Stöd Ukraina

Babillas blogg

Onsdag 5 Augusti 2009 - Kuala Lumpur

Kuala Lumpur

Kuala Lumpur 9 - 12 juli 2009.

Nu är vi tillbaka i Sverige igen, och detta är det enda inlägg som jag skriver såhär i efterhand. Därför minns jag inte riktigt lika mycket om priser och så vidare, men jag gillade KL helt ok.

Från lågprisflygplatsen tog vi en taxi. Biljetter till dessa måste köpas inne på flygplatsen, och det var faktiskt prisvärt. Vi hittade taxametertaxis sedan också, men det hade inte blivit billigare så det var ändå ett bra val. Tog typ en timme att köra från flyget till vårt hotell i China Town.

Väl framme bodde vi på D'oriental Inn i Chinatown. Trevlig och hjälpsam personal, men varning för djur. Myror och myror och myror fanns över hela rummet och (även när jag kom till Sverige) i min laptop. Hela tangentbordet myllrade av de små svinen en dag när jag fällde upp skärmen. ÄCKLIGT!
Dock verkade det som att hotellstandarden var ganska "äcklig" och djurfylld, så ett lyxhotell är nog att rek. även här.

En dag tog vi en guidad tur. Vi hade inga pengar kvar i princip, så att hålla oss borta från shopping en dag verkade som ett bra alternativ. Det var det också. Kostade ungefär 150 svenska och då åkte vi två tillsammans med en annan svensk tjej i en vanlig AC bil med en chaufför. Var dock ingen speciell guidning, mest att åka runt och ta kort. Åk inte en fredag, då får man inte komma in i National Mosque om man inte är muslim (annars får man besöka med mycket kläder + slöja).

Lite shopping blev det såklart ändå. Dyrare än Kina, så vi var inte så sugna, men vi köpte lite klockor och annat krams. Petaling street i Chinatown var verkligen ingen höjdare. Dyrt och tjatiga försäljare. Istället var indian....någonting, en liknande marknad, lite mer av en upplevelse. Här var det i princip halva priset och bara lokalbefolkning som handlade. Jag köpte tre fina slöjor, fanns mycket sånt här. Fina saker och bra priser.

I övrigt gjorde vi inte så mycket i KL. Vi besökte ett köpcenter med en berg och dalbana i, times square tror jag det hette. Fotade runt lite och åt underbart god mat. Smakade nästan som kinamaten hemma :)

Är man i Malaysia och har vägarna förbi är KL ett bra besöksmål. Men det är inget jag rekomenderar för en weekend precis.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kuala Lumpur
14 år sedan
Bali Ubud
14 år sedan
Gili Trawangan
14 år sedan
Bali Sanur
14 år sedan
Hong Kong
14 år sedan