska betala en separat städavgift, det betyder nästan alltid att stället är välstädat när ni kommer.

Hur gör vi själva idag?
Vi letar framförallt på homeaway.se eller tripadvisor. Vi lyssnar gärna efter tips från andra och vi betalar inte hela hyran i förskott. Vi lägger tid på att kommunicera med hus/lägenhetsägaren. Så här långt testar vi oss fortfarande fram efter det ”perfekta” stället på Florida västkust men har hittat stället som vi återkommer till i Orlando.

Oj vad långt inlägget blev, kunde säkert skriva en hel bok om detta ☺
Av Lazybow
5 apr. 2014 10:29
Mycket bra skrivet.
Nu vart man ju sugen på att att kolla efter en lägenhet nästa gång man ska åka till USA istället för hotell :D
Av D98maos
9 juni 2014 20:51
Tack för superbra tips!!! Vi letar just nu lägenhet / hus i Los Angeles och är livrädda för att bli blåsta, så det var gott att få lite tips om vad man ska tänka på. Vi har ett par ställen som vi hittat på homeaway och ska nog ringa och prata med dem snarast så vi får en känsla för vilka de är och hur de tänker med betalning mm.
Av Maddeck
16 aug. 2014 13:32
Bra inlägg! vi hyr nästan också bara hus/lägenhet när vi är i USA.
Någon enstaka natt kan det bli hotell.

Fördelen tycker jag är att man kan bo många tillsammans,då vi oftast åker med vänner.
Trevligt att kunna umgås även efter att barnen somnat:)
Skönt med egen pool och att kunna bo relativt billigt nära stranden!
Dessutom är det ju bra att kunna laga egen mat.

Vi har inte blivit lurade på detta än så länge, däremot blev vi lurade på ett hotell i Atlanta sist vi var där. De kopierade vårt ena kort och hann handla för 14000kr på det innan vi upptäckte det. Så det är inte alltid säkrare på stora hotellkedjor..... Detta var wingate by wyndham, så där vill vi inte bo igen.

Vi resonerar som så, att huset borde försvinna från siterna ganska snabbt om de luras. Vi börjar kolla på hus ganska långt innan vi bokar, så ligger huset kvar när det är dags att boka så är det nog bra och "på riktigt".
Av Daytona
16 aug. 2014 16:37
Vi hyr alltid lägenhet ( Florida) och har så gjort dom senaste 9 åren. Ett tips jag fick av en uthyrare var att googla namnet på ägaren/uthyraren. Då kan man få fram en massa information som kan vara till nytta. Det är betydligt billigare och mycket skönare att hyra "eget". Vi hyr i stora resorts som har uppdelat i hotell, timeshare och ägare. Vi har hyrt via ägarna direkt ( eller deras manager ibland) förutom nu senast i somras när vi hyrde ett par nätter av en förmedling som köper folks timeshare poäng och sedan hyr ut. Då vet man dock inte i förväg vilken lägenhet man får, nu kände vi till stället så vi visste att vi skulle bli nöjda ändå. Vacationstrategy.com heter dom och har ställen runt om i Florida, oftast lite lyxigare resorts.
Av Birgere
17 aug. 2014 10:27
Hehe,

det här med att googla ägarna kan vara ganska vettigt om dom bor i USA.
Man kan både kolla så att dom äger fastigheten samt att kolla deras criminal record. Detta är lättare än att googla fram deras telefonnummer.
Kanske något man bör göra om det är en helt ny listning.
Av Birgere
9 apr. 2016 11:35
Sidor som Airbnb, flipkey, booking.com och snart även kanske homeaway/vrbo tar ju ut hutlösa avgifter när man ska boka ett hus/lägenhet.
Det går ju inte att utbyta mailadresser mm utan att först boka men jag snubblade över denna sida:
http://guestservicefees.com

Där jag framförallt vill tipsa om att använda sig av googles bildsökfunktion.
Hittar man tex ett hus på flipkey som man gillar, så använd en av bilderna i annonsen och sök med den på google. Med största sannolikhet så hittar man huset på ett annat ställe där man kan kontakta ägaren direkt.

Testade själv då vi börjat söka efter hus eller lägenhet runt Ft Myers och det fungerade klockrent :-)
27 aug. 2016 03:06
Citerat från Birgere:
Sidor som Airbnb, flipkey, booking.com och snart även kanske homeaway/vrbo tar ju ut hutlösa avgifter när man ska boka ett hus/lägenhet.
Det går ju inte att utbyta mailadresser mm utan att först boka men jag snubblade över denna sida:
http://guestservicefees.com

Där jag framförallt vill tipsa om att använda sig av googles bildsökfunktion.
Hittar man tex ett hus på flipkey som man gillar, så använd en av bilderna i annonsen och sök med den på google. Med största sannolikhet så hittar man huset på ett annat ställe där man kan kontakta ägaren direkt.

Testade själv då vi börjat söka efter hus eller lägenhet runt Ft Myers och det fungerade klockrent :-)
På Airbnb kan man ju chatta enkelt med uthyraren, och i chatten lär man ju kunna skriva email-adress - men det kanske bryter mot användarreglerna(?)
Av Birgere
27 aug. 2016 08:45
Citerat från Thai2013:
Citerat från Birgere:
Sidor som Airbnb, flipkey, booking.com och snart även kanske homeaway/vrbo tar ju ut hutlösa avgifter när man ska boka ett hus/lägenhet.
Det går ju inte att utbyta mailadresser mm utan att först boka men jag snubblade över denna sida:
http://guestservicefees.com

Där jag framförallt vill tipsa om att använda sig av googles bildsökfunktion.
Hittar man tex ett hus på flipkey som man gillar, så använd en av bilderna i annonsen och sök med den på google. Med största sannolikhet så hittar man huset på ett annat ställe där man kan kontakta ägaren direkt.

