Stöd Ukraina

Babillas blogg

Onsdag 6 Maj 2009 - Xiamen
Resealbum: Xiamen - Beijing

Xiamen

Nu vet jag inte riktigt om det blir rätt när jag väljer plats, men vi snackar alltså Xiamen, södra Kina bara ett par kilometer från Taiwan.

Om man har tillbringat ett par månader här i Kina, vilket vi ju har, så uppskattar man Xiamen. Inte mycket avgaser, massor med hav, palmer, grönska och nivåskillnader och mängder av kinesiska turister. Kanske inget ställe för "förstagångskinesen" dock eftersom ingen här, i princip, pratar engelska. Personalen på de finare hotellen gör det dock, så åker man en ordnad paketresa är det nog inga problem..

Värt ett besök är Gulang island som ligger precis utanför. 1 yuan kostar resan dit med den vanliga passagerarfärjan som tar ca 5 minuter, 10 yuan kostar en överfärd i motorbåt.
Väl där är det bara att börja vandra. Vi skippade delfinariet i början av ön då vi är lite tveksamma till att någon i Kina kan behandla djur på ett sätt som vi tycker är OK. Istället promenerade vi runt på ön och hittade många skyltar till sevärdigheter, bland annat ett fågelobservatorium, en linbana till högsta punkten samt 2 kyrkor. Här har många byggnader behållt sin design sedan kolonialtiden och vi känner oss som hemma... Nere vid den populära stranden på den södra delen av ön åt vi lunch på ett ställe som erbjöd engelsk meny, engelsktalande service och god mat! Här fanns till och med kokkaffe på kanna! Vi höll oss dock till nypressad apelsinjuice och Tsingtao. Efter ytterligare promenad (räkna med 4 timmar runt ön, ungefär) var vi tillbaka i hamnen och tog motorbåt över till Xiamen igen.

Här på Xiamen har vi åkt på en guidad tur i buss, med enbart kinesisk guidning. Jag är inte säker på att det går att få tag på någonting annat. Men man ser mycket ändå, kan dock vara komplicerat med att hålla tider osv kanske.

Xiamen University (Xiamen Dao she) är väl värt ett besök. Universitet har även en "privat" strand nedanför där man kan sola under palmera. Finaste stranden är dock Huangcuo Bathing Beach, där det även finns restaurangen som erbjuder grillad fisk, kött och grönsaker. Glass finns också, samt vatten och leksaker.

Hubin beilu är en cafégata där det finns mänger av serveringar som erbjuder (litet dyr) öl, snacks och mat i 2-4våningshus med utsikt över vatten och staden. Säg "Marco polo hotel" till taxichauffören så fixar han en resa dit. Är inte 100% på gatunamnet nämligen, men Marco Polo ska funka.

Botaniska trädgården - Wanshi Botanical garden - är fin. Dock inget för trötta människor, stigarna leder rakt upp för berget, men ger en jättefin utsikt.

Annars har jag nog inte så mycket mer info... Shong Shan Lu (försvenskat med betoning på o) är huvudgatan som faktiskt är en gågata. Här finns alla snabbmatsrestauranger och nere vid vattnet (där även båtarna till Gulang avgår) ligger ett lyxhotell som är kända för sin DimSum buffe. Gott, men lite dyrt.

Nu blir det nog taxifärd ner mot staden för lite lunch strax.
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Kul att läsa din blogg & tack för tipsen! Xiamen verkar ju vara en trevlig stad! Jag ska dit i november på bröllop. Hur många dagar skulle du rekommendera att tillbringa där för att hinna se sig lite omkring i staden?
Postat 2010-09-21 13:56  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kuala Lumpur
14 år sedan
Bali Ubud
14 år sedan
Gili Trawangan
14 år sedan
Bali Sanur
14 år sedan
Hong Kong
14 år sedan