Stöd Ukraina

Perrs blogg

Söndag 18 Maj 2008 - Karlstad

Zlatan

...behöver egentligen inte säga mer än så. Zlatan! Från Rosengård, man ska alltid komma ihåg rötterna, till Amsterdam, Turino och sen till Milano. Och nu är han kung efter två mål i en riktigt go återkomst på fotbollsplanen. Och jag har genast mycket bättre känslor inför EM. Kung i Milano, kung i Malmö och Rosengård och i större delen av Sverige - men förstås en taskmört i Rom. Inter vann Serie A men den här Reseguidsidan handlar givetvis om mina resmål. Och Zlatan ska till mitt resmål (eller om det är jag som ska till hans resmål? - fotbolls-EM såklart). Det är givetvis därför jag skriver om mr Z. Självklart!

Idag avslutades hockey-VM och Tre Kronor fick ingenting. Vilken rysare det vart i finalen med Kavalshuk som avrättare. En riktigt underhållande VM-final i kanadensiska Quebec. Vad har det här med mina resmål att göra då? Hmmm, nja det enda jag kan komma på är att Ryssarnas ledare Bykov bor i Schweiz halva året. Och pratar flytande franska... som man även gör i Quebec - och förstås i Schweiz. Och jag kommer att vara en hel del i Schweiz. Den var väl bra? Bokslut hockey-VM alltså. Jag citerar min vän Honken. "The beauty of sports: Själviska dåliga lagspelare som gör det viktigaste; mål! Sånt gillar jag!"
Mitt Allstar team från VM 2008:
Målvakt: Nobokov (Rys)
Backar: Jovonoski (Kan), Burns (Kan)
Forwards: D. Heathly (Kan), Nash (Kan), Ovechkin (Rys)

VM:s bäst när det gäller: Ilja Kovalshuk
VM:s grymmaste skägg: Sushinski - ryske assisterande kaptenen med i stort sett inget hår på hjässan. Så då får man väl odla skägg istället...
Hockey-VM:s snyggaste mål: det Schweiz gjorde i egen kasse i matchen mot Ryssland. Går att se på Youtube.

King of New York, vår egen Hank Lundqvist skulle givetvis blivit bästa målvakt om han bara orkat och varit frisk hela turneringen ut. Men knäna höll visst inte. :-(
Hur var det Jesper L: Hade du festat med grabbarna Lundqvist innan de stack ifrån Norrland ner till Götet? Var det så?

Till slut: Leif Boorks favoritord utan tvetkan: Momentum.
Förklara nån?!
Vart lite väl mycket snack för hockeynördarna i TV6 egen sändning där tycker jag. Tackar vet jag Radiosporten!

På onsdag rockar det i Moskva!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet