Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Söndag 24 Maj 2009 - Wien
Resealbum: Wien, Wien ....

Wien, Wien …

I slutet av maj 2009 var jag på en kortare resa till Wien, Österrike, tillsammans med några andra seniorer.

Vi flög en eftermiddag från Stockholm med Nikki Air, ett Österrikiskt lågprisbolag. Komforten och servicen ombord var överraskande bra. Vi blev serverade något att äta (sandwich) och något att dricka (öl, läsk eller juice) utan extra kostnad.
Efter ca 2,5 timmar landade vi på flygplatsen i Wien varifrån vi tog en flygbuss in till sta´n.
Vi köpte sedan var sitt 72 timmars kort för lokaltrafiken i Wien. Wien har ett mycket bra spårvagnas och tunnelbanenät. Kortet är ett prisvärt sätt att enkelt ta sig fram i staden.
Det regnade då vi kom till Wien men de flesta av oss bestämde ändå att promenera från busshållplatsen till vårt hotell (mindre än 10 min promenad). Övriga åkte spårvagn.

Efter att ha installerat oss på hotellet gick vi ut för en gemensam middag på en närbelägen restaurang. Det blev Wienerschnitzel och öl för samtliga. Mycket gott.

Morgonen därpå beslutade vi att göra en rundtur i sta´n med sightseeingbuss. Wien har som många andra städer s.k. Hop-on – Hop-off bussar. I Wien finns tre olika sträckningar. Vi började med den som omfattade innerstaden. Därefter bytte vår buss till en linje som gick ut till bl. a. slottet Schönbrunn. Vi följde med dit där vi steg av dels för lunch och dels för en promenad i den vackra slottsparken. Från Schönbrunn fortsatte vi sedan in till sta´n igen för att byta till den tredje turen som tog oss ut till Wiens förorter. Efter rundturen gick vi till en liten trevlig servering för att ta varsin svalkande öl. Därefter till hotellet för en stunds vila.
På kvällen tog vi tunnelbana och spårvagn ut till Grinzing, en väldigt trevlig förort till Wien. Den ligger i ett vinodlingsdistrikt och ser ut som en pittoresk småstad.
Vi fann en oerhört charmig restaurang där vi åt en charmant middag.
Sedan åter med spårvagnen in till sta´n för nattens vila.

Nästa morgon delade vi upp oss efter intresse. Jag lät mig ”luras” att följa med och titta på Lipizanerhästarnas träning i Spanska ridskolan vid Hofburg. Två timmar med hästar som skrittade runt i manegen blev definitivt för mycket för en som inte förstår sig ett dugg på hästar och ridning. De ridintresserade var dock mäkta imponerade. Jag tyckte dock att man bara måste gå till detta evenemang, som Wien är känt för.
Efter hästuppvisningen, som jag för övrigt smet från en halvtimme före de övriga, gick vi till en Italiensk restaurang och åt lunch.
Eftermiddagen tillbringade jag tillsammans med ett par andra av resenärerna vid Pratern för att bl. a. se på det stora Pariserhjulet, bl. a. känt från filmen ”Den tredje mannen”.
På kvällen tog vi spårvagnen till en en trevlig restaurang i närheten av Hofburg.där vi åt en utmärkt middag. Därefter var vi på en Wienerkonsert i Hofburg. En upplevelse för både öga och öra.

Morgonen därpå var det, efter frukost, åter dags att packa väskan för att flyga hem till Stockholm. Besöket i Wien gav dock mersmak så jag kommer säkert att återvända.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet