Stöd Ukraina

Babillas blogg

Onsdag 5 Augusti 2009 - Bali

Bali Sanur

Bali, Sanur 26 juni – 29 juni 2009.

Från Hong Kong international (som ligger på grannön till Kowloon, som verkade jättefin men som vi inte besökte, tyvärr) flög vi till Kuala Lumpurs lågprisflygplats LCCT (tror jag). Vi, som på bara några dagar lyckats vänja oss vid RENHET, ENGELSKA och INTELLIGENS fick återigen en liten chock när det var dags att checka in till nästa flyg (vidare till Bali) någon timme efter att vi landat. Helt kaotiskt. Tror att vi ordningsamma Svenskar ändå är ganska uppskattade i världen, men det är såklart bara min tanke… Här checkade familjer på 9 stycken in samtidigt, alla väskor på bandet i en hög, med typ 7 pass. Lite problem. Tog en ganska bra stund att komma av planet och in på flygplatsen också, även här var man ju rädd för influensan. Så det var scanning, papper och visum ifyllning här med. McDonalds lyfte upp oss lite och Air Asias incheckningskille var trevlig. 100 MYR fick vi betala för våra sammanlagda 5 kilo. Helt okej tycker jag. Ombord på Air Asias flygningar var det dessutom schyssta priser, en hot dog för 15 SEK, cola för 10… typ. Helt okej tycker jag. Trevlig personal också.

Sent på kvällen landade vi i Indonesien på Bali. Här lurar man turister, så även oss. 95000 RP betalade vi att åka med ”taxi” från flygplatsen till Sanur. Det är dyrt. Vårt hotell tar 65000 för samma service, och hotell brukar ju sällan göra saker för att vara snälla… Dessutom ville han killen inte ge tillbaka de 5000 som var min växel. Visumet kostade 25 USD och det köper man i en liten kiosk när man landar. Sen ställer man sig i en lång kö och får massa papper och sånt igen, och sedan hämtar man väskorna. Väskorna, som låg i en stor hög efter bandet…

I Sanur bodde vi på ett hotell som heter Palm Garden (Palem Talem eller något liknande) som ligger nära stranden i den södra delen. Ett enkelt dubbelrum med mögel lite här och där men fräscha lakan och nya handdukar varje dag kostar 300 000 Rp. Då ingår en frukost som består av två brödskivor, lite frukt och kaffe eller the. Hotellet har pool också, och vi låg mest där under våra dagar. Stranden vid vårt hotell var belamrad med båtar och försäljare och vi orkade inte riktigt det. Poolen är fräsch dock, handdukar ingår och cola, vatten osv är billigare där än uppe på restauranggatan. En kväll tog vi en taxi (startavgift 5000 RP och sedan 4000 per Km) bort till Sanur ”city” och kollade lite där. Mycket trevligare strandpromenad med mycket mer folk, men är lugnt och skönt borta i södra delen…
På Bali är surfgrejor osv ganska prisvärt. Dock har vi inte besökt någon outlet eller liknande, men det ska finnas. Bikini kostar kanske 300 SEK och skor som man använder till surf, bad osv kostar ungefär 400 SEK. Inte billigt, men ändå schyssta märkesgrejor.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kuala Lumpur
14 år sedan
Bali Ubud
14 år sedan
Gili Trawangan
14 år sedan
Bali Sanur
14 år sedan
Hong Kong
14 år sedan