Testade själv då vi börjat söka efter hus eller lägenhet runt Ft Myers och det fungerade klockrent :-)

Visa mer
På Airbnb kan man ju chatta enkelt med uthyraren, och i chatten lär man ju kunna skriva email-adress - men det kanske bryter mot användarreglerna(?)
Hela deras koncept bygger på att det inte ska vara möjligt att få direktkontakt så alla försök filtreras bort och larmas till Airbnb. etc.
30 aug. 2016 11:38
Jag förstår att det kan finnas lite oro. Jag har mitt hus på Miami Beach ute på några siter, men löser mycket med direkt kontakt med mina hyresgäster. Bl.a. via min egna hemsida, men också tack vare mun till mun metoden eller via olika forum.

Jag föredrar också att lösa det med hyresgästerna direkt. Det handlar ju faktiskt inte bara om att hyresgästerna inte skall bli lurade, det handlar ju om att man släpper in fritt främmande människor i sitt hus, så för bådas skull är det bra att få en kontakt med varandra och "känna och klämma" lite på om det känns rätt!

Utöver detta så är min erfarenhet att det inte brukar vara några problem med att boka via olika hemsidor. Jag har själv bokat lite hus och lägenheter på olika ställen (föredrar privat boende före hotell, det känns helt enkelt mer genuint, mysigare och man blir mer en del av samhället).
Av Birgere
7 feb. 2017 00:47
Dags att ge en liten uppdatering runt den största uthyrningssidan Homeaway/VRBO/FeWoDirekt osv.
Företaget köptes upp av Expedia för ungefär ett år sedan och har i samband med detta ändrat sitt koncept. Tidigare var det ju som en annonsmarknad där man kunde leta rätt på sitt boende och ha en öppen o klar dialog med ägaren och även kunna göra lite efterforskningar.
Nu har dom ändrat konceptet så att vi som hyresgäster får betala en avgift på upp till 10% av hyran (kallas service fee) till homeaway plus att tydligen ägaren ska betala 8% till homeaway (som ägarna definitivt har höjt priset med). Så hux flux har det blivit 18% dyrare att boka via Homeaway än tidigare! Konceptet kallas pay-per-booking.

Jag googlade runt lite om detta och det finns säkert tusentals sidor med gäster o ägare som blivit vansinniga, Homeaway ska visst fått på sig en gruppstämning på sig i San Fransisco som jag inte vet vad har hänt med.

Jag fortsatte att gräva lite djupare och det visar sig att det fortfarande finns fastighetsägare som har valt att fortsätta med att betala höga årsavgifter, och då finns ingen serviceavgift. Jag gick in o granskade ett antal objekt och man kan hitta några stycken men dom flesta ägare verkar ha bytt. Dessutom så kommer dom objekten långt ner i listan eftersom Homeaway/VRBO naturligtvis hellre vill plocka ut sina 18%.

Som tur är så verkar det som ovanstående serviceavgift ännu inte implementerats på homeaway.se utan bara på dom stora .com, .uk, .de osv sidorna. Men priserna lär ju ändå vara höjda av ägarna. Så ska du boka på homeaway/VRBO osv... använd den svenska sidan även om översättningarna minst sagt kan vara usla. Tyvärr lär det inte dröja länge innan den luckan täppts till.

Bästa sättet är fortfarande att få direktkontakt med ägaren, bygg förtroende och få ett nettopris utan alla avgifter.
Av Birgere
19 mars 2017 16:35
Vill utfärda en varning för bedrägeri. Har inte själv utsatts men stötte på en "Too good to be true" annons för ett tag sedan och gjorde lite bakgrundskoll.
En person som har "hyrt ut" hundratals hus i Florida och på andra ställen i USA och är en ren bluff.
Har du nyligen hyrt av personer enligt nedan så är risken stor att du utsatts för bedrägeri.
Som jag har uppfattat det så är det en och samma person bakom hon dyker upp periodvis genom åren.

Kelly Price
Patricia-Marion Price
Marion Griffin
Marion Barnes
Marion Verner
Av Birgere
25 mars 2017 15:13
Följer upp med lite detaljer runt bedrägeriet, Kopierat från Internet:

"Anyone who has been a victim of DISNEY AREA VILLAS LLC aka. Disneyandi.com should make direct contact with:
The Osceola County Sheriff's Office using:
e-mail: (Logga in för att se e-postadress)
Quoting crime number: 17I026566
Direct line 001 321 697 4540

Detective Hogue is heading up the investigations into the activities of these business entities carried out in Central Florida by Marion Griffin/Verner and her daughter Kelly Price.

Disney Area Villas LLC gave notice of their ceasing trading on Friday the 17th March 2017 after less than one year of business during which time a LOT of British people were victimised over Florida villa bookings. In the notice they gave the name and address of their Registered Agent to which all claims (they said) should be addressed. This was a smoke screen as their Registered Agent (simply a business set-up office in Hollywood Fla.) has no further connection with the business and no liability for it's debts.

If you paid by credit card then your best bet to get your money back is to consult them. If you paid by direct debit or bank transfer you have no claim on the bank. If you paid by Paypal consult them first.
BUT WHATEVER ELSE YOU DO MAKE SURE YOU FILE YOUR REPORT WITH DET. HOGUE !

There are various groups of victims liasing with Det. Hogue collating information as it comes to light. This could be a very big scam involving tourists, management companies and private villa owners, all of whom have lost money to these people."
3 feb. 2019 08:21
Tack Birgere, för bra tips om boende.