Stöd Ukraina

Marans blogg

Tisdag 27 Februari 2007

Xel-ha vs Xcaret

Ja det var den stora frågan, vilket ställe skulle vi åka till. Vi skulle Snorkla o kolla delfiner var tanken.
Det kostar inte gratis o gå in, så vi velade lite fram o tillbaka. Dessutom fanns det lite disneyworld varning på båda.
Men det slöt med att vi tog bussen till Xel-ha, kostade 40 pesos per person, och kidsen 21p. På bussen funkade inte aircond, så det blev en svettig bussresa. Men att åka buss här i Mexico är ett utmärkt val, de har jättefina bussar och de går ofta.

Nästa dilemma när vi kom fram o skulle gå in var, skulle vi ha all-inclusive eller basic biljett, på den förstnämnda ingick mat och snorkelgrejer och handukar.. Det var bara maten vi eg behövde, för utrustning hade vi med oss. När sen alla 3 barnen ej gick under 140 cm gränsen för barnbiljett blev valet basic, de kostade 390p att gå in per person.

Det första vi fick se när vi kom in var delfinerna, vi fick dessutom många fina kort av dem när de hoppade fram o tillbaka. Men det gällde o kolla var man satte fötterna också, stora leguaner låg o latade sig lite överallt.. :o)

Vattnet var jätteklart och vi såg stora fiskar från land dessutom, ungarna var snabbt i, vi hyrde simfenor till Linus de kostade 44p.
Snorkelvatten fanns gott om, och så var det lite öar o gångar här o var som man kunde snorkla genom. Ungarna tyckte det var jättekul. Vi vuxna låg väl lite mer stilla o bara kolla runt omkring oss när vi snorkla. :o)
Vi käka lunch och bestämde oss för att knalla upp till en Ceñote. Först fick vi passera flytbryggan det var en upplevelse i sig.. Man ville gärna inte kantra i med kamera o allt.. :o)
Det var jättefin gångväg in i buschen mot Ceñoten, vi kollade lite andra djur på vägen, men mest fanns det leguaner. Vi hade lite smågrejer o roa oss med på vägen, klättra i rep, och in o kolla några grottor.
Hoppa från klippan och klättra upp längs med, det gjorde Linus o Jonatan.

Hela gänget bestämde sig att åka på badringar tillbaka ner, så Stuxa o jag fick ta all packning, och cykla tillbaka.. vi var något svettiga vill jag lova.:o)
När de andra sen kom ner på sina badringar, så började tiden rinna iväg, vi fick byta om snabbt och ta oss till bussen.
Ungarna var glada o nöjda och vi likaså, vi tyckte verkligen det var värt pengarna.

Jag har skrivit om salsorna förr, och nu gör jag det igen. Man ska gå ifrån 5:e avenyn och äta på gatorna brevid, det har vi läst i alla böcker, och javisst stämmer det. Det skiljer rätt mycket i pris på maten. Igår satt vi på en fiskresturang och salsan där...ja den var så stark sved som eld i munnen, men visst vi skulle minsann tömma skålen... Men igår fick vi kasta in handuken och tyvärr ge upp.. :o)

I övrigt har vi det bra, vi velar bara om vi ska gå till höger eller vänster på stranden..
Ha det gott alla hemma.
I morgon lämnar vi Playa och åker vidare...men vart har vi ännu inte bestämt.
Adios
Dela med andra:    

Kommentarer
Suss säger:
Hörrdudu! Sådant där vill jag inte läsa om nu när jag är hemma i snömodden igen.

Men så härligt ni verkar ha det!!! Det känns konstigt att det inte är många timmar sedan man själv var i paradiset.
Postat 2007-02-28 12:41  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

På gång
14 år sedan
Vi blev rånade!
16 år sedan
Snart på gång igen!
16 år sedan
Vad tyckte vi då?
17 år sedan
Vi fick i varje fall hem pinnen!
17 år sedan