2 veckor i Florida! 3 stopp?

Av Idaelin
17 juni 2012 12:15
Visningar: 2288
Hej! Jag ska åka med familjen (sambo + dotter på 13 år) till Florida 2 veckor i november, såhär hade vi tänkt:

1 flyg + orlando
2 orlando
3 orlando (universal)
4 orlando
5 orlando (island of adventure)
6 orlando (shopping)
7 orlando - fort myers beach
8 fort myers beach (sanibel/captiva)
9 fort myers beach (everglades? dagsutflykt?)
10 fort myers beach
11. fort myers beach - sarasota
12. sarasota/bradenton
13. sarasota/bradenton (busch gardens dagsutflykt?)
14 sarasota/bradenton
15 sarasota/bradenton - orlando

orlando åker vi till för parker och shopping, fort myers för dagsutflykt till everglades, sanibel och sol o bad (hört att det är lite för kallt om man skulle stannat i höjd med sarasota..?) , och sarasota för siesta key o kanske nån dagsutflykt..busch gardens bla, (tips..)
Hur ser rutten ut för er som besökt florida ??
Tacksam för svar :)
17 juni 2012 15:24
Citerat från idaelin:
Hej! Jag ska åka med familjen (sambo + dotter på 13 år) till Florida 2 veckor i november, såhär hade vi tänkt:

1 flyg + orlando
2 orlando
3 orlando (universal)
4 orlando
5 orlando (island of adventure)
6 orlando (shopping)
7 orlando - fort myers beach
8 fort myers beach (sanibel/captiva)
9 fort myers beach (everglades? dagsutflykt?)
10 fort myers beach
11. fort myers beach - sarasota
12. sarasota/bradenton
13. sarasota/bradenton (busch gardens dagsutflykt?)
14 sarasota/bradenton
15 sarasota/bradenton - orlando

orlando åker vi till för parker och shopping, fort myers för dagsutflykt till everglades, sanibel och sol o bad (hört att det är lite för kallt om man skulle stannat i höjd med sarasota..?) , och sarasota för siesta key o kanske nån dagsutflykt..busch gardens bla, (tips..)
Hur ser rutten ut för er som besökt florida ??
Tacksam för svar :)
Det funkar ju om det är de ställena ni vill se. Det är nog ingen större risk att det är för kallt någonstans i södra Florida vid den tiden så det behöver ni inte tänka så mycket på.

Personligen hade jag hoppat över Sarasota-stoppet, gör ni det för att besöka Siesta Key och Busch Gardens så känns det onödigt, ni lär inte ha några problem att fördriva två veckor på två stopp och Busch Gardens kan ni lätt besöka dagen ni åker från Orlando, starta en dryg timma innan BG öppnar och sen kör ni till nästa stopp på kvällen när de stänger. Siesta Key har en fin strand men inte så mycket finare än andra och inte värt att lägga in ett extra stopp för. Ni kan göra dagsutfärder till stora delar av Västkusten och t.o.m. till Miami, Miami Beach och Ft. Lauderdale om Ni vill, tar inte mer än ca. 2,5 timme att köra över till andra kusten.
Av Idaelin
17 juni 2012 16:02
Tack för snabbt svar :)

Då kanske man skulle satsa på en vecka i Orlando o en vecka i Fort Myers beach.....

Vi ska hyra hus.
Vad är era synpunkter Fort Myers beach vs Cape Coral?

Och är detta ett bra utgångsläge för dagsutflykter? Tar gärna emot tips !

Detta blir vår första trip till Florida så jag har inte riktigt koll på avstånden, o man vill ju inte riskera att behöva sitta i bilen halva semestern ;)
17 juni 2012 18:25
Avstånden i södra Florida är faktiskt inte så farliga så man hinner med en del på kort tid.
Personligen tyckte jag bättre om Naples än Fort Myers Beach, men visst, om ni bor på stranden i FMB är det väl mysigt i sig.
Annars tycker jag att Cape Coral är mer "residential" och Ft Myers B mer turistigt.

Jag gillade Sarasota jättemycket. Bodde på Lido Key och det var kanon. Också bättre än Ft Myers Beach. Var även på Siesta Key och sanden där en helt fantastisk, däremot är det mycket folk där.

Området kring St Pete Beach har också fina stränder, t.ex. Fort De Soto Park och Pass-A-Grille.

Du kan läsa om min resa på http://www.worldofmarie.com/reseguide under Mina Resor, USA, Resedagbok och Florida 2011.
Av Idaelin
17 juni 2012 18:33
Hur skiljer sig temperaturen vid sarasota och fort myers i november?
Av Evertg
17 juni 2012 19:55
Helt rätt, som Floridasidan beskriver det, att det går att komprimera resplanen. På en tvåveckorsresa ska man inte byta hotell för ofta. (Jag gjorde själv det misstaget när jag var Florida-nybörjare i "forntiden".)
Beträffande väderskillnaden mellan Ft Myers och Sarasota ska det normalt sett vara samma temperatur. Det går visserligen en klimatgräns i Ft Myers-trakterna, men i november märker man oftast en lite högre medeltemperatur när man kommer till östsidan, dvs Miami och inte minst neråt Florida keys. (Så när Florida drabbas av en vinterköldknäpp är det absolut värmesäkrare i sydöst.)
mvh EG