Stöd Ukraina

Babillas blogg

Onsdag 5 Augusti 2009 - Bali

Bali Ubud

Bali, Ubud 4 juli – 7 juli 2009

Från Gili T åkte vi tillbaka till Padang Bai med Gili catbåten som hämtade oss nere i hamnen. Vi har klagat en del på priset där (1,2 miljoner tor) men har insett att det ändå var ganska smidigt då de på båten går runt och frågar vart man vill resa sedan och hänvisar en till rätt shuttlebus när man kommer av. Bussen ingår, så bara där (först från Sanur till Padang Bai och sedan från Padang Bai till Ubud) har vi sparat minst 100 000 per person. Visserligen fortfarande dyrt, men så tar båten också 1,5 timmar istället för 8. Flytvästar har de på båten också! Bara det!

Väl framme i Ubud (ca 1 timma från Padang Bai med shuttle) började vi med lunch för att sedan leta lite boende. Vi började på en sidogata till Monkey Forest street som heter Arjuna Lane. En kille hoppade på oss direkt, men vi var lite trötta så vi orkade inte lyssna på honom. Efter att ha kollat in lite bungalows längs med gatan (ganska liten) så följde vi ändå med honom och tittade på vad han hade att erbjuda. Det visade sig att hans rum var nyrenoverade och ett på andra våningen med fin utsikt över palmträgårdarna och hustaken visade sig prutbart till 150 000 RP per natt. Då ingår både badkar, fräscha lakan, varmvatten och god mättande frukost. Jättefräscht verkligen, uppskattat efter dagarna på Gili T. Suarsana eller något liknande heter stället, jättefint. Alla har egen uteplats där man kan (om man är i tid) kan se solnedgången. De andra bungalowsen som vi hittade längs gatan var billigare och kostade ungefär 70 000 per natt. Väldigt billigt, men också ganska låg standard. Inget varmvatten och lite halvskabbigt. Det är väldigt lätt att hitta boende här dock, om man vill bo centralt. Utanför, med utsikt över risfälten, på de lite kändare ställena verkar det vara en hel del förbokat och fullt.

I Ubud finns massor att göra! Värden på hotellet vill gärna hjälpa till, men tyvärr är vi ju lite misstänksamma mot hjälp nu för tiden så vi har inte utnyttjat den så mycket. Första kvällen hjälpte han oss att ordna biljetter till dans showen som visades på Ubud Palace. Helt galen dans, stackars flickor som står i extrema ställningar och väldigt högljudd musik. Ganska spännande ändå, men lite för långt. Kostade 80 000 Rp, fanns både billigare och dyrare att välja på. Öronproppar rekommenderas för de som är lite känsliga…

Längs gatorna står det män och skriker om transport och taxi. Det finns dock ingen legal taxi i stan, så det är transport i halvtaskiga bilar de menar. Sjuka priser vill de ha, typ 100 000 för 2 km. Det är bara att gå vidare dock, bestäm vad ni vill betala och håll er till det. Inom staden ska det kosta 20 000, inte 100 eller 50…

Mängder av utflykter erbjuds. Dagturer och eftermiddagsturer till norra delarna och bergen. Boka en dag i förväg verkar gälla på det mesta här, även på de kurser som erbjuds. Jag var väldigt sugen på en smyckestillverkningskurs (195 000 Rp inkl. 5 gram silver på Studio Perak) men det visade sig vara fullt och man behövde boka tidigare. Mängder av andra kurser finns också, wood carving, språk, batik osv. Ubud är Balis kulturella centrum, mängder av dans och yoga och massage. Ekonomin är lite si sådär för oss nu dock, så vi har inte hoppat på så mycket. Finns många gallerior med fina tavlor och butiker som säljer trä och liknande konst / souvenirer / grejor. Jättemycket är fint, men satsa på butikerna som ligger från Biblioteket (där många kurser finns) och österut istället för marknaden. Sjalar är jättedyrt här i jämförelse med Kina. En 70% silke kostar runt 200 sek, jag köpte dem (likadana) för 25 sek i Shanghai. Men trä är billigt. Smycken är också lite dyrt, men det finns många fina kokosnöt armband och träsmycken som är prisvärda. Konst har jag inte så bra koll på i Sverige, men det är billigare här helt klart. Svårt att få hem vissa stora tavlor dock.

Jag gillar Ubud starkt. Bortsett från Hong Kong (västvärlden jag älskar dig!) så är det helt klart bästa stället på den här resan. Folket är trevligare, maten är jättegod (9000 Rp för mat på de billiga ställena, 25 - 50 000 på de lite dyrare) och shoppingen är mysig. Omgivningarna är också fina, risfälten dyker upp lite här och var och man skymtar vulkanbergen i norr och väst. Bali Buddah heter ett café och en liten butik som var den första att starta med ”organic food” här i Ubud. UNDERBART god mat. Godaste jag ätit på ett halvår, bortsett från restaurangen i HK Soho. Laxtallrik med mango chutney, nybakade pitabröd och ekologisk citronsoda. Tobbe provade dock en ”Healthy man” hälsodrink. Den rekommenderar han inte vidare… (typ bönmos med citron och jord…).

Många är väldigt religiösa i Ubud. Dock inget extremt, men små offergåvor och rökelse finns i varenda litet gathörn. Gatornas kvalitet är bland den sämsta jag har sett. En dag föll en del av bilvägen över bäcken rakt ner och utgjorde ett hål som var 2*2 meter stort… och typ 15 meter djupt och slutade i vatten. De spärrade av lite halvhjärtat men gjorde ingen större grej av saken. Helt sjukt, ramlar man ner där dör man ju…
Bali, Sanur 7 juli – 9 juli 2009

Till Sanur från Ubud tog vi oss med förbokad shuttlebus. Kostade 50 000 Rp per person och tog ungefär en timme.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kuala Lumpur
14 år sedan
Bali Ubud
14 år sedan
Gili Trawangan
14 år sedan
Bali Sanur
14 år sedan
Hong Kong
14 år sedan