2 veckor från Alicante till Malaga i november - några tips på vägen?

Av Babs67
22 okt. 2022 10:12
Visningar: 265
Önskar gärna tips på e x sevärdheter, upplevelser, vandringar med wow-effekt (vill gärna e x Caminito del Rey) , boenden etc - sträckan Alicante till Malaga. När/vilka sträckor tycker ni att man ska hyra bil contra åka buss/tåg? Orkar inte bila i bökiga städer. Önskar en blandning av goa boenden utan en massa trafik, vatten, kultur, fotogeniska vandringar och god mat :-). Alicante stad, Nerja och grottorna (Cueva de Nerja) samt byn Frigiliana har vi upplevt tidigare. Men återvänder gärna till Nerja ;-)
Av Mirreli - Reseguiden.se
27 okt. 2022 16:42
Hej, jag älskade Las Fuentes de Algar som ligger en bit in i landet från Calp, vackra små naturformade pooler med kristallklart vatten. Jag var höggravid så sprang inte runt direkt men Googla så kommer du hitta en hel del info.. Nu ligger detta förvisso norr om Alicante men ville ändå tipsa. Har även kört sträckan mellan Alicante till Malága ett flertal gånger och det finns så mycket att se vart ni än stannar. Jag gillade hamnstaden Cartagena, kan inte riktigt förklara varför, en skön stad bara. Natur som imponerade var vid Sierra Nevada, nästan som att hamna i en saga. Önskar jag kunde rota djupare i minnit och plocka fram mer, vet att vi besökte en by som helt bestod av grottor i berget, bad i varma källor men oavsett vart ni än åker kommer ni att älska det, våga er gärna bort från havet så får ni en rikare upplevelse. Vi har bott i gamla väderkvarnar, små borgar och annat kul med då detta var före mobiltidens tid så hade vi en bok som hette "Special places to stay, Spain". Ha en härligt roadtrip (jag hade nog satsat på bil hela vägen för att få friheten och enkelheten).
Av Babs67
27 okt. 2022 17:44
Ja, men tusen tack för tipsen! Ja, märker att det är mycket vi vill se både vid kusten och längre inåt landet så det kanske får bli bil hela tiden ändå. Googlade precis by och grottor och det verkar bland annat finnas i Granada, Albaicin - hur spännande som helst - däri bor folk, ju! :-)
Av Mirreli - Reseguiden.se
28 okt. 2022 10:56
Ja, nu minns jag, även de grottboenden som vi kikade på var runt Granada men i Guadix. Glöm nu inte att stanna i mindre städer, deras restauranger är oftast mkt enkla men så prisvärt och gott. Ofta äter lokalbefolkningen senare på kvällen än vad vi gör här hemma så bli inte förvånad om det är tomt när ni trillar in :).